A Sealion 7 már a BYD hatodik, tisztán elektromos hajtású modellje a magyar piacon, és egyben az óceán sorozat negyedik tagja a Dolphin, a Seal limuzin és a Seal U szabadidő-autó után.
Jó nagyra nőtt a BYD Sealion 7, hossza 4,8 méter, tengelytávja 2,9 méter. Három centivel hosszabb, mint az általam nagyon megkedvelt Seal, ugyanakkor tetővonala 16 centivel magasabban fut. Csomagtartójának térfogata 520 liter, ami a hátsó üléseket lehajtva 1789 literre nő. Az autó orrában kialakított 58 literes első csomagtartó (frunk) alkalmas a töltőkábelek tárolására, de egy-egy táska is elférhet ott. Az utastérben több mint 20, könnyen elérhető pakolóhely várja az úti holmikat, a műszerfal alsó részén kialakított telefontárolóban vezeték nélküli töltő is működik. Az első utasok a középső kartámasz dobozát és a műszerpult alatti, félig nyitott rekeszt is használhatják pakolásra.
Penge akkumulátorok
A BYD vezető formatervezője, a német Wolfgang Egger által irányított fejlesztő csapat igazi sportos szabadidő-autót alkotott. A Sealion 7 erőteljes és dinamikus megjelenésű, miközben aerodinamikus vonalvezetése támogatja a blade akkumulátorok hatékonyságát.
A blade akkumulátorok katódjának anyaga lítium-vasfoszfát (LFP). Ez a szerkezet tartósságában és biztonsági jellemzőivel is jobban teljesít, mint a hagyományos lítiumiono-akkumulátorok, ugyanakkor teljesen kobaltmentes. Az LFP akkuk a hagyományos lítiumionos szerkezetűeknél jobban tűrik az extrém hőterheléseket, kevésbé érzékenyek a hőingadozásra és több töltési-kisütési ciklust viselnek el kapacitáscsökkenés nélkül. A blade akkumulátorok szerkezete és kémiai felépítése a legkíméletlenebb – súlyos balesetek következményeit szimuláló – rövidzárlati teszteken is kitűnően teljesített, és kiváló hőstabilitásról tett tanúbizonyságot. Az elemi cellákat közvetlenül a padlólemez keretéhez rögzítik, így azok az autó szerkezetének szerves részét képezik, a telep felső fedele az utastér padlója is egyben. A teljes szerkezetet méhsejt mintájú alustruktúra merevíti, ami jelentősen megnöveli a jármű torziós merevségét, hiszen maga az akkucsomag is szerkezeti elemként funkcionál.
A leggyorsabb villanymotor
A 29 százalékos térkitöltési mutatójú, V-alakú mágnesekkel megszerkesztett forgórészű és a lapos keresztmetszetű tekercseléssel megépített állórészű villamos gépek akár 23 ezer fordulatszámra is képesek percenként, ezzel a legmagasabb fordulatszámú sorozatgyártású villanymotorok közé tartoznak a piacon.
A Sealion 7-et hajtó villanymotor 230 kW teljesítmény és 380 Nm leadására képes. Egymotoros hajtásláncával a hátsókerék-hajtású comfort modellváltozat 6,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, a végsebessége pedig eléri a 215 kilométer/órát.
Az összkerékhajtású design és excellence kivitelekben a 230 kW-os hátsó motor mellett egy 160 kW teljesítményű dolgozik az első tengelyen, így a két gép kombinált teljesítménye 390 kW, össznyomatékuk pedig 690 Nm. A tesztautó ilyen volt, ez álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 4,5 másodperc alatt gyorsul fel.
Akár 500 kilométer hatótáv
A BYD Sealion 7 kétféle akkumulátorral érhető el. A hátsókerék-hajtású comfort és az összkerékhajtású design modell 82,5 kWh-s teleppel készül, így egymotoros kivitelben a WLTP ciklus szerinti vegyes hatótávolság 482 kilométer. A kétmotoros modell elméletileg 456 kilométerre képes (WLTP). A csúcsmodell nagyobb 91,3 kWh-s akkuval rendelkezik. Ígért hatótávolsága 502 kilométer.
A Sealion 7 valamennyi kivitele 11 kW-os, háromfázisú fedélzeti töltővel készül, ugyanakkor egyenáramú gyorstöltési teljesítményből többféle is választható. A comfort és a design modellek 150 kW-tal tölthetők, ezzel az akku 32 perc alatt 10-ről 80 százalékra telíthető. Az excellence AWD 230 kW-os egyenáram vételére is képes, így a 10-80 százalékos töltés akár 24 perc alatt is megvan. Minden modellváltozatban alapfelszerelés a hajtás veszteséghőit is hasznosító hőszivattyú, amely különösen hidegben segít a hatótávolság növelésében.
Extrém merev a kocsi
A közvetlenül a padlólemez keretéhez rögzített akkucellák nem csak a torziós merevségre hatnak jótékonyan, az autó tömegközéppontját is hatásosan csökkentik. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul oldalankénti többkaros (multilink) szerkezetű futómű megfelelő dinamikát és vezetési élményt kínál.
A Sealion 7 a BYD első európai modellje frekvenciafüggő lengéscsillapítással. Ez a rendszer, a lengéscsillapítók olajáteresztő szelepeinek hangolása révén, egyenletesebb felületeken feszesebb viselkedésű, így minden helyzetben kiválóan irányítható és stabil marad az autó. Ugyanakkor egyenetlen útszakaszokon puhább a hangolás, amitől kényelmesebb az utazás.
Összkerékhajtású változatainak különleges felszerelése az iIntelligens működésű, nyomatékelosztást szabályozó rendszer (iTAC). Működése közben folyamatosan, a pillanatnyi menetdinamikai körülmények és a nyomatékigény alapján szabályozza külön-külön a villanymotorok nyomatékleadását, és a stabilitás érdekében a motorokon keresztül fékezni is képes a kerekeket.
Gazdag alapfelszereltség
A BYD Sealion 7 háromféle felszereltséggel érkezik Magyarországra, választható akkumulátorkapacitással, és hátsó- vagy összkerékhajtással. A belépő Sealion 7 comfort is fűthető és szellőztethető első ülésekkel, hátsó ülésfűtéssel, kulcsnélküli nyitással és indítással, kétzónás légkondicionálóval, 15,6 hüvelykes, elektromosan elfordítható központi érintőképernyővel, 10,25 hüvelykes vezető előtti kijelzővel, vezeték nélküli telefontöltővel, egy pár első és hátsó USB csatlakozóval, és külső elektromos fogyasztók (kisebb hűtőszekrény, vagy kávéfőző) táplálására akár 3,3 kW teljesítményig alkalmas V2L rendszerrel vehető 20 millió forintos áron. A kocsi valamennyi változatára hat év gyártói garanciát, az akkumulátorra és a hajtásláncra pedig nyolc év garanciát vállal a BYD.
Kép és szöveg: B.Cs/BYD