Fiat 600 teszt: van belőle hibrid is

Fiat 600
Kedves, aranyos, de nem mozgatja meg az ember fantáziáját. A Fiat 600 hibridként sem váltja meg a világot.

Hogy néz ki?

Hatásos kívül és belül is a Fiat 600 (a korábbi 500X utóda, az Alfa Romeo Junior és a Jeep Avenger testvére), amely valójában az 500-as kissé felfújt mása. Jópofa a kocsi hamiskás tekintete, de az ötszázassal meglovagolt retró fílinghez illett még volna valamit hozzátenni, hogy igazán üssön az autó.

600_hatul

Kompakt méretei alkalmassá teszik kisebb családok utaztatására, hossza 4,2 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága 2,5 méter. Fordulókörének átmérője papíron 10,5 méter, az Auto Bild mérése szerint 11-11,2 méter. A második sorban szűk a hely, de elöl nem panaszkodhatunk. Szabad hasmagassága meglepően nagy, 20 centis.

600_4

Az utastérben nincs sok fantázia, viszont tetszett a Fiat felirattal hímzett bőrszerű huzat az üléseken. A belső tér lazán berendezett. Persze, sok a kemény műanyag. A fehér ülések kényelmesek, idővel a színes farmernadrágok nyomot hagynak rajta. A gombos váltó (egymás mellett vannak a fokozatok) elsőre furcsa, nehezen szoktam hozzá, de más márka is használja, hogy ezzel spóroljon helyet a középkonzolon. A telefontükrözés, az Apple CarPlay magabiztosan működik, a klíma külön fizikai gombokkal vezérelhető. A műszerfali kijelző képátlója hét hüvelyk, a középkonzol érintőképernyője nagyobb, 10,25 hüvelykes. A középkonzolt egy lehajtható fedéllel zárják, hasonlóan egy tablethez. Ha a fedelet felhajtjuk, érintkezhet a váltó – kissé kiálló – gombjaival, és akkor váratlanul bekapcsolódik például az üres fokozat. Nem egy jó megoldás, valljuk be, teljesen értelmetlennek tartom.

600_vezeto

A Fiat 600 a maga nemében meglepően szellős, elöl bőven van hely, de a beszállás elég nehézkes, mivel magas, széles küszöb áll az útban. Ez hátul fokozottan kényelmetlen, ott különösen a térdeknek szűk a hely. Jó hír, hogy a fejtérben nincs hiba.

Dupla fenekű csomagtartójának térfogata 385 liter, ami pont megengedi, hogy lehajtott hátsó ülésekkel biciklit (is) szállítsunk. Ilyenkor 1256 literre nő a puttony. Meglepő ebben a méretosztályban, hogy a csomagtartó elektromosan működtethető.

600_csomagter

Hogy megy?

Háromféle motorverzióval rendelhető a Lengyelországban gyártott hatszázas. Van elektromos és van lágy hibrid kétféle teljesítménnyel. Nálam a gyengébb (az erősebb 136 lovas) járt, a motor mindkettőnél 1,2 literes, háromhengeres, turbós. A 100 lovas erőforráshoz (legnagyobb forgatónyomatéka 205 Nm) dupla kuplungos hatfokozatú sebességváltó tartozik, ebbe építették bele a 48 V-os hibridrendszer 21 kW (29 lóerő) teljesítményű villanymotorját (legnagyobb forgatónyomatéka 55 Nm). 0,89 kW-os lítiumion-akkumulátor teszi teljessé, ennek tömege 12,5 kilogramm. A hajtáslánc 30 kilométer/óráig kizárólag az elektromos motort használja (legfeljebb ezer métert tehet meg elektromos módban), és csak utána kapcsolódik be a belsőégésű erőforrás.

600_5

Az üresen 13,5 mázsás autó álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,5 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 184 kilométer/óra. Fogyasztása meglepően magas, a 6,6 literes átlagot (100 kilométerenként) egyáltalán nem tartom barátinak egy ilyen méretű és technikájú autóban – még akkor sem, ha autópályán is mentünk vele néhány száz kilométert.

600_fogyasztas

Milyen vezetni?

Kormányzása zavaróan könnyű, semmi visszajelzést sem kapunk az út állapotáról, városi manőverezésre tervezték. Az elöl MacPherson, hátul torziós megoldású futómű inkább sprőd, mint kényelmes, úthibákon csúnyán felüt, a nyolckerben autózni kín vele. Jó minőségű burkolaton ugyanakkor élvezetes vele autózni, a Balatonfelvidék útjait kifejezetten komálta.

600_2

Mennyibe kerül?

Legolcsóbban (kedvezménnyel) 8,99 millió forintért vásárolhatunk lágy hibrid Fiat 600-ast, a tesztelt La Prima felszereltségű változat alapára 10,8 millió forint.

Kép és szöveg: Biró Csongor

600_1