Az autózás elektromosítása jegyében nyílt meg Pekingben a világ legnagyobb autóipari kiállítása, az Auto China 2018.
Kína néhány év alatt a világ legnagyobb elektromosautó-piacává nőtte ki magát a vásárlóknak és a gyártóknak egyaránt nyújtott különféle kedvezményekkel, támogatásokkal és ösztönzőkkel. Mostanra viszont a kormányzat változtatott a módszeren, és már adminisztratív eszközökkel is kényszeríti az autógyártókat a piacképes elektromos autók gyártására Kínában is. A jövő évtől Kínában az autógyártóknak egy előre meghatározott kvótát kell teljesíteniük eladásaikban elektromos és hibrid járművek értékesítésével. A kvótát saját gyártással és más gyáraktól beszerzett járművekkel is teljesíthetik. Ellenkező esetben büntetésre számíthatnak. A nagy nemzetközi autógyárak azzal számolnak, hogy 2025-re kínai eladásaiknak már 35-50 százaléka részben vagy teljesen elektromos járművekből állhat.
“Alig néhány év alatt Kína szinte jelentéktelen szereplőből 2017-re az elektromos autók globális forgalmának közel ötven százalékát bonyolító piaccá nőtte ki magát” – mutatott rá Christopher Robinson, a Lux Research piackutató cég elemzője. “Az elektromos autókat gyártó cégeknek szinte mindegyike jelen van a kínai piacon” – tette hozzá.
A kínai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a China Association of Automobile Manufacturers kimutatása szerint az idei első negyedévben Kínában 143 ezer teljesen elektromos és benzinmotor-elektromos hibrid autót adtak el, 154 százalékkal többet, mint a tavalyi első negyedévben. Összehasonlításképpen az Egyesült Államokban tavaly az egész évben összesen valamivel kevesebb mint 200 ezer elektromos és hibrid járművet adtak el.
Az idei pekingi autószalonon a General Motors öt teljesen elektromos modellt mutatott be, közöttük a 600 kilométer hatótávval rendelkező Buick SUV koncepciót, valamint a Cadillac XT5 28E hibrid modellt. A legnagyobb forgalmú kínai márka címéért a Volkswagennel vetekedő General Motors tíz elektromos és hibrid modellt visz a kínai piacra 2016 és 2020 között. A Volkswagen 15 elektromos és hibrid modellt vezet be a kínai piacra az elkövetkező két-három évben a tavaly novemberben bejelentett 10 milliárd eurós fejlesztési programjának keretében.
A Nissan kifejezetten a kínai piacra tervezett teljesen elektromos modellt mutatott be a pekingi autószalonon, illetve a Leaf egy ráncfelvarrott változatát, valamint egy koncepciómodellt. A japán autógyár emellett kínai partnerével, a Dongfeng Motor Co. autógyárral egy kifejezetten olcsó elektromos autó kifejlesztésén dolgozik, amelyet kétféle változatban értékesítenek majd Venucia márkanév alatt. A kínai BYD Auto kilenc hibrid és plug-in elektromos autó modell mellett két hibrid SUV modellt és egy elektromos koncepciómodellt mutatott be a pekingi szalonon. A japán Infiniti a jövőbeni elektromos modelljeinek az alapjául szolgáló Q Inspiration koncepciót mutatta be Pekingben.
A Ford Motor Co. valóságos termékoffenzívát indított el Kínában első plug-in hibridje, a Mondeo Energi piacra dobásával az elmúlt hónapban és azzal a bejelentéssel, hogy legalább 15 elektromos és 35 egyéb más, részben elektromosított modellt visz piacra 2025-ig.