
A Tata Motors 3,8 milliárd euróért megvásárolja az Iveco-csoport haszongépjármű üzletágát, a védelmi szektor kivételével. A lépés célja, hogy egy diverzifikált globális centrumot hozzon létre, amelynek együttes bevételei elérik a 22 milliárd eurót, és amely a fenntartható mobilitásra összpontosít.
A Tata Motors 3,8 milliárd euró értékű ajánlatot tett az olasz Iveco-csoport felvásárlására, kivéve annak védelmi részlegét, annak érdekében, hogy a haszongépjárművek területén egy diverzifikált globális centrumot hozzon létre. Az ügylet nagyobbnak ígérkezik, mint a Jaguar Land Rover felvásárlása.
Az ajánlat, amelyet az Iveco igazgatótanácsa egyhangúlag támogatott, és amelyet a legnagyobb részvényes, az Exor is elfogad, a csoport kereskedelmi tevékenységét részvényenként 16,09 dollárra értékeli. A védelmi üzletág sorsa még kérdéses, amelyet vagy 2026. március 31-ig eladnak, vagy felszámolnak, ha nem sikerül vevőt találni rá. A felvásárlás csak a szétválasztás után folytatódik, a hatósági engedély és a finanszírozás már biztosítva van. A tranzakció várhatóan 2026 második negyedévére fejeződik be.
Kiegészítő földrajzi területek, aszimmetrikus előnyök
A lépés kevésbé racionalizálásról, mint inkább stratégiai bővítésről szól. Nincs átfedés sem földrajzi, sem termékvonalak tekintetében: a Tata haszongépjármű üzletága az indiai szubkontinensen és a feltörekvő piacokon van jelen, míg az Iveco Európában és Amerikában erős. Együttesen körülbelül évi 540 ezer jármű értékesítésével és 25,1 milliárd dolláros bevétellel számolnak, amelynek mintegy 50 százaléka Európában, 35 százaléka Indiában és 15 százaléka Amerikában várható majd.
A vállalatok közösen Afrikában és Délkelet-Ázsiában kívánják kiterjeszteni hatókörüket. Az ajánlattevő, a TML CV Holdings, támogatni fogja az Iveco stratégiáját és márkaidentitását, megtartva a torinói központot és az igazgatótanácsot. “Büszkén jelentjük be ezt a stratégiailag jelentős kombinációt, amely két olyan vállalatot hoz össze, amelyeknek közös elképzelésük van a fenntartható mobilitásról” – mondta Suzanne Heywood, az Iveco Group elnöke.
Ahelyett, hogy egységes irányítási kultúrát erőltetnének, a partnerek megállapodtak abban, hogy legalább két évig elkerülik az üzembezárásokat, és fenntartják a munkavállalói jogokat és juttatásokat. Az ígéret nem pusztán a piaci részesedésre, hanem az ipari folyamatosságra vonatkozik.
Ipari logika egy széttöredezett globális gazdaságban
A felvásárlás a globális OEM-gyártók ipari stratégiájának szélesebb körű váltását tükrözi. A szabályozási blokkok közötti feszültségek növekedésével és az ellátási láncok lokalizálódásával az autóipari csoportok a rugalmasságot keresik. A Tata és az Iveco fúziója a földrajzi szigetelés és a termékdiverzitás kereséséről árulkodik. A Tata növeli az európai ipari kapacitást, míg az Iveco stabilan megveti a lábát Ázsiában és Indiában. Egyik félnek sem kell lerombolnia azt, amit a másik felépített.
“A Tata Motorsszal való egyesüléssel új lehetőségeket szabadítunk fel, hogy tovább erősítsük ipari képességeinket, felgyorsítsuk az innovációt a kibocsátásmentes közlekedés területén, és kiterjesszük hatókörünket a kulcsfontosságú globális piacokon” – mondta Olof Persson, az Iveco Group vezérigazgatója. “Ez a kombináció lehetővé teszi számunkra, hogy szélesebb és fejlettebb termékportfólióval jobban kiszolgáljuk ügyfeleinket, és hosszú távú értéket teremtsünk minden érdekelt fél számára.”
Girish Wagh, a Tata Motors ügyvezető igazgatója a tranzakció stratégiai szélességét ismételte meg: “Ez a kombináció stratégiai előrelépést jelent azon törekvésünkben, hogy egy jövőbe mutató haszongépjármű-ökoszisztémát építsünk ki… Egy rugalmas és agilis vállalatot alakítunk ki, amely képes vezetni az átalakuló változások idején”.
A mobilitásra és a modularitásra épülő autógyártás jövője
Az ügylet középpontjában a moduláris mobilitási platformokba, az alternatív hajtásláncokba és a szélesebb eszközalapon történő tőkeköltség-racionalizálásba vetett hit áll. Ez a kombináció nagyobb működési tőkeáttételt kínál, ami potenciálisan kiegyenlíti a haszongépjármű-ágazatot kísérő ciklikus ingadozásokat. Ezen túlmenően a Tata hozzáférését erősíti az FPT Industrialhoz, az Iveco hajtáslánc-ágazatához, amivel mindkét vállalat megkettőzi a nulla kibocsátással kapcsolatos innovációit.
Az autógyártók arra is számítanak, hogy az átfedő beszállítói ökoszisztémák előnyeit élvezhetik, ami lehetővé teszi a szélesebb volumenű beszerzést, a közös építészeti stratégiákat és a lokalizációt ott, ahol a szabályozás ezt megköveteli. Az ellátási láncok és a gyártási méretarányok tekintetében az összehangolás hosszabb távú gyártási előnyöket eredményezhet az energia, a logisztika és a digitális integráció terén.
Az Exor, az Agnelli család befektetési ága, amely az Iveco részvényeinek 27 százalékát és szavazati jogainak 43 százalékát birtokolja, visszavonhatatlan kötelezettségvállalást tett az ügylet támogatására és részvényei felajánlására.