Hamarosan egy újabb ikontól búcsúzhatunk el örökre, a legsportosabb Ford Focus utolsó tánca mindennél jobban sikerült. Örömkönnyeket csalt fájdalmas arcomra.
Mivel ez az első tesztautóm idén, semmi értelme kimondani, hogy az év legjobb kocsiját vezettem. Mégis kimondom, sőt leírom, mert a Ford Focus ST megérdemli a dicséretet. Nagyon jó autó, örülök, hogy kipróbálhattam, büszke lennék, ha birtokolnám. Amerikai és nyugati lapokban itt lenne egy megjegyzés, hogy a szerző Ford-részvényekkel rendelkezik. Sajnos, az én esetemben ez nem igaz, de az tény, hogy a karácsony előtti évbúcsúztatón jó sokat koccintottam a Ford-vásárlók egészségére a Ford-vásárlók pénzén. Szóval, meg lehet engem venni. Főleg egy ilyen kocsival. A személyes közjáték véget ért, nézzük a verdát!
Hogy néz ki?
Ez csak egy Ford Focus (a múltkor egy éjszakai járaton megfigyeltem, hogy a Budapestet átszelő busz mind a harmincöt megállójában, vagy annak közelében parkolt egy Focus). Vagy mégsem? Ez az azúrkék szín igéző. Annyira, hogy egy gyorsulgatós éjszaka, a kiürült Hungárián mellém állt egy álcázott AMG E63S és sofőrje lelkes gumifüstölés közben megjegyezte, hogy szép próbálkozás volt, de felejtsük el a kihívást, ám ez a szín, ez odacsap. Más szót mondott, gondolhatják. Feltűnő a fényezés, szó se róla, nekem is bejött. A Brembo féknyergek vörösen izzanak, a tárcsák is, amikor kiürítjük a tankot a Mátrában. Szerpentinre való kocsi, eszméletlen jó vezetni. A kipufogók pont elég látványosak, hangjuk csábító, a hátsó szárny sem tolakodó, a kötények sem, a sportülések kiválóan tartanak – semmi túlzás, de azért dögösebb, mint egy sima Golf GTI (vele pariban a Clubsport változat van, igaz, az 300 lovas). Nem azt mondtam, hogy jobb, de jobban mutatja a különlegességét.
A belső, vagyis az utastér megszokott fordos, egyszerű, praktikus, nincs túlcsicsázva, mindennek megvan a helye, a 13,4 hüvelyk képátlójú érintőképernyő menet közben nehezen kezelhető, ha rossz az út, a rázós futómű miatt biztos, hogy a zeneszám előre tekerése helyett felhívjuk anyánkat, annyira mellé nyomunk a monitoron. A helykínálat elöl csak a sportos alkatúaknak kielégítő, hátul sem túl bőséges, valamint a csomagtartó sem extra nagy, de a hokis cucc simán befért (űrtartalma 375-1354 liter). Magányosan a legjobb a Focus ST-vel a menet, de az sem baj, ha valaki olyan ül melletted, aki nem fél.
A Ford Performance mérnökei által fejlesztett, tizennégy pozícióban állítható első sportülések a tökéletes vezetési testhelyzetre vannak optimalizálva. A négyféleképpen állítható deréktámasz magas szintű megtámasztást és kényelmet biztosít. Emlékeim szerint a korábbi Recaro feszesebb volt.
A tesztautó Azura Edition modell: a 2,3 literes ecoboost motor teljesítményét az ST Track csomag, a KW Automotive által megépített manuálisan állítható felfüggesztési rendszer (a normál Focusnál eleve 10 milliméterrel közelebb ülünk az aszfalthoz, de ezzel az ültetéssel további 10 milliméterrel, a berugózás 12, a kirugózás 16 fokozatban állítható csavarkulccsal; A vezetők további 15 milliméterrel is leültethetik a felfüggesztést, ha ezt a helyi jogszabályok megengedik.), a 18 hüvelykes első fékek Brembo féknyergekkel és nyáron 235/35-ös Pirelli P-Zero Corsa gumiabronccsal ellátott, kis tömegű, 19-es keréktárcsák egészítik ki. Exkluzív kék színben, fekete kontrasztelemekkel kapható, beleértve a fekete felniket és a hátsó spoilert. Az alapfelszereltség része a B&O hangrendszer.
Hogy megy?
A Ford Focus ST 4,4 méter hosszú, 1,8 méter széles, 1,4 méter magas, tengelytávja 2,7 méter. Motorjának teljesítménye 280 lóerő, maximális forgatónyomatéka 420 Nm. 5,7 másodperc alatt van százon (az Auto Bild német szaklap mérésén 6,8 másodperc volt ez az adat, 200 kilométer/órára 25,7 másodperc alatt gyorsult fel az autó, nyáron 30 fokban – egy Hyundai I30 N modellel összehasonlítva jelentősen lassabban…). 1,5 tonna a tömege sofőrrel. Végsebessége 250 kilométer/óra. Nagyjából mindent elmondtam, ugye, Ildikó. Persze, egy kamion is van ilyen erős, de mégsem úgy fordul a hajtűben, mint egy Focus ST – sokszor három keréken…
A motor háromezres percenkénti fordulattól eleven, mint a lelkekre éhes ördög, 5500-as fordulaton letépi a fejem, a tiltás 6500-as percenkénti fordulat környékén vág hátba. Ha ügyesen váltunk a határon, gyönyörű ropogással és durrogással jelzi a kidörgő, hogy tetszik neki a móka, csapassuk, éljünk, élvezzünk.
A váltó hatsebességes, manuális, a váltógomb hidegben éget, gyönyör futkároz a hátamon minden kapcsolásnál. És nem csak a gyönyör. Fájdalom és könny is van. Jó, ez nem a Focus velejárója. Épp lesérültem, amikor nálam volt a kocsi, bal boka és jobb térd kampó, így minden váltás sírásig és velőig hatoló fájdalommal járt, a kuplung ugyanis kőkemény. Ahogy kell. De megtanultam élvezni a fájdalmat – amúgy is életem olyan korszaka zajlik, amelyben az öröm és a fájdalom kéz a kézben jár, második közjáték is befejezve. A könny sós, a könny jó, a könny segít, mindegy, hogy öröm vagy fájdalom okozza. A Ford Focus ST esetemben a fájdalmat örömmé emelte. Emlékezetes marad a vele töltött hét. A sebességtúllépések következményeire még várok, remélem, nem lesz sok. Szerencsére nem veszélyeztettem senkit, ha és amennyiben kihágást követtem el, tekintettel voltam mindenki más testi és lelki épségére.
Milyen vezetni?
Megismétlem: nagyon jó. Az egyik legjobb forróhátú. Nem sok maradt. Többféle vezetési módja közül a normálban és sportban használtam, a pályamódot nem próbáltam ki a fagyos januári nyálkában. Hozzáértők szerint pedig úgy a legjobb, kikapcsolt menetstabilizátorral… Az elektronikus, részlegesen önzáró differenciálmű és a választható vezetési módok kiemelkedő kezelhetőséget és menetdinamikát biztosítanak. Nálam nem riszálta túl sokszor a fenekét, ahhoz én kevés vagyok, de ennek ellenére minden másodpercét élveztem a közösen eltöltött 12 órának és 500 kilométernek. A fogyasztás magas, 11 literes átlaggal zártam a tesztet (100 kilométerre vetítve). Benzintankja 52 literes.
Négydugattyús Brembo nyergek szorítják az alapból 330, track csomaggal 363 milliméteres első tárcsákat, parádésan lassítanak (az Auto Bild egyik tesztjén 35,5 méter alatt állt meg a kocsi hideg fékekkel 100 kilométer/óráról lassítva; egy másik – igaz, korábbi, 2021-es – összehasonlítóban 31,9 métert mértek melegen, ami a lap szerint az elmúlt 30 év legjobb, legrövidebb fékútja), a fékezés nyikorgó, fémes hangjai (nem volt kopott a betét) férfias aláfestést adnak a ennek a benzingőzben edzett férfiakat és nőket egyaránt megfelelően kielégítő élménynek, amit egyszerűen nevezzünk csak autóvezetésnek.
Jól kezelhető a Focus ST, de ha túlzó a tempó a kanyarban, vagy hirtelen engedjük fel a gázpedált, akkor feneke szépen megindul, amit egyesek jutalomként, mások átokként élnek meg. Az ST viselkedése sosem kritikus, mindig kiszámítható, de garantáltan libabőrös leszel tőle. Ehhez illik a nagyon precíz kormányzás is, amely középállásban már-már túlságosan is ideges. A 2,3 literes motor enyhe indulási gyengeségét a nagyon precíz, rövidített úttal rendelkező váltó jól rejti. A futómű feszes, de nem gonosz. Ez egy olyan autó, amellyel minden egyes üres körforgalomban intuitív és gyors csuklókezeléssel és néhány jól időzített pedálmozdulattal begyűjthetjük az élet ártatlan szépségeinek és a lét elviselhető könnyedségének apró morzsáit.
Mennyibe kerül?
A Ford Focus ST listaára 15,43 millió forint, de a gyártó hazai honlapján január közepén szereplő adatok szerint 13,73 millió forintért már birtokba vehető. Hajrá, ha megteheti, hajrá! A tesztelt ST Azura Edition listaára 17,69 millió forint, kedvezményes áron tízezer forint híján 16 millió forintért megvásárolható.
Kép és szöveg: Biró Csongor