Sosem csalódtam még a BMW X5-ösben. Bármilyen motorral, bármilyen felszereltséggel megnyugtató élmény vele, benne utazni. A háromliteres sorhatos dízellel pedig igazi telitalálat. Ereje letaglózó, 9 liter alatti átlagfogyasztása kedvező, magas ára kivételes tulajdonságokat takar.
Hogy néz ki?
A G05 kódnévre hallgató Amerikában készülő böhöm tavaly frissült utoljára. Veséi hatalmasak, lézeres fényszórói szigorú tekintetet kölcsönöznek a közel 23 mázsás szabadidő-autónak. Hossza 78 milliméter híján öt méter, négy milliméterrel szélesebb, mint két méter, magassága 1,75 milliméter, tengelytávja 25 milliméterrel rövidebb, mint három méter. A tesztautó téli kerekei is 21 hüvelykesek – szerencsére a légrugózás kimozogja a futómű keménységét.
Utasterében tombol a luxus, szépen varrottak a bőrök, a kényelmes ülések fűthetők és hűthetők, a minőség otthonra lelt benne. Az ergonómia a korábbi változathoz képest romlott az érintőképernyő alkalmazásával. A gesztusvezérlés helyett jobban örülnék fizikai klímagomboknak, tárlóhelyből, pohártartóból van bőven. A vetített kijelző minden fontos adatot tartalmaz, éjszaka látványos hangulatvilágítás szórakoztat és nyugtat. A Bowers and Wilkins hifi csodálatosan szól. Az Apple CarPlay vezeték nélkül is magabiztosan működik. Hátsó kilincsei nem érintésérzékenyek, először az elsőket kell megérinteni, hogy oldjuk a központi zárat.
A csomagtartó 650 literes (az ülések ledöntésével 1870 liternyi helynek örülhetünk, ha pakolni kell), a roló motoros, a rakodást gumicsíkok segítik, ajtaja elektromosan nyitható. Fel- és lefelé nyílik két részletben, a kis plató hasznos, ha nagyobb tárgyat kell betolnunk.
Hogy megy?
A hosszmotoros, alapáron xDrive hajtással szerelt BMW X5 szabadidő-autó 286 lovas háromliterese (kódjele B57) a legjobb választás ehhez a kocsitesthez. Az erőforrás legnagyobb forgatónyomatéka 650 Nm, turbóból pedig csak egy van. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 6,1 másodperc alatt ugrik az autó, végsebessége 250 kilométer/óra.
A villanyosítás nem kerülte el a spartanburgi sikermodellt sem, a 48 voltos rendszerben a dízelmotornak a nyolcfokozatú ZF váltóba épített 12 lóerős (200 Nm nyomatékkal, a lágy hibrid rendszer együttes maximális forgatónyomatéka 670 Nm) villany-indítómotor segít.
Milyen vezetni?
Futóműve igényes, a kettős keresztlengőkarok elöl alumíniumból készültek, az öt lengőkaros hátsók pedig acélból. A légrugózás hihetetlen selymesen csillapít, ezzel az autóval bármilyen útviszonyok között öröm és pihentető az autózás (8 centit képes emelkedni vagy süllyedni a karosszéria, fel négyet, le négyet). Kormányzása az elvárásoknak megfelelő, sport módban kifejezetten élvezetes a BMW X5 vezetése, de azért ne feledjük, hogy nehéz és magas az autó. A feláras összkerék-kormányzás segítségével úgy mozog a pláza parkolóban, mint egy hármas. Laza és könnyed terepezésre is alkalmas.
Étvágya átlagos, takarékos használatban (ecopro beállítással) átlagban 9 liter/100 kilométer alatt maradt a fogyasztás. Nyolcvan literes tankja akár ezer kilométeres hatótávot is megenged. A vezetősegédek barátságosak, ami zavar, azt ki lehet kapcsolni.
Mennyibe kerül?
34,2 millió forint a BMW X5 xDrive30d indulóára, a bőkezűen felszerelt tesztautónkért még 10-12 millió forintot elkértek pluszban.
Kép és szöveg: Biró Csongor









