Az önvezető járművek elterjedése csökkenti majd a közlekedési dugókat annak ellenére is, hogy megnöveli a forgalomban résztvevő járművek számát, mérsékli a környezetszennyezést, megrövidíti az ingázás idejét, megnöveli viszont a külvárosok terjedelmét – állapítja meg a Boston Consulting Group és a World Economic Forum közzétett közös tanulmánya.
A Boston Consulting Group számítógépes modellje kimutatta, hogy az önvezető taxik, autóbuszok és magán személygépkocsik megjelenésével megnövekedik ugyan a forgalomban résztvevő járművek száma, ezzel párhuzamosan azonban a folyamatosabb haladásnak és a rövidebb célbajutási időnek köszönhetően csökken a légszennyezés.
Az önvezető járművek mérsékelik az ingázás terheit is, így egyre többen és egyre nagyobb távolságból lesznek hajlandók munkába járni, ami a külvárosi családi házas lakóterületek kiterjedésének a növekedéséhez vezet majd. “Minél kevésbé kell majd az ingázás terhei miatt aggódniuk, annál messzebbről lesznek hajlandók bejárni dolgozni az emberek” – foglalta össze az elemzés megállapítását Nikolaus Lang, a tanulmány társszerzője.
Az University of California egy korábbi tanulmánya megállapította, hogy az Uber vagy a Lyft, és hasonló más fuvarmegosztó szolgáltatások ügyfeleire már nem igazán jellemző a tömegközlekedési eszközök használata. Amikor pedig tömeges méreteket kezd majd ölteni a fuvarmegosztó szolgáltatások és az önvezető járművek használata, a tömegközlekedési eszközök szerepe csökken, a külvárosok mérte pedig nő, a trendek pedig együttesen mélyrehatóan átalakítják a várostervezést.