Ford Kuga phev teszt: ha kell erős, ha kell takarékos

Ford Kuga
Megújult 2024-ben a Ford Kuga, a benzines, konnektoros hibrid továbbra is telitalálat annak, aki kihasználja az előnyeit. Kényelmes, jól megy, könnyen kezelhető és takarékos. Téli villanyos hatótávja csekély, ugyanakkor hibridként sem fogyaszt sok benzint.  

Hogy néz ki?

A Ford Kuga hossza 4645 milliméter, szélessége 1882 milliméter, magassága 1681 milliméter, tengelytávolsága változatlanul 2711 milliméter, fordulókörének átmérője 11,4 méter. Hasznos az ajtókon az élvédő, amely nyitáskor automatikusan előugrik, záráskor elbújik. A ráncfelvarrással izgalmasabb lett a Kuga orra, a két új LED-mátrixos lámpát fénycsíkkal kötötték össze, ahogy az ma már szokás.

kugak

A tipikusan fordos utastér kissé maradi az új szabadidő-autó trendekhez képest, a műanyagok átlagosak, viszont a bőrözés finom, minőségi, de az utastér hangulata a kétezres évek elejét idézi. Túldigitalizált a középkonzol, a klíma és a legfontosabb funkciók külön, hagyományosan már nem vezérelhetők. A fűtés elektromos, így a benzinmotor nem indul be hideg reggeleken sem.

kuga_belso

A 12,3 hüvelykes műszerfali kijelző (a szélvédő előtt lapkára vetített kijelző hasznos és nem zavaró) túl sok információt közöl, ahogy a kormányra is több gomb került a kelleténél, a középső nagy monitoron (13,2 hüvelyk a képátlója) vezetékkel vetíthető ki a CarPlay és Android Auto alkalmazás. Az utaskomfort rendben van, elégséges a hely akár három felnőttnek is. A kalaptartót helyettesítő roló olcsó megoldás, nem mindig marad a helyén és könnyen beleakad minden. A vezető környezetében sok a hasznos tárolórekesz, a kocsi ergonómiáját nem érheti panasz, a szépen kárpitozott ülések (tesztautóm Active felszereltségű volt, enyhén offroados jegyekkel, négy milliméteres magasítással…) jó oldaltartást adnak, hosszú út végén sem fárasztóak. A plug-in hibrid Kuga pihentető, nyugodt autó, ebben közrejátszik a kiváló minőségben megszólaló B&O Play hifi.

kuga_csomagtarto

Csomagtere alaphelyzetben 412 liter (defektjavító készlettel), de üléstologatással akár 581 literre is bővíthető, ülésdöntéssel pedig 1534 literes (az ADAC német autóklub mérése alapján csak 365-1355 literes). Simán befért a hokis táskám is, sőt a Budapest Bike Mafiia decemberi közös főzésén 120 főre elkészített csilisbabot (dobozokba porciózva) is elnyelte a puttony. A sportos életet kedvelők megnyugodhatnak, egy országúti kerékpár simán befér és a feleségeknek sem kell aggódniuk, a fél Ikeát benyeli – csak hagyjuk otthon a kábeleket, hisz már a svédek sem adják ingyen az áramot. A 2/3, illetve 1/3 arányban dönthető hátsó ülések előre-hátra mozgathatók, a háttámla több fokozatban dönthető, így mindenki megtalálhatja a neki kedvező üléspozíciót.

Fura a tetőn a dupla cápauszony. Ez nem dizájnelem, az 5G hálózatot veszi az egyik, a másik pedig hagyományosan a rádió- és GPS-vevő antennája.

kuga2

Hogy megy?

A Toyotától kölcsönvett hibrid hajtáslánc Atkinson ciklusú, 2488 köbcentis, feltöltő nélküli, 152 lóerős benzinmotorból, egy bolygóműbe épített, hajtásért felelős 97 kilowattos (131 lóerős) és egy ugyanott lévő áramtermelő, a benzines erőforrást beindító kis villanymotorból (generátor) áll. A technika azonban nem japán, a Ford a Toyota szabadalmait felhasználva maga építette, a benzinmotor és az e-CVT váltó (fokozatmentes) is saját. A rendszerteljesítmény a bruttó 14,4 kWh-s (egy feltöltés kb. 13 kilowattórát igényel veszteséggel együtt), folyadékhűtéses, Gödön készült akkumulátorral szerelt plug-in hibridnél 243 lóerő, a benzinmotor legnagyobb forgatónyomatéka szerény 200 Nm. Elektromos hatótávja 66 kilométer (WLTP-ciklus szerint mérve) – de feltöltések után csak 30-35 kilométert tudtam megtenni nulla fok körüli hőmérsékleten – egyszer sikerült kicsikarnom belőle 40 kilométert.

kuga4

Az üresen 19 mázsás Kuga phev elsőkerékhajtású (sima hibridként van belőle összkerekes is), a tengelyek közötti tömegelosztás 58/42 arányú. Otthoni 2,3 kilowattos (10 amper) konnektorból 6-7 óra alatt tölthető fel a lítium-ionos akkumulátora, 3,7 kilowattos fedélzeti töltővel ennél gyorsabban. Közel 1000 kilométert tettem meg az autóval, ennek legalább felét elektromosan, helyi szén-dioxid-kibocsátás nélkül. A fogyasztás nálam 5,3 literen állt meg, de ha hozzáadjuk a felhasznált áramot is, akkor kijelenthetjük, hogy a konnektoros Kuga töltési gyakoriságtól függően, forintra átszámítva mintegy 5-7 liternyi üzemanyagot fogyaszt 100 kilométerenként. Ha a villanyfogyasztásra vagyunk kíváncsiak, azt is jelzi a fedélzeti menü, a 27 kilowattóra/100 kilométer riasztóan soknak tűnik, de bizony cipelni kell ezt a nagy testet, benne a benzinmotorral…

kuga1

Benzintankja is kicsi, 43 literes, ha minden energiahordozót maximumra húzunk sem tudunk belőle kiautózni 800 kilométernél többet, de inkább 700-at, ha élvezni is akarjuk az utazást/vezetést.

Villanymódban (lehet külön is kapcsolni) legfeljebb 135 kilométer/órával száguldhatunk, tehát akár autópályatempóval autózhatunk, igaz az elektromos hatótáv ilyenkor jelentősen lecsökken. Jó tudni, hogy padlógázra automatikusan nem kapcsolódik be ilyenkor a benzinmotor, azt egy felugró ablakban kell jóváhagyni.

 

Terepre csak korlátozottan alkalmas, szabad hasmagassága 17,1 centiméter (gázlómélysége 24,2 centiméter), homokos, havas talajon könnyen elakad. Első terepszöge 19 fok, hátsó terepszöge 23,2 fok.

Milyen vezetni?

A plug-in hibrid Kuga elöl MacPherson, hátul multilink futóműve kemény, autópályán nagyon jól viselkedik – de ott ez a minimum -, kátyúkon, csatornafedeleken viszont nagyot üt. Kormányzása élénk, kanyarogni vele örömteli. A tekerős irányváltó fordos sajátosság, van L fokozat is – ezzel az energia-visszatáplálás mértékét fokozhatjuk. Kormányzása élénk, messze jobb vezetni, mint az átlagos szabadidő-autókat, de nem olyan jó, mint egy sima benzines, dízel vagy full hibrid Kugát. Év Magyar Autója közös tesztre is elvittük, tetszett a kollégáknak a vezethetősége.

kuga_active

Teljes csendben indul el a Kuga phev, álló helyzetből az elektromotor kezdi gyorsítani az autót, akkor is, ha látszólag kifogyott az energia az akkumulátorból. A hajtó villanymotor legnagyobb teljesítménye 131 lóerő. A kocsi álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,3 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége eléri a 200 kilométer/órát. Akár 2100 kilogrammos (fékezett, 12 százalékos emelkedőn) utánfutó is vontatható.

kuga_fogyasztas

Mennyiben kerül?

A Ford Kuga kedvezményes kezdőára 150 lóerős benzinmotorral 10,9 millió forint (Titanium felszereltséggel, kedvezmény nélkül a listaár 13,6 millió forint), a plug-in hibrid változat kedvezményes alapára ugyanezzel a Titanium felszereltséggel 16,6 millió forint (a listaár december végén 19,3 millió forint volt). Az Active felszereltségű konnektoros Kuga kedvezménnyel 17,14 millió forintba kerül (listaáron 19,84 millió forint).

Kép és szöveg: Biró Csongor

kuga_kwh kuga_hatso