
A Lipcsében gyártott, negyedik generációs BMW 1-es legerősebb változata nem hoz szégyent a bajorok M részlegére.
Hogy néz ki?
Elődjéhez képest látványosan laposabb, mélyre húzott frontrészével az újdonság minden korábbinál intenzívebben helyezi előtérbe sportos adottságait. A lapos kontúrok mentén megtervezett BMW hűtőrács most először függőlegesen, illetve átlósan rajzolt lamellákat visel. Az alapfelszereltségként kínált LED-technológiás első fényszórók függőleges és enyhén nyíl alakú nappali menetfényekkel, valamint irányjelzőkkel dolgoznak. Az opcionális extrafelszereltség részeként mátrix távolsági fénnyel dolgozó adaptív LED-technológiás első fényszórók, kanyarfény-funkció és kék fényszóró-betétek is megrendelhetők.
Utasterét alapfelszereltségként bőr használata nélkül álmodták meg a tervezők. Progresszív hangulatát kiváló minőségű betétek és kellemes kárpitok, az automatikus váltó újratervezett előválasztó kapcsolója (a műszerfalról az összes gomb a kapcsoló mellé került) és az ívelt kijelző nyomatékosítja.
Közvetlen elődmodelljéhez képest az egyes külső méretei csupán kis mértékben változtak. A karosszéria 42 milliméterrel hosszabb (4361 milliméter) és 25 milliméterrel magasabb (1459 milliméter) lett. Szélessége változatlanul 1800 milliméter, tengelyek közötti távolsága pedig 2670 milliméter.
Az európai piacokon, opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető M Sport csomag és M Sport Design csomag még tovább fokozza az 1-es BMW menetdinamikai adottságait. M-specifikus stílusjegyei között a nagyméretű légbeömlőkkel dolgozó első lökhárító, a markáns küszöbtoldatok és a hátsó lökhárító háromdimenziós diffúzor eleme is megtalálható.
Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető sportülésekhez új Econeer kárpit is elérhető, amely újrahasznosított PET palackokból készül. A modellhez a BMW M sportülések is megrendelhetők, ahogyan a bőrszerű tulajdonságokkal rendelkező és látványos dekor-, illetve kontrasztvarrást viselő Veganza ülésfelületek is. Az M Sport csomag és a BMW M135 xDrive modell alapfelszereltsége Veganza/Alcantara kettős kárpitozást kínál. A hátsó üléstámla ledöntésével a csomagtér alapesetben 380 literes térfogata akár 1200 literig bővíthető (a BMW 120 és a BMW 120d modellek esetében 300–1135 liter).
Hogy megy?
A paletta csúcsán a BMW M135 xDrive modell trónol jelentősen megnövelt teljesítménnyel. A BMW M modell indulatairól 221 kW / 300 lóerő maximális teljesítmény leadására képes, négyhengeres (keresztbe épített, B48 kódjelű, lágy- azaz 48 voltos hibrid technológiával támogatva) benzinmotor gondoskodik, amely az alapfelszereltségként kínált, sport kormányművel dolgozó adaptív M futómű és a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás párosával 4,9 másodperc alatt teljesíti a nulla-százas sprintet. A BMW M Performance modell motorsportos génjeit vízszintes lamellákkal szerelt BMW M hűtőrács, fekete színű BMW M külső visszapillantó-házak és négy kipufogóvég hirdeti. Említettem, hogy legnagyobb forgatónyomatéka 400 newtonméter? Kell még valamit mondani?
Milyen vezetni?
Az exkluzív M Technology csomag speciális lengéscsillapítókat, stabilizátorrudakat és padlólemez-merevítéseket, könnyűszerkezetes járműépítési megoldásokat, BMW M fékrendszert és 19 hüvelyk méretű, sport gumiabroncsokkal szerelt BMW M kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat kínál, kizárólag az új BMW M135 xDrive modellhez. Az M Sport Pro csomag és a típus-specifikus BMW M Performance alkatrészek az új BMW 1-es sorozat összes modellváltozatához elérhetők.
A megnövelt karosszériaváz-merevség és a feszesebb futómű-bekötési pontok az új 1-es BMW agilitását, pontos kormányozhatóságát és kanyardinamikáját is fokozzák. Az optimalizált kinematika szerint hangolt kerékfelfüggesztések, a nagymértékben előfeszített stabilizátorrudak és az új lengéscsillapítók egyaránt a fejlett futómű-technológia részei. Az első kerekek 20 százalékkal megnövelt csapszegdőlései jobb iránystabilitást és optimális kormány-visszajelzéseket eredményeznek. Jól tapad az útra, a tizenhat mázsás kompakt levakarhatatlan az ívről, csak legyen elég bátorsága a sofőrnek megadni, ami a királynak jár…
A kormányzás tűéles, megvan a kapcsolat a kéz, a volán, a gumik és az aszfalt között, kezes, azt teszi, amit kívánunk és ahogy kívánjuk. A váltó kemény és gyors, a fékek könyörtelenek. A közvetlenül vezérelt kipörgésgátló technológia mellett az új BMW 1-es sorozat alapfelszereltségének az integrált fékrendszer és a 17 hüvelyk méretű (a BMW M135 xDrive modell esetében 18-as méretű) könnyűfém keréktárcsák is részei. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető M Sport csomag akár 8 milliméteres hasmagasság-csökkenést is kínáló, adaptív M futóművet, sport kormányművet és 18 hüvelyk méretű könnyűfém keréktárcsa-garnitúrát kínál. Az opcionális extrafelszereltség részeként BMW M sport fékrendszer (az első tárcsák átmérője 360 milliméter, a hátsóké 330 milliméter) és akár 19 hüvelyk méretű könnyűfém felnik is megrendelhetők.
Meglepően kényelmes az egyes BMW futóműve, még az M135 sportmodell esetében is, igaz a magyar kátyúkat nehezen viseli. A kormányzás élénk, jól közvetíti az út állapotát, a gázreakció vehemens, a sportmodell esetében a hangzás izgalmas (sport módban), még ha jórésze hangszóróból érkezik is. Nagy tempónál – 200 kilométer/óra fölött, sőt 250-nél is – stabil az autó, érződik, hogy még nagyobb sebességgel is megbirkózna. A szélzaj 180 kilométer/óra fölött már határozott, de még 250-nél sem zavaró. A teszt alatt átlagban 11 liter körül alakult az M135 fogyasztása, szereti a gyomrát, igaz, élveztem minden percét a kocsikázásnak.
Mennyibe kerül?
12,7 millió forintért már lehet egyes BMW-nk, a 122 lóerős háromhengeres 116 a belépőmodell. Az M135 xDrive komolyabb gép, az ára is komoly: 22,115 millió forintért a miénk lehet – alapáron. A tesztautó ennél is drágább.
Kép és szöveg: Biró Csongor