A legnagyobb Mini teljes értékű családi autó, amellyel bárhová megyünk is, kilógunk a sorból. Ez hatványozottan igaz az elektromos motorral is kiegészült hibrid változatra.
Újdonságok
A megújult Mini Countryman a valaha készült legnagyobb és legsokoldalúbb modell a márka hatvanéves történetében. Az elődhöz képest 20 centiméterrel nőtt a hossza, hárommal a szélessége és 7,5 centivel a tengelytávja, így nagyvonalú a helykínálata hátul is, igaz a normál változathoz képest a hibridben három centivel csorbult a hátsó fejtér. A hátsó ülések immár nem csúsztathatók előre és hátra, fix az ülőlap. A LED-es lámpával megvilágított csomagtér térfogata 405 liter, az akkumulátor csomag a padlóban a hátsó ülések és részben a csomagtartó alatt kapott helyet. Ledöntött ülésekkel nem kapunk sík teret, de a raktér 1275 literre hízik. Tágasra nyílnak az ajtók, a magas üléspozíció igen kényelmes. Üres tömege 1,66 tonna. Fordulókörének átmérője 11,4 méter. Hasmagassága 165 milliméter, amivel komolyabb terepre ne merészkedjünk be. Hibrid jellege nincs túlspilázva, a beltér okkersárga elemi jelzik, hogy mennyire zöld. Kicsit kevésnek éreztem, én több hangsúlyt adtam volna a különleges hajtási módnak.
Innováció
A Mini Cooper S E Countryman ALL4 plug-in hibrid modell két erőforrása közül menet közben alapesetben egyszerre csak egy dolgozik, miközben a másik folyamatos készenlétben áll, hogy a tapadás, a menetstabilitás vagy az agilitás optimalizálásával bármelyik pillanatban besegítsen a hajtásba. A precízen kiszámított adatokat mindehhez a dinamikus menetstabilizáló rendszer vezérlőegysége szolgáltatja, amely folyamatosan figyeli a vezetési szituációt és szüntelenül elemzi a vezető stílusát. A végeredmény egy intelligens összkerékhajtási szisztéma. A belsőégésű erőforrás hajtja az első tengelyt, az elektromos motor pedig a hátsó kerekeket.
Az eDrive kapcsolójával a hajtáslánc három különféle működési módját aktiválhatjuk. Az automatikus módban tisztán elektromosan haladunk 80 kilométer/órás tempóig, a belsőégésű erőforrás csak nagyobb sebességnél és intenzív gyorsulás esetén segít be a hajtásba, illetve ha a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje 7 százalék alá csökken. Maximális villanymódban csakis elektromos meghajtással legfeljebb 125 kilométer/órás tempóval repeszthetünk, a belsőégésű erőforrás nagyobb sebességnél és padlógáznál segít be a hajtásba. Akkumulátor-kímélő módban a modellt kizárólag a belsőégésű erőforrás hajtja, hogy a nagyfeszültségű akksi töltöttségi szintre mindvégig 90 százalék felett maradhasson. A fékezés közben felszabaduló energia visszanyerésével a generátor még tovább emelheti az akkumulátor töltöttségi szintjét.
Amennyiben navigációs útvonalat tervezünk, az intelligens energiamenedzsment gondoskodik róla, hogy a kijelölt útvonalon haladva a modell a lehető leghatékonyabban hasznosítsa a plug-in hibrid hajtáslánc tisztán elektromos meghajtását. A navigációs rendszer információit és a dinamikus menetstabilizáló rendszer adatait számításba véve a plug-in hibrid hajtáslánc eközben az aktuális vezetési üzemmód karakterisztikáját és a hibrid rendszer működési módjának sajátosságait maximálisan szem előtt tartva a nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor töltöttségének lehető legoptimálisabb felhasználására törekszik. A gyártó maximum 40 kilométeres villanyos hatótávot ígér, a valóságban 29-30 kilométerrel érdemes számolni nyári üzemben klíma nélkül, nekem 33 kilométernél nem sikerült többet kiautóznom.
Technológia
A hajtáslánc a BMW 225xe iPerformance modellből lehet ismerős. Az 1,5 literes, háromhengeres benzinmotor 136 lóerős, 220 Nm a legnagyobb nyomatéka. a szinkronmotor 66 kW / 88 lóerő maximális teljesítményre és 165 Nm csúcsnyomatékra képes. Összesen 224 lóerőt adhat le, álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra 6,9 másodperc alatt gyorsul. A motorok közti váltás finom, szinte észrevétlen.
Otthoni, 230 voltos töltőről legrosszabb esetben is mintegy hat óra alatt teljesen feltölthetjük a lemerült lítiumion-akkumulátort. A 7,6 kilowattóra energiateljesítményű egység öt modulból, egy modul pedig tizenhat cellából áll. Saját, azaz BMW-gyártmány, akárcsak a villanymotor. Váltója hatfokozatú automata.
Szubjektív
Vezetési tulajdonságaiban határozottan minis, azaz a vezetés élményét helyezi előtérbe, tömegközéppontja alacsony, gokartosan kemény a futómű és sportautósan precíz a kormány.
Futómű-technológiája a szimpla-ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első McPherson kerékfelfüggesztés és a többkaros (multilink) hátsó kerékfelfüggesztés párosára épül, amelynek tipikusan feszes, a nehezebb hibridnek egyenesen kellemetlen a hangolása. Rossz úton ráz, kátyúkon rendesen felüt, tesztautónk 18-as kerekein defekttűrő és kissé hangos Pirelli gumik feszültek. Hevesi utakon volt, hogy 10-20 kilométer/óránál nem tudtunk sebesebben haladni, mert szinte szétszakadt alattunk az autó. Mondjuk, ennyire rossz úttal, mint ami Gyöngyöspatára vezet, sosem találkoztam Magyarországon. Nagy tömege és alacsony tömegközéppontja miatt nehéz kihozni a sodrából. Összkerék-meghajtása virtuális, de mielőtt elakadnánk, mint mi Szücsiben a szőlőben, amikor megfordulás végett a szántóra belógott az első tengely, szolgálatba helyezi magát a benzinmotor és kiránt a bajból.
Költségek
11 millió 729 ezer forint a hibrid alapára. A tesztautó rengeteg extrával felvértezve már 16,8 millió forintnál is többe kerül, a belépő benzines Countryman 7,7 millió forintról indul. Alapfelszereltsége is méltányos, extralistája végtelen. Az adaptív tempomat nem mai rendszer, elég darabosan dolgozik. Néhány extrát hiányoltam, például a sávtartó segédet és a holttérfigyelőt. 4 literes benzin- és 6,5 kWh áramfogyasztással (100 kilométerenként) zártam a több mint 500 kilométeres tesztelést.
Gyártás
A simához hasonlóan a hibrid Countrymant is a hollandiai Bornban gyártják, a VDL Nedcar létesítményében. A BMW Group és a VDL Nedcar közötti együttműködés 2014 februárjában vette kezdetét, az PHEV változat összeszerelése 2017 márciusában indult.
Beszállítók
A hibrid Mini Countryman számos alkatrésze hazai beszállító terméke, nézzük, melyek azok:
SKF: csapágygörgő
MAGNETI MARELLI: ködlámpa
SIKA: ragasztóanyagok
MAHLE: hengerpersely
EDSCHA – motorházfedél csuklópántjai
CONTINENTAL/CONTITECH: membrán (üzemanyag-befecskendezés) (Vác)
BOSCH – befecskendezőrendszer, generátor (Hatvan)
THYSSENKRUPP- bütyköstengely-összeszerelés (Jászfényszaru)
ERLINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)
MITSUBISHI ELECTRIC: generátor
MAGNA: orrész (Győr)
AUTOLIV – légzsákvezérlés (Sopronkövesd)
FEDERAL-MOGUL – hengerpersely (Kunsziget)
DELPHI: LED világítás modul, ultrahang érzékelők (Szombathely), elektromos töltőkábel (Tatabánya)
VERITAS: turbócső, vákuumcső (Dunakiliti)
TI AUTOMOTIVE – üzemanyagbetöltő (Győr)
TENNECO: kipufogó hideg oldala (Kecskemét)
FREUDENBERG – motortömítések (Kecskemét)
REHAU: hátsó lökhárító, küszöb (Győr)
GENTEX: elsötétedő külső tükrök
CARACOUSTICS: hőpajzs
NEMAK: hengerfej (Győr)
COOPER-STANDARD: ajtótömítések
RIETER: motorborítás
DRAXLMAIER: tömítőgyűrű (Mór)
WINKELMANN: lendkerék
IEE – biztonsági öv becsatolására figyelmeztetés
HELLA – mikro aktuátorok
BEHR-HELLA THERMOCONTROL – elektronikus klímavezérlő, klímahűtő
PILKINGTON: szélvédő, oldalsó üvegek
STABILUS: csomagtérfedél előfeszített rugói, ajtóteleszkópok
GKN DRIVELINE: első és hátsó féltengelyek
MAZZUCCONI: lengőkar
FICOSA: fékcsövek
FAG: kerékcsapágy (Debrecen)
INA: generátor ékszíjtárcsa
HELLERMANNTYTON: kábelköteg-rögzítés
DAYCO: vízszivattyú hajtótárcsája
AUTOMOTIVE LIGHTNING: LED lámpák
Kép és szöveg: Biró Csongor