Az idén felújított Skoda Superb Combi radikálisan nagy autó – és ezúttal nem csak a méretei miatt. Kényelem, technológia, szolgáltatások és az alacsony fogyasztás tekintetében etalon a kategóriában. Állítólag ez lesz az utolsó belső égésű Superb széria.
Hogy néz ki?
Már az elődje sem volt kicsi, de a negyedik (kombiként harmadik) generációs Skoda Superb újabb 4 centit nyúlt és csomagtartója 30 literrel lett öblösebb. Az új modell 15 százalékkal alulmúlja elődjét a légellenállási együttható tekintetében, a 0,25-ös értékkel az eddigi leginkább aerodinamikus kombi Skoda.
A Pozsonyban gyártott 4,9 méter hosszú Superb (szélessége 1,85 méter, magassága 1,48 méter, tengelyek közötti távolsága 2,84 méter) minden idők egyik legtágasabb Skoda modellje, a hátsó lábtér fejedelmi. A beszállás könnyű, 90 fokban nyílnak a hátsó ajtók. A fejtér is igen bőséges a hátsó utasok számára, és nemcsak közvetlen szellőzőnyílás van digitális hőmérséklet-szabályozással, hanem ülésfűtés is, ami érezhetően növeli az ott-tartózkodás minőségét.
Az alapülések kézzel állíthatóak, míg a középső felszereltségi változatban elektromos állítással és légpárnás masszázsfunkcióval is rendelkeznek. A csúcs Ergo ülések fűtéssel, hűtéssel és határozottabb masszázsfunkcióval kényeztettek a kék színű tesztautóban. Az alcantara borítás kényelmes, a sárga cérna használata jó ízlésre vall.
A 10 hüvelykes középső képernyőt szélvédőre vetített kijelző (először a cseh zászlóshajóban) és hatalmas középső monitor egészíti ki. Utóbbi képátlója felszereltségtől függően 10 vagy 13 hüvelyk. A 725 wattos, 16 csatornás erősítővel támogatott Canton hangrendszer szépen szól, a középső felszereltségnél feláras, Laurin & Klement felszereltség vásárlása esetén alaptartozék.
Praktikus újítás a középkonzolon található három forgókapcsolóból álló együttes, amelyekkel a hőmérséklet, menetmód, szellőztetés iránya és erőssége, az üléshűtés és -fűtés, a térkép léptéke és a hangerő szabályozható, mindegyik saját kis kijelzővel és többféle hozzárendeléssel. A középső ráadásul egyénileg variálható funkciókat kaphat, így a számunkra legfontosabbak kéznél vannak.
Minden más a szórakoztató és információs rendszerben vagy a digitális műszeregyüttesben jeleníthető meg. Van hangasszisztens is, a neve Laura -nem kértem semmiben a segítségét. Induláskor vezetősegédek (először használnak Skodában ehhez nanoradarokat is) egész hosszú sorát kell kikapcsolni (persze, nem kötelező, de mi egy páran régimódiak vagyunk). Aki szereti autóvezetés közben a csipogást, rángatást, váratlanul felvillanó képeket és ijesztő hangjelzéseket, azt a kanyarodási asszisztens figyelmeztetheti a szembejövő forgalomra, a kereszteződés-asszisztens automatikusan fékez kanyarok, kereszteződések és körforgalmak előtt, ha a sebességtartó automatika be van kapcsolva, a dugóasszisztens pedig önállóan működik hatvan kilométer/óra sebesség alatt. A mátrixos LED-fényszórók oldalanként 36 diódával világítanak, okosan kitakarják a forgalom többi résztvevőit.
A vastag, laminált üvegek (elöl és hátul is duplák) teljesen kizárják a menet- és motorzajt, a felettünk elhúzó repülőgépeket is csak azért hallottuk, mert szinte súrolták a tetőt.
Csomagtartója 690 literes (ebbe beleszámít a praktikus oldalsó rekeszek térfogata), lehajtott ülésekkel közel 2 köbméter (pontosabban 1920 liter), de teljesen sík padlót csak a konnektoros változatban kapunk, a többiben egy kisebb rakodóperemmel kell számolnunk a küszöb mögött. Ezen tud segíteni az álpadló. Bringám olyan lazán befért, hogy elszégyelltem magam a helypazarlás láttán… Kénytelen voltam a hokis táskámat is bepakolni, hogy nézzen ki valahogy …
Hogy megy?
A kétliteres dízelmotorokat 150 vagy 193 lóerővel kínálja a VW-konszern, a nálam vendégeskedő Superbben az optimális 150 lovas kapott feladatot. A nyugodt vezetési stílushoz dukál a klasszikus, keresztbe beépített és ősrégi TDI, legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm. Halk a motor (de hangosabb és érzékelhetőbb, mint ugyanez a Passat Variantban), szépen dolgozik a hétfokozatú duplakuplungos automata, amelynek kapcsolója felköltözött a kormány mögé. Pontosan, gyorsan és határozottan vált, nem bénázik és nem késlekedik. A DSG és a motor összhangja a takarékosságban is tetten érhető: a mintegy 800 kilométeres tesztelés során 4,8 literes átlagfogyasztást mértem. A tesztelt dízel Skoda Superb kombi hatótávja hihetetlen nagy, megfelelő hozzáállással akár 1250-1300 kilométer is lehet. Az üzemanyagtank 66 literes.
A 150 lovas dízelmotorral szerelt, üresen 17 mázsás kombi Skoda álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 9,3 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 222 kilométer/óra.
Milyen vezetni?
A Magyar Év Autója 2025 díjra jelölt Skoda Superb Combi futóműve MacPherson-architektúrán alapul az első és hátsó többlengőkaros felfüggesztésen, amely felárért elektronikus, adaptív csillapítórendszerrel bővíthető (minden másodpercben 200-szor állítható a karakterisztikája, be- és kirugózáskor külön-külön szeleppel szabályozható). Inkább puha, mint feszes, de ez nem megy a kormányzás és az irányíthatóság rovására, a kombi meglepően jól fordul. A kormányt megfelelően áttételezték, a szervorásegítés mértéke optimális, az ESP éberen és érzékenyen reagál a megúszás veszélyét érzékelve, így nehéz kihozni a Superb Combit a sodrásból, alulkormányzottsága enyhe.
A vezetősegédek túl agresszívek, amivel önmagában nem lenne baj, ha ki lehetne mindent kapcsolni. Az ütközés-előrejelző például túl érzékeny, szinte minden nap satufékezett – szerinte, – indokolatlanul. Egy picit kényelmetlen a napi bordatörésközeli állapot, volt, hogy már féltem a fékezéstől és én vészfékeztem, hogy jobban felkészülhessek.
Mennyibe kerül?
Legolcsóbban Essence felszereltséggel, 1,5 literes lágy hibrid hajtással lehet új Superb kombink, ennek listaára 15 millió forint. A dízelért 15,9 milliót kérnek, a tesztautó listaára közel 20 millió forint. Szerencsére van valamennyi kedvezmény: cikkünk írásakor 1,25 millió forint minden Superb árából lejön.
Kép és szöveg: Biró Csongor