Bár nem lesz elektromos népautó, mégis hatalmas érdeklődés övezi az Enyaqnál egy mérettel kisebb elektromos Škoda Elroq érkezését. A próba után azt mondom: joggal. Erős motor, elfogadható hatótáv, kompakt méretek – már csak megfizethetőbb ár kellene.
Az SUV kategóriába, a legsűrűbb mezőnyben indul a vásárlók és az Év Magyar Autója zsűri kegyeiért a csehek legújabb villanyautója. Jó időben, jó utakon tettük próbára – az első tapasztalatok kedvezők.
Pont jó a méret
A Škoda Elroq hossza 4,5 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága 2,8 méter, üres tömege 1,95-2,21 tonna, kiviteltől függően. 1200 kilogrammos fékezett utánfutót vontathat. Az Elroq szabad hasmagassága 186 milliméter. Aerodinamikája példás, az Elroq légellenállási együtthatója 0,26.
Az utastér elegáns, külön kiemelném a narancsszínű biztonsági öveket, amelyek nagyon feldobják az amúgy is otthonos és kellemes belsőt. Az üléshuzatok és bőrutánzatú kárpitok lehetnek környezetkímélő anyagból, ezek közül kettő fajta is rendelkezésre áll, az egyik főleg halászhálók, a másik pedig műanyagpalackok újrahasznosításának végterméke.
A 13 hüvelyk képátlójú szórakoztató- és információs rendszer jól áttekinthető, testre szabható, a navigáció kijelzi az érkezéskor várható töltöttségi állapotot, gyorstöltés előtt időben hűthető és fűthető egyedi döntéssel külön kapcsolóval és automatikusan is az akkumulátor. Van vetített kijelző, amely kiterjesztett valóságelemekkel is tájékoztat. Kiválóan világítanak a feláras, 200 luxos, mátrixos LED-ek (oldalanként 36 önálló szegmenssel), amelyek 500 méterre világítják meg az autó előtti utat.
Ha oldalról összekeverjük az Enyaqkal, akkor nem bennünk van a hiba, az Elroq, amelynek a neve egyszerűen az elektromos Karoq rövidítése, 17 centivel rövidebb a sokban hasonlító nagy testvérnél, a különbség a hátsó fertályon keresendő. A csomagtartó ennek megfelelően jelentősen szűkült, de a 470 literes űrtartalom sem kevés, a hátsó ülések döntésével 1580 liter puttonyt kapunk. A skodás okosságok nem hiányoznak ebből az autóból sem, a csomagtartó is elég jól variálható, különböző oldalső és lenti rekeszek, polcok (összesen 48 liternyi hellyel gazdálkodhatunk pluszban) nyelik el a cuccainkat, a töltőknek is van külön helye, ahogy a kötelező esernyő sem hiányozhat az első ajtóból.
Többféle változat kapható
Kezdetben a hátsókerék-hajtású változatokat lehet megvenni, de jövőre a kínálat bővül az Elroq 85x verzióval, amely összkerekes. Jelenleg három- később négyféle változatban érhető el, a belépő Elroq 50 modell villanymotorjának legnagyobb teljesítménye 125 kW (170 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 310 newtonméter), az Elroq 85x-ben tengelyenként egy-egy motor dolgozik, az Elroq 85 változat (mindkettő 286 lóerős, a forgatónyomaték maximum 545 Nm) a sajtóanyag szerint akár 580 kilométer hatótávval rendelkezik. 2025-ben érkezik a 60-as modell, amelyben 204 lóerős lesz a villanymotor, az akkumulátor kapacitása pedig nettó 59 kilowattóra, ami a sajtóanyag szerint 403 kilométerre elegendő energiát ad. A 85-ösben az akku 77 kilowattórás, az 50-esben 52 kilowattórás. Utóbbi hatótávja legfeljebb 375 kilométer lehet, a mallorcai bemutató tapasztalatai alapján azonban inkább a 300-320 kilométerre vennék csak mérget.
A fogyasztással nem voltunk elégedettek, visszafogott tempóval autózva is 18-19 kilowattóra/100 kilométeres fogyasztást mértünk vegyes üzemben (autópályán és hegyi szerpentineken is hajtva) – érdekes, hogy mindkét kipróbált változat esetén (50-es és 85-ös).
Gyorsan megy, gyorsan tölt
Az erősebb változatok végsebessége 180 kilométer/óra, azaz nagyobb tempóval autózhatunk a német autópályákon, mint például a sima Enyaq-kal (az Enyaq RS képes a 180 kilométer/órára).
A gyengébb változat álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 9 másodperc alatt gyorsul fel, végebessége 160 kilométer/óra, az összkerekes 6,2 másodperc alatt ugrik, de a hátsókerekes 85-ös 6,6 másodperces sprintideje is példás.
Villámtöltőn akár 175 kilowatt teljesítményt (a nagy akku; a kisebbek legfeljebb 145-165 kilowattot) is képes felvenni a fedélzeti elektronika, ideális esetben 24-28 perc alatt feltölthető minden változat lítiumion-akkumulátora (NMC) 10-ről 80 százalékra. Váltakozó áramról 11 kilowattal tölthető az összes változat.
A Škoda Elroq alapfutóműve (elöl MacPherson, hátul ötlengőkaros) is igen jónak mondható, a kanyargós mallorcai utakon különösen izgalmas volt vezetni, de a sportos vezetéshez valószínűleg az összkerekes változatot kell választani. Az erősebb változatokhoz adaptív futómű is rendelhető, a kormányzás steril de pontos, az alacsony tömegközéppont kizökkenhetetlenül tapasztja az aszfalthoz a kocsit, a hátsókerék-hajtás nem okoz meglepetést, az ESP korán beavatkozik, az Elroq határhelyzetben is stabil. Az első fékek az erősebb változatok esetében kétdugattyúsak, hátul minden esetben dobfékek. Jól fordul, a hátsókerekes változat fordulókörének átmérője 9,3 méter.
A kocsinak már van magyarországi ára, legolcsóbban 15,5 millió forintért juthatunk az 50-eshez, a 85 alapára 19,9 millió forint. Az aktuális importőri kedvezmény az Elroqra 700 ezer forint, a hőszivattyú felára 513 ezer forint.
Kép és szöveg: Biró Csongor