Négytagúra bővült a Hyundai szabadidő-autóinak családja, a Grand Santa Fe, a Santa Fe és a Tucson után megérkezett a Kona. Az autó már rendelhető, ára versenyképes, motorjai élvezetes vezetést ígérnek, gazdagon felszerelhető, vezetősegédek garmadát hordozza és terepen sem kell szégyenkeznie. Legnagyobb erőssége ugyanakkor merész dizájnja.
Hogy néz ki?
A Kona megosztó dizájnja sok barátot és sok ellenséget teremt, de az biztos, hogy merész vonalvezetése, karcsú és csinos formája élénken beivódik az utcaképbe. Megálmodója belga, Luc Donkerwolke, az Audi A2, a Skoda Octavia, a Lamborghini Gallardo és a Bentley Flying Spur fő tervezője.
Hossza 4165 milliméter, szélessége 1800 milliméter, magassága 1550 milliméter, tengelytávja 2600 milliméter. Hasmagassága 170 milliméter, felnijei 16-18 hüvelykesek lehetnek. Csomagtartója alaphelyzetben 361 liter, a 60:40 arányban osztott hátsó ülések lehajtásával 1143 liter. Szűkre vett LED-es nappali fényfüzére felárért LED-es főfényszóróval társítható, méretes hűtőmaszkja agresszív, de mégis intelligens kinézetet kölcsönöz. Olyan, mint egy messziről érkezett gyerek az osztályban, akit mindenki méreget, keresi szimpatikus és ellenszenves jellemzőit, de aki a társaság középpontja lesz, amint kicsit jobban, vagy közelebbről megismerik.
Utastere sem sablonos, az i30 arculata köszön vissza, a sokféle fekete műanyagok – amelyek között vannak kemények és puhák is – egyhangúságát narancs, lime és vörös tónusú betétek és varrások oldják, színes például a biztonsági öv is. Az ülések jól tartanak, nem érezzük szűknek hátul sem, a második sorban bőséges a lábtér.
Hogy megy?
A novemberi bevezetésekor kétféle turbós benzinmotorral kapható a Kona, az egyliteres háromhengerest csakis elsőkerék-meghajtással és hatfokozatú kézi sebességváltóval szerelik (listaára kedvezménnyel 4 millió 499 ezer forint), az 1,6 literes erőforrás csakis a Hyundai saját fejlesztésű hétfokozatú dupla kuplungos váltóval és összkerék-meghajtással vihető haza (legkevesebb 6 millió 349 ezer forintért). 4×4-esként a nyomaték legfeljebb 50 százaléka juthat a hátsó kerekekre. A dízelmotorra még várni kell, a két 1,6 literes erőforrás 2018 nyarán érkezik kézi-, vagy dupla kuplungos váltóval és akár összkerék-meghajtással. Az igazi nagy dobás az elektromos változat lesz, amelynek műszaki paramétereiről egyelőre annyit tudunk nem hivatalosan, hogy mintegy 200 lóerős lesz, 390 kilométeres hatótávval, de 500 kilométeres hatótávú változat is van a tervek között.
A 1.6 T-GDI négyhengeres turbó feltöltésű benzinmotor 177 lóerős (130 kW) teljesítménnyel és 265 Nm forgatónyomatékkal rendelkezik, 7,9 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órára. Az 1.0 T-GDi 3-hengeres 120 lóerős (88 kW), legnagyobb nyomatéka 172 Nm. Az elektronikusan vezérelt turbónyomás szabályzó (wastegate) szeleppel ellátott turbófeltöltő csökkenti a szivattyúveszteségeket, valamint javítja a gázpedál-reakciót és a forgatónyomatékot az alsó tartományban. A motor hatlyukú GDi injektort alkalmaz, a befecskendezési nyomás az átlagot meghaladó 200 bar, amely biztosítja a tiszta égést.
A bevezetést követően egy éven belül a Kona motorpalettája tovább bővül az újonnan kifejlesztett, 1.6-literes, négyhengeres turbó feltöltésű dízelmotorral, amely két kimeneti teljesítménnyel lesz elérhető: a hagyományos (előzetesen) 115 lóerős (85 kW) változat hatfokozatú kézi sebességváltóval, valamint első kerék-meghajtással A nagyteljesítményű dízelmotoros változat (előzetesen) 136 lóerőt (100 kW) és erőteljes 320 Nm forgatónyomatékot biztosít, 7DCT-vel kombinálva és az összkerekes és elsőkerék-meghajtás közötti választási lehetőséget.
A 7-DCT két száraz tengelykapcsolóból, valamint az egyes tengelykapcsolókat működtető aktuátorokból áll. A motorteljesítmény egy egymástól független, páros és páratlan fokozatokat tartalmazó tengelyeken keresztül adódik át, így a vezető mindig képes nyomaték-megszakítás nélkül következő sebességre váltani. Az optimális reakcióképesség érdekében elektromos motor-vezérelt működtetőegységet alkalmaz, míg a külső lengéscsillapítók vezetés közben javítják a zaj, a rezgés és a keménység szintjét. A hétfokozatú dupla kuplungos sebességváltóval kombinálva háromféle üzemmódot kínál: eco, normál és sport.
Milyen vezetni?
Mindkét benzinessel meghajtottuk, a háromhengerest pörgetni kell, ha haladni akarunk. Hangja morgós, 172 Nm-es csúcsnyomatékára a 2000-2200-as fordulatig várni kell, városi használatra és autópályára kifejezetten jó. Az izmosabb változat már sokkal fickósabb, a 4×4-es hajtás révén bátran bevállalhatjuk a tempós szerpentineket is. A rossz idő kedvezett a terepjárásnak, egy erdei szakaszon lehetőségünk volt agyagos sárban korcsolyázni a Konákkal. A koreai gyártású utcai Hankook gumik ellenére nem akadtunk el, igaz a csúszós talaj miatt nem tudtunk határon autózni.
Az 1,233-1,401 tonnás Kona nagyon egyben van, semmi sem nyöszörög, nincs zavaró menet- vagy motorzaj, a kormány közvetlen és precíz, a kézi váltó pontos. Kanyarokba biztonsággal bedönthető, fékjei harapnak. Felfüggesztését feszesre hangolták, de nem kellemetlen keresztbordákon sem. Elöl mindig MacPherson, hátul az elsőkerekes változatban kereszttaggal ellátott torziós, a négykerék-meghajtású Konában több lengőkaros hátsó futómű teljesít szolgálatot.
Milyen a felszereltsége?
A Kona modernségét mi sem fejezi ki jobban, hogy minden a márkánál alkalmazott technológiai újdonságot hordozhat, head-up kijelzője közvetlenül a vezető látótengelyében egy lapkára vetíti ki a legfontosabb közlekedési információkat. Nyolchüvelykes, érintőképernyős szórakoztató és információs rendszere naprakész, navigációja könnyen kezelhető és elég pontos, okostelefonokkal megfelelően kommunikál, azok tükrözhetők (Android Auto, Apple CarPlay) és akár indukciósan tölthetők. A rendszer hétéves ingyenes előfizetéssel jár, mely valós idejű friss információkat szolgáltat az időjárásról, a forgalomról, a sebességmérő kamerákról, valamint tematizált internetes keresést is lehetővé tesz.
Aktív biztonsági és vezetéstámogató technológiái a legmagasabb szintű európai biztonsági szabványoknak is megfelelnek, az autót Európában tervezték. A biztonsági funkciók között megtalálható a Hyundai első ütközéselkerülő rendszere gyalogosfelismerő móddal, holttérfigyelő, mögöttes keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, önálló kormányzásra is képes sávtartó rendszer, a vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer, és a távolsági fényszóró- asszisztenssel. Számos további extra választható: fűthető kormány, okoskulcs, elektromosan állítható ülések, ülésfűtés és -szellőztetés, Krell hifi.
Hol gyártják?
A Konát a világ egyik legnagyobb autógyárában szerelik össze, a koreai Ulsanban. A Hyundai az egyetlen autógyártó, amely járművei globális gyártásához a felhasznált acélt saját maga gyártja. Ennek előnyei a Konánál is jelentkeznek, mely erős, ugyanakkor könnyű karosszériájának köszönhetően fokozottan dinamikus teljesítményre képes és növeli az utasok passzív biztonságát. Az ultra-nagy szilárdságú acél a legnagyobb ellenállóerőt biztosítja, míg a széleskörű forró sajtolás és a sok szerkezeti ragasztóanyag javítja a merevséget, miközben csökkenti a tömeget.
Kép és szöveg: Biró Csongor