Teszten a legdrágább japán autó

Lexus LM
Sose becsülje alá a japánokat! Ha azt hiszi, hogy a Lexus LM csupán egy otromba kisbusz masszírozó ülésekkel és Mark Levinson hifivel, téved. Ez az autó maga a megtestesült luxus, fölösleges részletek nélkül. Megfizethetetlen, de ez így van jól.

Hogy néz ki?

Nehéz egyértelműen azt mondani a Lexus LM-re, hogy ronda, bántó és nem is mondom, de azt hogy szép, vagy arányos, vagy harmonikus lenne, kétségbevonom. Különleges, érdekes, izgalmas és feltűnő jelenség, de esztétikailag inkább a kevésbé szép kategóriát lehetne rásütni. A hatalmas hűtőmaszk tolakodó, az utca emberéből rémületet és döbbenetet vált ki, nem lehet mellette elmenni úgy, hogy valamilyen érzetet, érzelmet ne keltsen. Formavilága folyékony, álomszerű és meglehetősen modern, az európai ízléstől távoli. Ha a Toyota Alphard, vagy Vellfire, illetve kínai buszlimuzinok jutnak eszünkbe, nem tévedés, az alapja Alphard. Ez a dizájn Kínában otthonosnak számít (lásd Voyah Dreamer). Nem véletlen, hogy az LM első generációját is Kínában mutatták be először.

lm4

Olyan hosszú, mint a korábbi S-osztály, 5,1 méteres, 1,9 méter széles, 1,9 méter magas, tengelytávja pedig 3 méter. A tesztautó 19 hüvelykes kerekeit rezonátorral szerelték fel, hogy csillapítsa a lentről érkező bántó zajokat. A pesti kátyúk ellen nincs hangtompító, öröljünk, hogy nem szakad szét a felni. A motoros csomagtérajtó mozgatóját nehezen találtam meg, oldalt a lámpák fölött van egy-egy (le, fel) gomb, mindkét oldalon. Az oldalajtók is motorosan nyílnak, illetve csukódnak, lassan, modorosan, fellengzősen. A csomagtartó a négyülésesben nem kicsi, keskeny, széles és nagyon magas, űrtartalma 752 liter.

lm7

Az utastérben és a leválasztott pilótafülkében is csupa puha bőr minden, ami nem, az igazi fa vagy kellemes tapintású műanyag. Ablak van a két világ között, ha a főnök hátul magányt és intimitást akar, felhúzza a köztes ablakot, gombnyomással tejüveggé változtatja, felhúzza az oldalsó napellenzőket, kinyitja a pezsgőhűtőt, bekapcsolja a 122 centis HD-tévét (a képarány 32:9, sőt két 16:9-es arányú, osztott képernyőn is lehet egyszerre két laptopot is vetíteni) és nézi kedvenc sorozatát… Csak semmi huncutkodás!

lm8

A fotelek igazi masszázsfotelek, teljesen el lehet nyúlni bennük, ülésfűtés (a lábtámasz és a könyöklő is), üléshűtés és nyakmelegítés is van, a hétféle masszázs oldalanként távirányítóval állítható, ahogy a garzonszerű utastér minden más funkciója is: világítás, redőnyök, hangulatfény, hifi, tévé, konferenciahívás, étkezés…

A Lexusnál már-már beteges perverzióval fejlesztik az utastér klimatizálását. A válaszfalba infravörös érzékelőket szereltek, amelyek egyénenként figyelik az utasok testhőmérsékletét, és ehhez állítják be, testrészekre bontva a befújás erősségét, hőmérsékletét.

lm2

Hogy megy?

Korábban már vezettem az autót egy Év Magyar Autója közös zsűri teszten, van fogalmam, hogy mit tud az úton. De most is alulmotorizáltnak tűnt, bármennyire korszerű a Lexus hibridrendszere. Ehhez a nagysághoz V8, de minimum V6 illik, jó, mivel Lexus, lehet benne villanymotor is, de könyörgöm, miért csak négy henger? 62,5 millió forint, 2,4 tonna üresen. Korábban volt 350-es változat is, abban rendes motor, 3,5 literes V6 dolgozott és 296 lóerőt mozgatott. Más piacokon elérhető a 371 lovas 500h változat, de abban 2,4 literes turbós motor kínlódik, két villanymotorral megtámogatva. Talán azzal izgalmasabb az LM vezetése, nem tudom. Persze, a Lexusnál a csend az egyik legfontosabb tulajdonság, amire nagyon büszkék a japán tervezők és mérnökök, olyannyira, hogy az LM esetében még a csendet is ők maguk tervezték meg. Nem akarták, hogy túl steril, túl csendes legyen az utastérben a természetes csend, így csináltak saját mesterséges csendességet. Elöl ülve inkább a 23 hangszórós Mark Levinson hifi hangját élveztem, ha hátra bemerészkedtem, akkor is. A csend engem nem érdekel az autóban, vagy a motor üvöltsön, vagy a zene – maradi paraszt vagyok…

lm1

Az európai 350h verzióban a 190 lovas, 2,5 literes benzinmotor elöl hajt egy 182 lovas villanymotor társaságában. A gyengébb, 54 lóerős villanygép hátul hajt, ettől lesz a kocsi összkerékhajtású, persze, sárba hóba ne akadjunk el vele, mert sosem szabadulunk. A hibrid rendszer legnagyobb teljesítménye 250 lóerő, benzinmotor legnagyobb forgatónyomatéka szerény 239 Nm. A kocsi álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,7 másodperc alatt jut el, végsebessége 190 kilométer/óra.

lm6

A fokozatmentes e-CVT váltó viselkedése nem mindig méltó a pazar és drága luxushoz, hangosan felnyerít, ha nem elég erősen szól az ünnepi Sisters of Mercy. A fogyasztás viszont baráti, a többnyire városra koncentráló teszt végén 7,8 literes fogyasztást mértem 100 kilométerenkét. Ennek ellenére gyakran kell tankolni, a benzintartály 60 literes. Nikkel-metál-hidrid akkumulátorának kapacitása 1,3 kilowattóra.

Milyen vezetni?

Megnyugtató, kellemes, lágy autó a Lexus LM. Siklik, lebeg és sietve sem lehet kihozni ebből a kegyelmi nyugalmi állapotból. Még a traffipaxok is rámosolyognak – várjuk ki a végét… Autópályán nagy hatással van rá a szél, a kamionok mögül kibújva az oldalszél rendesen cibálja a nagy felületű, ötméter hosszú testét, ajánlott erős marokkal fogni a kormányt.

lm_vezetes

A fék nyúlós, mint egy Toyota hibridben, az első féktárcsák átmérője 328 milliméter, a hátsóké 317 milliméter.

Futóműve vajpuha, az embert azt hinné légrugós, de nem az, pedig erősen hasonlít a kényelme ahhoz. Technikája elöl MacPherson rugóstagos, hátul kettős keresztlengőkaros megoldást alkalmaztak, adaptív lengéscsillapítással. A fékerőelosztást és a nyomatékleadást összekötötték egy mozgásszabályozó rendszerrel, ami meggátolja a hirtelen bólintásokat, így nem kell attól félni, hogy kiömlik a pohárból a pezsgő, amikor a kocsi elé ugrik egy nyúl.

Kormányzása meglepően direkt, kanyarokban sem ügyetlen, persze, komoly tempót lehetetlen autózni vele, városban sietni viszont jól lehet. Ahol meglátják tolakodó pofáját, ott be is engedik. Úgy fűztem vele át a várost, mintha nem lett volna állandó adventi dugó. Jó, kellett némi/vastag bőr a képemen…

Vezetősegédek tömkelege óvja az utasokat, de akkor sincs baj, ha elájul a sofőr, netán lelövik, az autó képes vészhelyzeti protokollt alkalmazva önállóan, biztonságosan leállni és segítséget hívni.

lm12

Szűk helyen manőverezni rémálom az LM-mel, fordulókörének átmérője 13 méter. A kocsi hasmagassága alacsony (152 milliméter), magasabb járda mellé parkolva félő, hogy leér az ajtó alja.

Mennyibe kerül?

A Lexus LM kétféle változatban kapható, a négyszemélyes elnöki magángép mellett van hétszemélyes, hétköznapibb változat, de az is elképesztően drága, 51,9 millió forintba kerül. A tesztelt hiperluxus verzió alapára 62,5 millió forint, ennél drágább japán autó nem kapható nálunk.

Kép és szöveg: Biró Csongor

lm14 lm11 lm10 lm9