
Mindig szerettem a GTI-t, vonzott egyszerűsége, finomsága, okossága és érzékenysége. Az Év Magyar Autója mátrai zsűri tesztjén azonban megértettem, hogy a Volkswagen Golf GTI nemcsak sportosnak akar látszani, hanem a mázat lefejtve virtigli sportkocsi.
Hogy néz ki?
A dinasztia jogos trónkövetelője. Nincs nála nagyobb örökséggel rendelkező hot hatch. A Volkswagen Golf GTI a kompakt családi autó tömörített lényege, amely képes sportkocsivá változni, ha az utak kanyargósak lesznek. És legyenek!
A nyolcadik (és fél) generációs Volkswagen Golf GTI az MQB evo platformra épül, amelyen olyan konszerntestvéreivel osztozik, mint a Skoda Octavia, a Seat Leon és az Audi A3. A kompakt sportautó karosszériája megtartotta a klasszikus Golf arányokat, de GTI-specifikus elemekkel gazdagodott.
Méretei: 4,28 méter hosszú, 1,80 méter széles és 1,42 méter magas, tengelytávja 2,62 méter. A csomagtartó kicsi, 300 literes, a hátsó ülések síkba döntésével (dupla padlóval) 1280 literesre növelhető, így egy országúti kerékpár simán befér.
Ahogy külsőleg, úgy belsőleg is visszafogott kocsi a GTI, a fejtámlákkal ellátott sportülések kényelmesek, a jellegzetes kockás mintás huzat azonnal szemet szúr. Az üléseken, a középső kartámaszon és a multifunkciós bőr sportkormányon piros díszvarrások hangsúlyozzák a hangulatot.
A szórakoztató- és információs rendszert újra tervezték, a 12,9 hüvelykes érintőképernyő kezelése egyszerűsödött. A hőmérséklet- és a hangerőszabályozás megvilágított érintősávjai javítják a kezelhetőséget, de a hagyományos gombos, kapcsolós megoldások jobbak voltak.
Az ajtók műanyag elemei kevésbé vonzóak. Nem tűnnek különösen jó minőségűnek. A karbonbetét illik az autóhoz. Szépen szólt a Harman Kardon hangrendszer, az opciós hifi 480 wattos. A Volkswagen büszke arra, hogy a Chat GPT csetbotot hangvezérléssel lehet faggatni – a zenét kipróbáltam, a mesterséges intelligenciára nem voltam kíváncsi, bocsánat, inkább élveztem a GTI-élményt.
Hogy megy?
A Volkswagen Golf GTI kétliteres, turbófeltöltős benzinmotorja 265 lóerős, 20 lóerővel több, mint elődje. Az erőt hétfokozatú dupla kuplungos sebességváltó (DSG) továbbítja az első kerekekhez. Álló helyzetből 100 kilométer/órára 5,9 másodperc alatt gyorsul a korábbi 6,3 másodperc helyett, a végsebességét elektronika korlátozza le 250 kilométer/óránál.
A maximális teljesítményt percenként 5 ezer és 6,5 ezer fordulat között tartja, a motor feltartóztathatatlanul pörög a vörös vonalig, amit egy elnyújtott hangos morgás követ. A forgatónyomaték jelentős: 1600-as fordulatszámtól egészen 4300-as fordulatszámig vaskos 370 newtonméter áll rendelkezésre. Ez egy elképesztő nyomatéktartomány. Mintha gázolajjal is működhetne.
Minden fokozatban van egy kis turbó-lassulás, de aztán a GTI csak húz, anélkül, hogy a kerekek kipörgése vagy a nyomatékkormányzás elrabolná a figyelmünket. Nagyon hatásos, nagyon érett, és egyáltalán nem fapados. Talán csak a Focus ST vezethető izgalmasabban ebben a kategóriában.
Milyen vezetni?
A Volkswagen Golf GTI felfüggesztését jelentősen továbbfejlesztették, és hogy milyen jól sikerült, az leginkább Észak-Magyarország szerpentinjein derült ki. Az új menetdinamikai vezérlés minden egyes lengéscsillapítót és féknyerget külön-külön képes szabályozni, ami semlegesebb, ugyanakkor feszesebb vezetési viselkedést eredményez. A GTI biztosan ül az úton és különösen autópályán, 200 kilométer/óra felett is nagyon élvezetes a vezetése. Közvetlen kormányzásának és jó kanyarodási képességének köszönhetően a szűk hegyi utakon vigyort varázsol az arcunkra. A DSG simán, gyorsan és gondolkodás nélkül kapcsol.
Az elöl MacPherson, hátul négylengőkaros futóművel száguldó Volkswagen Golf GTI vezetési élménye fantasztikus, szép a hangja (még ha mű is), kiváló az úttartása, jól kanyarog és elég dinamikus, illetve rugalmas nagy tempónál. Az első, elektronikusan vezérelt differenciálzár és a progresszív kormányzás alapáras, az adaptív futóműért azonban fizetni kell (345 ezer forint a felára).
A legjobb az új GTI-ben, hogy nem akar több lenni, mint ami, nem akar többnek látszani, őszinte, magabiztos és önazonos sportkocsi. Kevésbé az érzelmekre, sokkal inkább a tudatra hat: jó vezetni, akarom vezetni, elérhető, fenntartható, vállalható. A tudatos vezető választása. Csak halkan jegyzem meg, hogy az elmúlt 46 évben több mint 2,3 millióan döntöttek mellette. Az ESP érzékenysége fokozatokban állítható.
Mennyibe kerül?
A Volkswagen Golf GTI a teljesítmény, a kényelem és a modern technológia sikeres ötvözetét kínálja. A GTI ideális azoknak, akiknek fontos a vezetés öröme, anélkül, hogy a praktikumban kompromisszumot kötnének. Egyetlen hátránya, hogy nem érhető el kézi sebességválóval. A 14,4 milliós forintos kezdőár ára soknak tűnhet, de a kocsi ár-érték aránya kifejezetten kedvező, főleg a mátrai tapasztalatok ismeretében.
Kép és szöveg: Biró Csongor
