A nagy akkumulátorral szerelt változat 600 kilométer fölötti hatótávot ígér. Ezt a hazai, 20 perces bemutató során nem tudtuk kipróbálni, a Kia EV3 villanyautóról szerzett első benyomások ugyanakkor kedvezőek.
Első meglepő a kinézete, de ha ismerjük a Kia EV9-est, akkor nem vág földhöz merész arculata. Kicsinyített mása a nagy testvérnek, jobb arányokkal, kevésbé minőségi belső anyagokkal, de hasonló technológiai és kényelmi fejlettséggel. A dizájnról nem papolok, beszélnek a képek, a felniktől azonban lehidaltam, nagyon ötletesek.
Sok hely
Modern, trendi, világos és sok műanyagot hordoz a beltér, szerencsére ezek többsége puha, jó tapintású, ráadásul újrahasznosított (ilyen bio műanyag például a műszerfal és az ajtók kárpitja, újrahasznosított PET-palackokból készül az ülés, a tető és a kartámasz kárpitozása, valamint a díszcsíkok, a szőnyegek és a csomagtérpadló bevonata). A gyártó állítása szerint egyes modellváltozatokban 30 kilogrammnyi újrahasznosított műanyag van. Az utastér tágas, szellős, három magas kolléga társaságában vezettem az Év Magyar Autója 2025 versenyben is nevezett autót, nem panaszkodtak mögöttem a helyszűkére.
A középkonzol csúsztatható asztalkát és tárolórekeszt foglal magában, az alsó részébe üdítős palackok, ropogtatnivalók, kisebb táskák tehetők. A kényelmes első ülések teljesen hátra dönthetők. 25 literes első és 460 literes hátsó csomagtartójával kategóriájának egyik legnagyobb poggyászterét kínálja az EV3. A változtatható magasságú, kétszintes csomagtérpadló 140 milliméteres tartományban állítható, igen praktikus megoldás tehát az aktív életvitel szerelmeseinek, például a kiránduló családoknak. Döntött hátsó ülésekkel 1250 liter a puttony űrtartalma.
Tengernyi képernyő
A Kia EV9-ből ismerős közel 30 hüvelykes, széles kijelzőrendszer 12,3 hüvelykes főképernyőt, 5,3 hüvelykes, külön a légkondi/fűtés kijelzőjeként funkcionáló panelt, és egy szintén 12,3 hüvelykes szórakoztató és információs monitort fog össze. A színes, informatív, szélvédőre vetített kijelző képátlója is 12,3 hüvelyk. Az érintéssel vezérelhető klíma, a letisztult grafika és az intuitív adatmegjelenítés egyaránt a szórakoztató és biztonságos autózást szolgálja. A kijelzőrendszer egészen a műszerfal középrészéig nyújtózik, így az első utasok is kezelhetik a szórakoztató- és a navigációs rendszert. Az EV3 funkcióinak jelentős része a kormányról is kapcsolható, illetve szabályozható. Ilyen például a menetüzemmód, a sebességrögzítő, a hifi és a navigációs rendszer. A könnyű kezelhetőséget a központi képernyő alatt elhelyezett gombok támogatják. Segítségükkel többek között a térkép és a zene kezelhető, sőt a jármű vezérlőrendszerének beállítására is lehetőséget adnak, de a klímát is állíthatjuk fizikai gombokkal, ami nagyon fontos.
Az irányváltó karja a kormány alatt, nehézkesen elérhető helyen található, az indítógombot nagyon eldugták.
Erő és hatékonyság
A Kia EV3 4,3 méter hosszú, 1,850 méter széles, 1,56 méter magas, tengelytávja pedig 2,68 méter, azaz megegyezik a jóval nagyobb autó hatását keltő Kia Sportage-ével. Dobozformája ellenére nagyon áramvonalas: a 3D-s tervezéssel létrehozott kocsitest légellenállási együtthatója 0,263 Cd.
Elsőkerék-hajtású, a mozgáshoz szükséges energiát a Kia negyedik generációs akkumulátortechnológiája adja. A Kia EV3 alapmodell 58,3 kWh-s akkumulátorcsomaggal (feszültsége 369 V, hatótávja 414-436 kilométer WLTP szerint megadva) gördül le a gyártósorról, míg az EV3 Long Range kivitel esetében 81,4 kWh-nyi áram (feszültsége 343 V) áll rendelkezésre (ez WLTP szabvány szerint mérve 563-605 kilométeres hatótávolságot kínál). Mindkét modellben 204 lovas (150 kW-os), 283 Nm forgatónyomatékú villanymotor dolgozik. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,5, illetve 7,7 másodpercre van szüksége. Mindkét változat végsebessége eléri a 170 kilométer/órát. Jó hír, hogy vontatni is lehet a kocsival: a kisebb akkumulátoros EV3 500 kiló, a nagyobb, üresen 19 mázsa körüli verzió 1000 kilogrammos utánfutót vontathat.
A Kia EV3 egyik előnye a versenytársaival szemben a gyors töltési képessége, fedélzeti töltője 11 kW-os AC töltési teljesítményre képes, de 2026-ban érkezik a 22 kW-os változat (és onnantól lesz 4×4-es modell is). Az egyenáramú (DC) gyorstöltés maximális teljesítménye 128 kW – ezzel 31 perc alatt 424 kilométer hatótávot tölthetünk az akkuba. A kis akkus változat sem tölt sokkal lassabban, ott 101 kilowatt a legnagyobb felvehető áram mennyisége óránként.
Kormányzása könnyed, elöl MacPherson, hátul multilink futóműve lágy, komfortos, de erről és a fogyasztásáról (a tesztkörön futó autók 22-23 kilowattóra áramot fogyasztottak 100 kilométerenként, nem átlag, nem normál használat mellett) később, egyéni teszt keretében bizonyosodhatok meg.
A belépő változat ára 14,7 millió forint, a tesztelt nagy akksis, GT Line változat ára ennél jóval borsosabb, 20,4 millió forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor