Mercedes-Benz CLE 53 AMG teszt: végre egy szép Mercedes!

Az utóbbi időben nem jöttek be nekem a csillagos márka modelljei. Kivétel a CLE Coupé. Ez igen, ez végre egy dögös Mercedes-Benz. Kipróbáltam az izompacsirtát.

Hogy néz ki?
A CLE (ugye, világos, hogy ez a cé és az e osztály közös kupéja?) 53 AMG 4Matic+ Coupé változat még ebben a fehér színben is impozáns, minden porcikája erőt sugároz (az első és a hátsó nyomtáv szélesebb a normál változatoknál, feneke nagyon kidomborodik, a diffúzor, a dupla kidörgők és az első kétoldali kopoltyúk is elég szexien mutatnak). A kocsi kihívó, de nem giccses, érzéki, de nem közönséges. Meg tudnám szokni, ez az igazság… Arányai tökéletesek, Leonardo sem rajzolhatott volna szebb és folyékonyabb tárgyat (és azt tudják, hogy a momés Filczer Balázs tervezte a dizájnt?).

cle4

Hossza 4,85 méter (a korábbi E Coupénál 1,5 centivel, a C Coupénál 16 centivel hosszabb), kihajtott tükrökkel két méter a szélessége, tengelyek közötti távolsága 2,9 méter. A csomagtartó nem kicsi, 420 literes. Jó hír, hogy a hátsó ülések dönthetők, így nem volt kérdés, hogy bepréselem az országúti kerékpáromat, amikor egy haverommal leugrottunk a Szent-György-hegyre kéknyelűt kóstolni.

cle6

Az igazán szép autó belül is szép, a CLE 53 AMG is az, kívül-belül gyönyörű. A funkcionalitást nem dicsérem, a tapogatós óriás képernyőn nehezen találtam meg az éppen igényelt funkciókat, sajnos a klíma nem kapott külön vezérlést. Cserében viszont lenyűgöző minőségben szólaltatja meg a Tindersticks halhatatlan dallamait (persze mást is) a 17 hangszórós (az ülések fejtámlájában is van csipogó) Burmester csúcshifi. Az adaptív fényszórók világossággal terítik be az éjszakát – oldalanként 1,3 millió pixel világít úgy, hogy a forgalom többi résztvevőjét nem zavarjuk.

cle7

A sportülések markolnak, a hátsó ülések inkább szükségülésnek tűnnek, mégis, amikor ott utazott két felnőtt, csak a ki- és beszállás okozott nekik sokkot, az ottlétet egyértelműen kényelmesnek jellemezték. Csodálom, de nem én mondtam. Nekem a sofőrülésben aranyéletem volt, a CLE sportos változatát élmény vezetni.

cle13

A kormány alatt találunk két kiegészítő, színes kijelzővel ellátott tekerőgombot: ezekkel a futómű keménységét, az ESP-t, a kipufogó hangját és az aktuális üzemmódot lehet beállítani egy-egy mozdulattal. Hátránya, hogy vezetés közben könnyen elnyomkodjuk, így amikor tényleg használni szeretnénk, elvonja a figyelmet a vezetéstől az újbóli konfigurálásuk.

cle9

Hogy megy?
Rendes motor van benne, kettős megfúvású turbóval (1,5 bar a nyomás) és plusz egy elektromos kompresszorral levegőztetett háromliteres, benzines sorhatos. 449 lóerőt préseltek ki belőle, a legnagyobb forgatónyomatéka 560 newtonméter (percenként 2200-5000-es fordulaton). Persze, van benne villanyos rácsegítés is, a 48 voltos lágy hibrid rendszer 23 plusz lóerőt és további 205 Nm-es nyomatékot tud beadni a közösbe. Külön érdekesség, hogy a kompresszor révén padlógáznál 10-12 másodpercig 600 newtonméterrel gazdálkodhatunk.

cle21

A CLE 53 AMG mind a négy kereke hajtott (fele-fele az alapbeállítás, de akár a teljes nyomatékot is hátra küldhetjük feláras drift üzemmódban), sebességváltója kilencfokozatú, egyedi programozású hidrodinamikus automata. Brutálisan gyorsul, bár üresen is 20 mázsás, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre elég neki 4,2 másodperc (a német AutoBild mérése alapján a nulla-200-as sprintet 14,8 másodperc alatt teljesíti). Nagy élvezettel és görcsbe rándult mosollyal bírtam elindulni vele a zöldre váltó közúti lámpáknál. Erős, ütős, de én inkább utazóautónak jellemezném, nem annyira sportkocsinak. Tudja az is lenni, de élvezetesebb falni a kilométereket országúton, mint kanyarról-kanyarra imádkozni a ringen.

cle26

Milyen vezetni?
Futóműve parádés (az első felfüggesztés a C 63 S-ből érkezett, a hátulsó oldalanként ötlengőkaros, a lengéscsillapítás adaptív, légrugózás nem rendelhető) a sportos hangolás és a peres tizenkilenc hüvelykes gumik (elöl 265 milliméter, hátul 295 milliméter a szélességük) ellenére nem rázza le a vesénket. A dinamikus hátsókerék-kormányzás (legfeljebb 2,5 fokos kerékelfordulást tesz lehetővé kis sebességű manőverezésnél, menet közben 7 tized fok az elfordulás) sokat segít a szűk helyeken történő manőverezéskor, mert a kocsi hosszú orra miatt gyakran bajba kerülhetünk. Nekem is csak a szerencsén és egy segítőkész villanygolfoson múlott, hogy nem daráltam le az első lökhárítót egy korábban nem észlelt magas padkán a Hableány parkolójában.

cle24

A motorhang erőszakosra is állítható, sportmódban röfög, ropog, recseg a szakramentum is mögöttünk. Aláírom: egy Mustang őszintébben szól, a korábbi C 63-as dübörgését meg sem közelíti, de hát ez nem egy V8. Sajnos. De mit siránkozok, ez a kocsi és ez a motor úgy tökéletes, ahogy van. Kész. Pont.

ff_cle

Ha az elektronikus segédeket kikapcsoljuk, szépen riszálja a farát, de nem éreztem veszélyesnek a mókát, a CLE 53 AMG nem akar megölni. A fékek harapnak (az első tárcsák 370 milliméteresek, a hátsók 10 milliméterrel kisebbek), bár versenypályán valószínűleg a kocsi nagy tömege miatt hamar elfogynak.

cle23

Fogyasztása a teljesítménynek megfelelően alakul, ha rendesen hajtjuk, 12-15 litert eszik, ha országúton és autópályán normális tempóval közlekedünk, akkor 10-11 liter közötti átlagfogyasztással számolhatunk 100 kilométerenként.

cle_fogyasztas

Mennyibe kerül?
A luxusnak ára van, a CLE 53 AMG indulóára 33 millió forint, a tesztelt változat felextrázva több mint 40 millió forintba került.

Kép és szöveg: Biró Csongor

cle15 cle16 cle22 cle19 cle17 clebringa