A Lipcsében gyártott, kizárólag osztrák motorokkal szerelt 1-es BMW észszerű változatát, a 120d-t teszteltem. Erős, takarékos és jó vezetni.
A prémium kompakt kizárólag a BMW Group lipcsei gyárában készül, akár naponta 500 példányban. Fő piaca Európa (80 százaléka az eladásoknak a kontinensen történik), Németország viszi a prímet (40 százalék), második legfontosabb piaca a világon Olaszország (15 százalék) és Nagy-Britannia (12 százalék).
Hogy néz ki?
Kollégáim jelentős része húzza a száját, ha az egyes sorozat dizájnjára terelődik a szó. Szerintük nem szép, sőt: hogy néz ez ki, csúnya! – vágják rá. Óvatosabban fogalmazok: nem szép és nem is csúnya. Talán azért nem kelt bennem semmilyen érzelmet a külsője, mert én ezt a kocsit vezetni szeretem.
Elődjéhez képest laposabb, mélyre húzott a frontja. A lapos kontúrok mentén megtervezett BMW hűtőrács most először függőlegesen, illetve átlósan rajzolt lamellákat visel. Az alapfelszereltségként kínált LED-technológiás első fényszórók függőleges és enyhén nyíl alakú nappali menetfényekkel, valamint irányjelzőkkel világítanak. Az opcionális mátrix távolsági fénnyel dolgozó adaptív LED-technológiás első fényszórók, kanyarfény-funkció és kék fényszóró-betétek is megrendelhetők.
Utasterét alapfelszereltségként bőr használata nélkül álmodták meg a tervezők. A hangulatot kiváló minőségű betétek és kellemes kárpitok, az automatikus váltó újratervezett előválasztó kapcsolója (a műszerfalról az összes gomb a kapcsoló mellé került) és az ívelt kijelző dobja fel.
Közvetlen elődmodelljéhez képest az egyes külső méretei csupán kis mértékben változtak. A karosszéria 42 milliméterrel hosszabb (4361 milliméter) és 25 milliméterrel magasabb (1459 milliméter) lett. Szélessége változatlanul 1800 milliméter, tengelyek közötti távolsága pedig 2670 milliméter, szabad hasmagassága 156 milliméter. Alaktényezője kedvező, 0,27-es.
A hátsó üléstámla ledöntésével a 300 literes csomagtér 1135 literre bővül (hely kell a 48 voltos rendszernek – a belépő és a csúcs motorokkal szerelt egyesekben 380 liter a csomagtartó alaphelyzetben). A csomagtérfedél motorosan, akár kéz nélkül nyitható, ám mindkét funkció feláras.
Hogy megy?
A 120 kW / 163 lóerő maximális teljesítményre képes, BMW 120d modell 7,9 szekundum alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre. A klasszikus négyhengeres BMW-dízel legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm (ehhez adódik hozzá a villanymotor 55 newtonmétere, ami együttesen 400 Nm-t eredményez), ami meglehetősen határozottan mozgatja az üresen 16 mázsás testet. Turbóból kettő van, egy kisebb, változó lapátgeometriájú és egy nagyobb. A váltó hétfokozozatú, steptronic dupla kuplungos automata, opciós a kormány mögé szerelt váltófül. A BMW 120d végsebessége 222 kilométer/óra. A lágy hibridrendszer akkuja 20 amperórás, a 20 lóerős villanymotort a sebességváltóba építették be.
Milyen vezetni?
A megnövelt karosszériaváz-merevség és a feszesebb futómű-bekötési pontok az új 1-es BMW agilitását, pontos kormányozhatóságát és kanyardinamikáját is fokozzák. Az optimalizált kinematika szerint hangolt kerékfelfüggesztések, a nagymértékben előfeszített stabilizátorrudak és az új lengéscsillapítók egyaránt a fejlett futómű-technológia részei. Az első kerekek 20 százalékkal megnövelt csapszegdőlései jobb iránystabilitást és optimális kormány-visszajelzéseket eredményeznek. A futómű elöl MacPherson, hátul oldalanként háromkaros. A pesti kátyúkon durván felüt a futómű, csoda, hogy nem lett defektem – pedig nem vadultam a 120d-vel.
A tömzsi kormány jó fogású, érdekfeszítő a 120d vezetése, de az elöl kaparó kerekek néha fájó mosolyt csaltak az arcomra, korábban jóval élvezetesebb volt a dízel 1-es vezethetősége. Az üléspozíció jó, ahogy a kilátás sem rossz a kocsiból. Parkolni könnyű vele, bár fordulókörének átmérője váratlanul nagy, 11,7 méter.
A közvetlenül vezérelt kipörgésgátló technológia mellett az új BMW 1-es sorozat alapfelszereltségének az integrált fékrendszer és a 17 hüvelyk méretű könnyűfém keréktárcsák is részei. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető M Sport csomag akár 8 milliméteres hasmagasság-csökkenést is kínáló, adaptív M futóművet, sport kormányművet és 18 hüvelyk méretű könnyűfém keréktárcsa-garnitúrát kínál. Az opcionális extrafelszereltség részeként BMW M sport fékrendszer és akár 19 hüvelyk méretű könnyűfém felnik is megrendelhetők. A kékre festett fékek határozottak, elöl négydugattyús alumínium féknyergek, hátul egydugattyús úszónyergeket kapunk – felárért.
Fogyasztása baráti: rendesen hajtva is csak 5,5 liter gázolajat kért 100 kilométerenként, igaz ezúttal kevesebbszer választottam ki a menetmódok közül a takarékost. Tankja 49 literes, autonómiája téli üzemben is meghaladja a 900 kilométert.
Mennyibe kerül?
Új 1-es BMW-hez 12,7 millió forintért már hozzá lehet jutni, a tesztben szereplő dízelmotorral szerelt autóért azonban 15,6 millió forintot is elkérnek. Aki ezt sokallja, az ne figyeljen ide, a tesztautó ára meghaladta a 20 millió forintot.
Kép és szöveg: Biró Csongor