Citroën C3 Aircross bemutató: újabb praktikus családi autó érkezett

Citroën C3 Aircross
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe a Citroën C3 Aircross. Kipróbáltam a karakteres, funkcionális és megfizethető családi autót.

A C3 Aircross teljes átalakuláson ment keresztül: arra a platformra épült, mint a C3, ahhoz képest azonban robusztus és magabiztos szabadidő-autó stílus jellemzi. Az autónak határozottabb lett a fellépése, és a hossza is megnőtt: a 4,4 méteres. Szélessége 1,8 méter, tengelyek között távolsága közel 2,7 méter, szabad hasmagassága 20 centiméter. Helykínálata bőséges, a beszállás könnyű. A szegmensben elsőként hétszemélyes változatban is elérhető. Ülései kényelmesek, ahogy a menettulajdonságai is azok, hisz progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott fejlett felfüggesztés van alattunk. Az ütközőelemek úgy működnek, mint egy második, kisebb csillapító, amelyik a fő lengéscsillapító két végén helyezkedik el. Lengéscsillapítónként két progresszív ütközőelem van a két végállásnál, a ki- és berugózott állapotnak megfelelően. Ez a fajta felfüggesztés kisebb úthibák esetén nagyobb rugalmasságot és kényelmet nyújt.

IMG_8115

Hétszemélyes változat is van

Az ötszemélyes változat csomagtartója 460 literes, bővítve 1,6 köbméteres. Az ötszemélyes változatba épített 3:2 arányban osztott üléspad a 7 személyes verzióhoz képest 65 milliméterrel hátrébb helyezkedik el. A hétszemélyes változatban a csomagtartó térfogata kihajtott ülésekkel 40 liter, 5 üléses konfigurációban pedig 330 liter. A nagy hátsó ajtónak és a második sor üléseihez tartozó, 3:2 arányban osztott, könnyedén ledönthető háttámláknak köszönhetően egyszerűen be lehet szállni a harmadik üléssorba, ahol két további ülés áll a rendelkezésünkre. Az egy mozdulattal a padlóba hajtható plusz ülések rugalmas használatot tesznek lehetővé. Az ülések lehajtott állapotában a csomagtartó sík rakodófelületet ad.

IMG_8124

A fedélzeti szórakoztató- és információs rendszer az iparágban megszokott szolgáltatásokat kínál a 10,25 hüvelykes érintőképernyőn.

A hagyományos, a C3-asban is megismert és megkedvelt hagyományos benzinmotor mellett az új Citroën C3 Aircross két villamosított erőforrást is kínál: egy 145 lóerős, 48 V-os hibrid hajtásláncot és egy tisztán elektromos meghajtású változatot. Az utóbbi több mint 300 kilométer hatótávolságával kiváló városi és elővárosi használatban, de hazai viszonylatban a családi nyaralás sem lehetetlen. Hosszabb utaknak is bátran nekivághatunk vele: ideális körülmények között 26 percre alatt 20 százalékról 80 százalékra tölthető. Az év folyamán egy 400 kilométert meghaladó hatótávolságú változat is érkezik a kínálatba.

IMG_8121

A járművet a nagyszombati (Szlovákia) üzemben gyártják. Ára az új C3, ë-C3 modellekhez hasonlóan a saját szegmense alját célozza, jó ár-érték arányt kínálva, az elektromos változat indulóára 10,19 millió forint, a 145 lovas hibrid változatért 8,99 millió forintot kell fizetni.

Hibrid és elektromos

Az új Citroën C3 Aircross új hajtásláncot kapott: a 48 V-os hibrid verzió egy kifejezetten hibrid alkalmazásokhoz kifejlesztett, új generációs 1,2 literes benzinmotorra épül, amely 40 százalékban teljesen új alkatrészeket tartalmaz. Az 1199 köbcentiméteres háromhengeres benzinmotor teljesítménye 100 kW (136 LE). Változó geometriájú turbófeltöltővel és időtálló vezérműlánccal rendelkezik. A Miller-ciklusú motorhoz e-DCT dupla kuplungos automatikus sebességváltó kapcsolódik, amelybe egy 21 kW (28 LE) teljesítményű villanymotort építettek. Az utóbbit a padló alatt elhelyezett 48 V-os lítium-ion akkumulátor táplálja, amely az elhelyezkedésénél fogva nem csökkenti az utastér, illetve a csomagtartó térfogatát.

IMG_8108

A belső égésű motort támogató villanymotor (egy állandó mágneses szinkronmotor) csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, és lehetővé teszi, hogy az autó városi környezetben, takarékos vezetői magatartással akár felerészt tisztán elektromos üzemmódban közlekedjen. Az akkumulátor a lassítási fázisokban töltődik. Az új sebességváltó Franciaországban készül.

IMG_8122

A Citroën 1,2 literes turbófeltöltős benzinmotorral is kínálja a C3 Aircrosst, a bemutatót az autót ilyen motorral próbáltam ki a budai hegyi utakon. Az Euro 7-es normának megfelelő, 100 lóerős (75 kW) háromhengeres motorhoz hatfokozatú manuális váltó társul. Ez a verzió kimondottan versenyképes áron, már 7,29 millió forinttól vásárolható meg.

IMG_8107

A családi B-SUV modellek szegmensében először a Citroën tisztán elektromos változatot is kínál a C3 Aircross 5 személyes verziójából, amelyet 83 kW (113 LE) teljesítményű motor haj. Az energiát 44 kWh kapacitású LFP (lítium-vas-foszfát) akkumulátor adja. Utóbbi 11 kW töltőteljesítmény esetén 2 óra 50 perc alatt 20-ról nyolcvan százalékosra tölthető. 100 kW-os egyenáramú töltővel gyorstöltésre is lehetőség van. Ilyenkor mindössze 26 percre van szükség, hogy 20-ról 80-ra növelhetjük az akkumulátor kapacitását.

Idén egy további 54 kWh-s akkumulátorra épülő változat is forgalomba kerül, ennek a hatótávolsága várhatóan a 400 kilométert is meghaladja.

Kép és szöveg: B.Cs./Citroën

IMG_8112