 
A Katalóniai Martorellben fejlesztett és gyártott Seat Arona nemzetközi bemutatóján kiderült, hogy a modell egyik legfontosabb piaca a nekünk szomszédos Ausztria. Ez meglepő számomra, de az nem, hogy az Arona továbbra is kifogástalan kis szabadidő-autó.
A Seat Ibiza és a Seat Arona bemutatóját egyszerre tartották meg a napos őszben ragyogó – inkább katalán, mint spanyol -, de mindenképpen festői Ibizán. Nem véletlenül, az Arona valójában egy jobban használható Ibiza, az egykori Ibiza kombi méltó utódja, amely megfelel évtizedünk autós trend-elvárásainak. Az elmúlt nyolc évben, amióta a modellt gyártják, 750 ezer példányt adtak el a divatos kis szabadidő-autóból.
Mi változott?
Aki olvasta a Seat Ibiza menetpróbájáról készült cikkünket, tudhatja, hogy szinte semmi nem változott az autón, a nyolc centivel hosszabb és tizenegy centivel magasabb, üresen 12 mázsás Seat Arona ráncfelvarrása dekára egyezik az Ibizáéval: lámpák, hűtőmaszk, felnik, színek, minőségibb és tartalmasabb belső. Ja, és egy jó lágy hibrid ígérete.
A teljesen LED-es fényszóró szűkebb és élesebb dizájnt kapott, a hűtőrács hatszögletű, a ködlámpákat új helyen találjuk és a lökhárító is változott. A külső méreteket meghazudtoló belső térben a Seat emelte a lécet, jobb minőségű és karakteresebb a miliő. Új dombornyomott textíliákat húztak az ülésekre, bőrös a kormány, izgalmasabbak a szellőzőnyílások és az FR felszereltség kagylósított ülései fokozzák a sportos hangulatot. A kocsi hátsóján csak az alumíniumhatású diffúzor tűnik fel, a kézírásos modellnév stílusosan illik az autóhoz.
A Seat Arona teljes mértékben kapcsolódik a digitális világhoz. A vezeték nélküli Android Auto és CarPlay zökkenőmentesen csatlakozik, a tartalmakat a szórakoztató- és információs rendszer 8,25, illetve a feláras 9,2 hüvelykes képernyőin követhetjük. A vezető előtti központi kijelző 8, illetve 10,25 hüvelyk képátlójú lehet. Sok a fizikai gomb, ebben nem majmolják – szerencsére – a világtrendet a spanyolok. A hangzás megfelelő, a fedélzeti menü nem gyors, de átlagos, a tolatókamera képe elavult, ám a hűtött 15 wattos vezeték nélküli töltés mindig készenlétben és csatlakoztatva tartja az intelligens eszközöket.
Praktikus, kellemes
Bőséges az autóban a lábtér hátul is, négy felnőtt számára elégséges az Arona utastere, két isofix ülést beszerelhetünk a második sorban. Csomagtartója használható méretű, 400 literes, ami egy kisebb család mindennapos igényeit kielégíti. A hátsó ülések ledöntésével 1280 literre hízik a hasznos puttony.
Motorfronton csak turbós erőforrásokat kínál a Seat az autóhoz, a leggyengébb egyliteres 95 lovas, az erősebb 115 lovas, de a modellhez a legjobban a hengerlekapcsoló technológiával felvértezett másfél literes TSI benzinmotor illik, 150 lóerővel (legnagyobb forgatónyomatéka 250 Nm) és hétfokozatú dupla kuplungos automatikus váltóval. Ezt vezettük a menetpróbán, és ez az a változat, amelyet én is el tudnék képzelni magamnak. Szeretem hogy kisé hangos és nyers, bár biztos van olyan autós, akinek ez kevésbé jön be, ő viheti a gyengébb motorral, igaz, annak háromhengeres hörgéséhez kell hozzászokni. Az izmos FR verzió 8,4 másodperc alatt ugrik álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, végsebessége eléri a 220 kilométer/órát. Átlagfogyasztása 6-7 liter környékén alakult a menetpróbán 100 kilométerre vetítve.
Mivel mélyen ülünk benne, a vezetési élmény hasonló alacsonyabb testvéréhez, kanyarokban agilis, a megemelt hasmagasság és a nagyobb kocsitest nem okoz semmilyen negatív változást a menetdinamikában, jól kormányozható (pontos de nem különösebben kommunikatív) és a futóműve is kiváló – elöl MacPherson rugóstagokkal, hátul többlengőkaros felfüggesztéssel. Hozzáteszem: hibátlan utakon vezettük. Az FR változat futóműve feszesebb, sportosabb, mint a többi változatban. A rögzítőfék továbbra is kézi, karos. A DSG kissé lomhán reagál, túlzottan ne várjunk az autótól sportosságot, ez nem egy Cupra…
Az autót novembertől lehet rendelni, piaci bevezetése jövő januárban várható, a Seat Arona Fresh változata egészen jó áron, 7,5 millió forintért kapható.
Kép és szöveg: Biró Csongor






