
Bár sokáig tagadták, hogy lesz újra V8 a legerősebb E-osztályban, végül csak belátták Stuttgartban, hogy a vásárlók igénye szent és megfontolandó, ha (sok) pénzt akarnak keresni. Tesztünk alanyát még sorhatos hajtja izmos villanymotorral és rengeteg lóerővel. Kétségkívül fantasztikus autó a Mercedes-AMG E 53, de érezni benne, hogy lehet ennél jobbat is. Ha pedig nem az a cél, hogy a legjobb légy, akkor meg minek erőlködni?
Hogy néz ki?
A Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ számos különleges dizájnelemről ismerhető fel. Az AMG-specifikus, függőleges lamellákkal ellátott hűtőrács díszítése szériafelszereltségként világít. A szélesebb első sárvédők (plusz tizenegy milliméter mindkét oldalon a Mercedes-Benz E-osztályhoz képest) helyet adnak az első tengely nagyobb nyomtávjának. A nagyméretű központi alsó légbeömlő nyílás a levegőt a kiegészítő első AMG hűtőhöz vezeti. A kerékjárati hűtőnek is van egy külső nyílása – szépek a kocsi kopoltyúi. Az AMG-specifikus oldalsó szoknyaburkolatok vizuálisan összekötik a két kerékjárati ívet. A csomagtérfedélen kis szpojler jelzi, kivel van dolgunk. Látva az AMG hátsó kötényt a diffúzorral és a két kerek dupla kipufogóvéget, már nem marad kérdés még a laikusokban sem, hogy izompacsirtával van dolgunk.
A pilótafülke kialakítása harmonikus összhatásával nyűgöz le. Az MBUX superscreen az utasmonitorral opcióként rendelhető. Az E-osztályban megismert funkciókat és tartalmakat AMG- és hibrid menük egészítik ki. Az első a dinamizmust és a versenypályát helyezi előtérbe, a második az elektromos töltéssel kapcsolatos funkciókat jeleníti meg. Többek között a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi állapotáról és hőmérsékletéről, valamint az elektromos hatótávolságról tájékoztat.
Az elektromosan állítható AMG sportülések szériafelszereltségként szerepelnek a fedélzeten. A kárpitozást műbőr/mikroszálas bőr borítja, piros kontrasztos felvarrással, és egyedi AMG ülésgrafikával. Az elektromosan állítható AMG Performance ülések opcionálisan rendelhetők. A tesztautóban ilyen volt, nagyon kényelmes és jó az oldaltartása.
Edition 1
A piaci bevezetéstől számított egy éven át exkluzív Edition 1 kivitelben is kapható volt az autó, a tesztelt változat ilyen. A fekete színű díszcsíkokkal ellátott fólia vizuálisan megnyújtja a jármű oldalát. A 21 hüvelykes, keresztküllős kialakítású AMG kovácsolt keréktárcsák mattfekete fényezést kaptak, a felni perem magasfényű. Az exkluzív megjelenéshez illeszkednek a fehér AMG-logóval ellátott, fekete színűre festett féknyergek is.
A belső teret a fekete és a sárga kontrasztja jellemzi. Az AMG Performance ülések nagyon elegánsak, kárpitozásuk fekete nappa bőr, sárga díszvarrással és Edition 1 felirattal az első fejtámlákban. Nagyon tetszettek a sárga színű biztonsági övek és az exkluzív AMG karbon díszítőelemek sárga cérnával.
Hogy megy?
A 3,0 literes soros hathengeres motor és az állandó gerjesztésű elektromos szinkronmotor kombinációja 430 kW (585 LE) maximális rendszerteljesítményt (ez boost funkcióval 450 kW/612 LE hizlalható) és 750 Nm maximális rendszernyomatékot eredményez. A gyorsulás ennek megfelelően brutális: a 0-100 kilométer/óra sebességre 3,8 másodperc alatt gyorsul fel a szedán. A végsebességet elektronikusan 280 kilométer/órában korlátozták. Tisztán elektromos meghajtással 140 kilométer/órával száguldhatunk.
A 120 kW-os villanymotort a kilencfokozatú sebességváltóba szerelték be, hogy helyet takarítsanak meg. A villanymotor 480 Nm-es maximális forgatónyomatéka már az első fordulattól rendelkezésre áll, és már elinduláskor nagyfokú agilitást biztosít. A 400 voltos akkumulátor bruttó 28,6 kWh kapacitású (ebből 21,33 kilowattórát használhatunk el), és hátul, a kocsi csomagtartója alatt található. Ez valamennyiben korlátozza a csomagtartó méretét, de a biciklim így is befért a négyajtós sportkocsiba. A nagyfeszültségű akkumulátor akár száz kilométeres elektromos hatótávolságot tesz lehetővé, kipróbáltam, majdnem összejött, de aztán lepadlóztam… Túl sokat nem mentem az autóval, szóval inkább pancsertesztnek nevezném a fogyasztási tapasztalataimat. Teljesen feltöltött akkuval mentem 100 kilométert óvatosan. 30 kilométer/órás átlaggal (városban) 5,1 liter benzint fogyasztottam, 18,5 kilowattóra áram mellett. Rendesen meghajtva ez fordítva is lehetne…
A fedélzeten egy 11 kW töltési teljesítményű töltő található a váltakozó árammal történő töltéshez. Ezen kívül felárért 60 kW-os egyenáramú gyorstöltő is rendelkezésre áll. Ezzel az akkumulátort 10 százalékról 80 százalékra 20 perc alatt tölthetjük fel. A rekuperációs teljesítmény akár 120 kW is lehet.
A teljesítmény növeléséhez számos szoftveres és hardveres intézkedés járul hozzá. Ezek közé tartozik az új, nagyobb töltőnyomású (1,5 bar a korábbi 1,1 bar helyett), ikertekercses kipufogógáz-turbófeltöltő. A frissítés újonnan programozott szoftvert, egy további első hűtőt és egy kerékjárati hűtőt is tartalmaz.
Milyen vezetni?
A sportos jellemzőknek megfelelően merevítették a karosszériát. Az első felfüggesztés rugóstagjai között merevítővasat találunk.
A széria összkerékhajtás optimális tapadást biztosít. Elektromechanikusan vezérelt tengelykapcsoló minden egyes menetprogramban változóan osztja el a hajtóerőt az első és a hátsó tengely között. Ez mindenkor és minden vezetési körülmények között maximális tapadást, menetdinamikát és biztonságot biztosít.
Az AMG fejlesztőcsapata az AMG ride control acélrugós felfüggesztést adaptív állítható csillapítással kifejezetten az E 53 Hybrid 4matic+ követelményeihez fejlesztette ki és hangolta. A tisztán elektromos vezetéshez megfelelő hangszigetelés jár.
Az első tengelyen 370×36 milliméteres AMG-fékek, belsőleg szellőztetett féktárcsák és négydugattyús fix féknyergek lassítani. A hátsók 360×26 milliméteresek, egydugattyús úszó féknyergekkel. A csúcstechnológiát képviseli az elektromechanikus fékrásegítő. Ez biztosítja, hogy a fékrendszer hatékonyan kombinálja az elektromos rekuperációt a hidraulikus fékkel.
A sebességtől függően a hátsó kerekek az első kerekekkel ellentétes irányba (100 kilométer/óráig, legfeljebb 2,5 fokkal) vagy azonos irányba (100 kilométer/óra felett, legfeljebb 0,7 fokig) fordulnak el.
Csakis villanyautóként használva sem halvány az E 53 AMG teljesítménye, hisz a villanymotor 120 kilowatt, azaz 163 lóerő teljesítményű. Ha óvatosan nyomjuk a pedált, jellemzően a városban összejöhet a beígért száz kilométer. Ha az akkumulátor töltöttségi szintje túl alacsony, vagy ha a vezető időközben nagyobb teljesítményt kér, és a haptikus gázpedál nyomáspontját meghaladja, az intelligens működési stratégia automatikusan átkapcsol: a belsőégésű motor beindul, és igény szerint átveszi a hajtási teljesítményt.
Acélrugós felfüggesztése adaptív, két-két szeleppel szabályozott futóművet hordoz. Az egyes kerekek csillapítása az aktuális vezetési helyzethez és útviszonyokhoz igazodik. Ez gyorsan és pontosan történik a lengéscsillapítókban a húzó és a nyomó irányhoz külön szelepek segítségével. A csillapító jelleggörbéje három fokozatban választható így jól érzékelhető különbséget lehet tenni a kényelem és a sportos menetdinamika között.
Mennyibe kerül?
Nagyon drágán adja jelenlegi E-osztályos csúcsmodelljét a Mercedes-Benz. Alapáron 44,5 millió forint az E 53 AMG, de a tesztelt változat több mint 64 millió forintba került, ami pár millió forinttal több egy hasonlóan felextrázott, ám sokkal erősebb, V8-as motorral szerelt BMW M5 áránál. Audi RS 6 Avant a cikkünk írásakor már nem rendelhető, de az S8 is olcsóbb, mint a képeken szereplő tesztautó.
Kép és szöveg: Biró Csongor