Audi Q6 e-tron quattro teszt: az eddigi legjobb villany Audi

Audi Q6 e-tron quattro
Nem ez az első elektromos Audi, de szerintem az Audi Q6 e-tron quattro első, ami komolyan vehető, mint Audi, mint prémium és mint villanyautó.

Hogy néz ki?

Győri motorokkal érkezett a PPE (premium platform electric) platformra építve az Audi talán legfontosabb villanyautója.

q6_4

Hossza 4,8 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,7 méter, tengelyek közötti távolsága 2,9 méter. Nem könnyű manőverezni, szerencsére kiváló a környezeti kamerarendszere. Csomagtartója nagy, bringám simán befért, igaz, a padló nem teljesen sík, de nincs lépcső, sokkal inkább egy kis lejtő. 526 literes alaphelyzetben, ami a hátsó ülések döntésével 1529 literre bővíthető. A pakolási perem magassága gombnyomásra állítható. Amikor az autót átvettem, megriadtam, hogy sehol a kábel? Semmilyen? Kiderült, hogy az első, 64 literes csomagtartóban bújtak el a töltőkábelek. Vontatni lehet vele bátra, 2,4 tonnás fékezett utánfutót köthetünk hozzá.

q6_csomagtarto_bicikli

Az utasteret hatalmas képernyők uralják, a hajlított kétrészes monitor (11,9 plusz 14,5  hüvelykes) mellett szélvédőre vetített, hologramos kijelzőnk is van, ami annyira erőszakosan jelzi a veszélyeket, hogy inkább kikapcsoltam, mert kiégette vörös fénye a szemem. Az ergonómiával nem voltam elégedett, a sok gomb, funkció szanaszét van, a kormány simogatható, nyomogatható kapcsolói sem túl biztatóan működnek, kell szánni időt a gyakorlásra. A volán kialakítása szögletes, tetszett.

q6_belul

Néhány fontos funkciót a vezetőajtóban található vezérlőszigetben egyesítettek: világítási funkciók, tükrök beállítása került ide az ajtózár és a vezetőülés memóriagombjai mellett. Az ablakemelőket is klasszikusan az ajtóban helyezték el. A középkonzolon megmaradt a jó öreg hangerőszabályzó. Hogy megéri-e a többletköltséget az első utas előtti plusz 10,9 hüvelykes képernyő, amellyel a navigációs rendszert vagy a rádiót lehet kezelni, illetve filmet nézni, azt mindenkinek magának kell eldöntenie. Amikor az autó elindul, a képernyő a vezető számára elfeketedik, hogy ne vonja el a figyelmét. Ilyenkor csak az első utas láthat bármit is a képernyőn.

A fűthető és hűthető ülések kényelme parádés, a Bang @ Olufsen hifi szépen szól, a masszázs kellemes, nagyon tetszett a Q6 otthonossága és hangulatának nyugalma. A második sor is tágas és szellős, bőséges a hely a lábaknak, térdeknek, fejeknek.

q6_2

A hátsó lámpák oledesek (360 szegmensből áll), mintázatuk változtatható. Az első LED-ek mátrixosak, az irány- és a helyzetjelző szintén változtatható mintázatú, így rengeteg variációjú Q6-ossal találkozhatnánk az utakon. Egyelőre kevés ilyen autót adnak el nálunk.

Hogy megy?

Többféle változatban kapható, a leggyengébb 292 lovas, egy villanymotoros és 75,8 kilowattórás akksiból táplálkozik. A tesztelt quattro, azaz kétmotoros változat már 388 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 855 Nm) és nagyobb a nikkel-mangán-kobalt kémiájú (8:1:1 az arányuk) akku (prizmatikus cellákból áll). Kapacitása nettó 94,9 kilowattóra (közel hat mázsa a tömege), hatótávnak nincs híja, bár a fogyasztása nem túl baráti, igaz egy 2,4 tonnás, közel 400 lovas batártól nem is várhatunk aszkézist. 800 voltos akkut kapott, de ha csak négyszázzal tudjuk táplálni, képes a 2×400 voltos töltésre (azaz 2×135 kilowatt felvételére). Csatlakozó mindkét oldalon van, de csak az egyik oldali bírja a 270 kilowattos villámtöltést. Ez brutális sebesség – nem próbáltam ki – a 11 kilowattos váltakozó áramú töltés ugyanakkor szánalmasan kevés. A gyári navigáció nagyon okos: számol a töltőpontok teljesítményével és foglaltságával, úgy alakítja ki az ajánlott útvonalat, hogy a lehető leghamarabb célba érjen az Audi Q6.

q6_1

Mindkét villanymotor győri, az első aszinkron gép 190 lovas (275 Nm nyomatékcsúccsal), de nem mindig hajt, a hátsó állandó mágneses egység 381 lóerős (580 Nm-rel), általában csak ez mozgatja az autót.

Milyen vezetni?

Alapvetően egy kényelmes utazóautó az Év Magyar Autója 2025 versenybe is benevezett Audi Q6 e-tron quattro, de ha sietni kell, nagyon tud menni. Könnyedén, halkan, erőlködés nélkül, légiesen gyorsul, talán, mert légrugókon áll? Könnyen gurul, az a PPE motorok sajátossága, mert nagyon kicsi a belső ellenállásuk. A futómű elöl és hátul is ötlengőkaros, a rugózás adaptív, összkerék-kormányzás nem rendelhető ehhez a modellhez, de a konszerntárs Porsche Macan megkapja.

q6_kijelzo

Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 5,9 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 210 kilométer/óra. Biztonságos, kiszámítható a vezetése, ennek megfelelően nem igazán élményautó. Csak a kötelezőt adja, bármennyire erős is, a nyugalmas megérkezés és megfontolt úton levés jellemzi.

Hatótávja inkább 450 kilométer, ami távol van az ígért 540 kilométertől, autópályán még kevesebb, átlagfogyasztása nálam 20 kilowattóra/100 kilométer volt, főleg városban használva.

q6_fogyasztas

Mennyibe kerül?

26,6 millió forintért lehet Q6-asunk, a kétmotoros, tesztelt változat alapára 31 millió forint, ami teljesen összhangban van a prémium kategória többi szereplőjének árával.

Kép és szöveg: Biró Csongor

q6_3