Az orosz nukleáris triád fontos elemeként méltatta a korszerűsített Tu-160-as stratégiai rakétahordozót Vlagyimir Putyin, aki Kazanyban megszemlélte a gép próbarepülését. Az orosz elnök egyúttal kezdeményezte, hogy a repülő alapján fejlesszenek ki egy új szuperszonikus utasszállítót.
“Ez (a repülőgép létrehozása) komoly lépés a magas szintű technológiai szféra fejlesztésében és az ország védelmi képességének megerősítésében, mert egyike nukleáris triádunk légi elemeinek” – mondta. A Tu-160-as (a NATO-kód szerinti nevén Blackjack) a TASZSZ háttéranyaga szerint legnagyobb változtatható szárnyállású repülőgép és a világ legnehezebb harci repülője, amely nukleáris robbanótöltettel felszerelt manőverező robotrepülőgépek szállítására alkalmas. Eredeti változatát a Szovjetunióban hozták létre válaszként az amerikai Rockwell B-1 Lancer interkontinentális bombázóra. Noha eredetileg 100 ilyen, Oroszországban “Fehér Hattyú” néven emlegetett repülőgép megépítését tervezték, 1981 és 1996 között 42 készült el belőle. Az orosz légierő jelenleg 16 régi típusú géppel rendelkezik. A számos tekintetben korszerűsített, hivatalos nyilatkozatok szerint 60 százalékkal megnövelt hatékonyságú stratégiai rakétahordozó kazanyi gyártásáról 2015-ben született döntés. Az első új gépet tavaly november 16-án adta át ünnepélyesen az összeszerelő üzem. A próbarepülések januárban kezdődtek el.
Az orosz védelmi tárca 10 modernizált Tu-160M2 típusú rakétahordozó megvásárlására szerződött le, 160 milliárd rubel (mintegy 710 milliárd forint) értékben. A gép sorozatgyártáshoz szükséges digitális dokumentáció leghamarabb az év közepére készül el. A fedélzeti rádióelektronikai berendezések kifejlesztését 2020-ra ígérték. A minden elemében elkészült új bombázó első repülése a következő évtized közepén várható majd. Az orosz hadászati légierő perspektivikus rendszereinek kifejlesztése az orosz védelmi tárca szerint a Tu-160M2 műszaki bázisának felhasználásával történik majd.
Putyin a gép polgári alkalmazásának lehetőségéről azt mondta, hogy a Tu-144-es szuperszonikus repülőgép gyártásáról annak idején azért mondtak le, mert egy jegy ára az akkori átlagfizetésnek felelt meg. Az elnök szerint a mostani nagyvállalatok már a hatalmas területű országban, amelyből hamarabb lehet eljutni New Yorkba, mint Kalinyingrádból Vlagyivosztokba elrepülni, már hasznosítani tudnának egy ilyen gépet. Jurij Szljuszar, az Egyesült Repülőgépipari vállalat vezetője közölte, hogy az utasszállító terve már elkészült.
A Tu-144-es 1968 végén hajtotta végre szűzrepülését. Összesen 16 darabot gyártottak belőle. 1977-től alkalmazták utasszállításra a Moszkva-Almati útvonalon. Az Aeroflot légitársaság színeiben 102 járatot hajtott végre, ebből 55 alkalommal szállított utasokat. Egy Tu-144-es, fedélzetén hatfőnyi személyzettel, 1973-ban lezuhant a Le Bourget-i légi bemutatón . Egy másiknak 1978 májusában tesztrepülés közben kényszerleszállást kellett végrehajtania, és kiégett Jegorjevszk közelében üzemanyag-szivárgásból származó tűz következtében. Hét hónappal az üzembe állítását követően 1978. június 1-jén leállították alkalmazását a légi utasszállításban.