A Bosch KTS 300 1988-ban az első elektronikus tesztkészülékként tette lehetővé a független műhelyek számára is a járművek elektronikus rendszereinek ellenőrzését.
A Bosch a kisméretű tesztkészülék-sorozat (Klein-Tester-Serie; KTS) nevet adta új technikájának, amelyet egészen a mai napig megtartott, jelenleg is KTS jelzéssel kínálva modern tesztereit. „A Bosch név a vállalat alapítása óta a magas színvonalú fejlesztői szaktudás, a minőségi technológia és a megbízhatóság szinonimája. Harminc esztendeje mindezek szellemében az elsők között kezdtünk dolgozni a vezérlőegység-diagnosztikai készülékek területén” – idézte fel a KTS-teszterek folyamatos későbbi fejlesztésének hátterét Oliver Frei, a Bosch Automotive Service Solutions európai regionális elnöke. „A célunk az autószervizek jövőjébe illeszkedő előremutató diagnosztikai megoldások biztosítása, azaz hogy diagnosztikai tesztkészülékeinkkel és korszerű szoftverünkkel még gazdaságosabbá és hatékonyabbá tegyük a mindennapi műhelymunkát. Ma is ez fő hajtóerőnk” – folytatta Oliver Frei. A Bosch diagnosztikai teszterének immár harminc esztendős sikertörténete a jövőben is tovább íródik, mégpedig továbbfejlesztett vezérlőegység-diagnosztika és újabb KTS-generációk révén, korszerű és jövőbemutató hardvermegoldásokat kínálva.
A „Bosch-kalapáccsal” hosszú sikersztori vette kezdetét
Az első KTS csupán három gyártó személyautóinak motorvezérlési adataival érkezett, ám a KTS segítségével vizsgálható egységek köre rohamosan bővült, s 1999-re már 25 járműgyártó mintegy 120 rendszerére terjedt ki a vezérlőegység-diagnosztika. A „Bosch-kalapácsként” emlegetett KTS 300 rövidesen a motorteszter általános szinonimájává vált az autójavító műhelyekben. 1999 a Bosch Esitronic műhelyszoftver megjelenésével újabb jelentős mérföldkőnek bizonyult a vezérlőegység-diagnosztikában és a KTS-termékcsalád fejlődésében. Negyedévente – eleinte CD-n, majd DVD-n, napjainkban pedig már online – megjelenő frissítések gondoskodnak a legújabb gépjárműmodellek és vezérlőegységek esetében is mindenkor aktuális diagnosztikai adatokról a műhelyek számára. Napjainkban a szervizek a KTS diagnosztikai tesztkészülékekkel és az Esitronic 2.0 szoftverrel már több mint 150 márka bő 90 ezer járműmodelljén végezhetnek vezérlőegység-diagnosztikát.
Harminc év tudás és tapasztalat a vezérlőegység-diagnosztikában
A járműgyártók által világszerte a gyári beszállításban alkalmazott számos elektronikus rendszer eleve a Bosch mérnökeinek fejlesztése. A Bosch már az első autóipari elektronikák megjelenésekor a diagnosztikai technológiában is alkalmazta e magasfokú szaktudást, amivel immár harminc esztendeje vezető a vezérlőegység-diagnosztika területén. A személygépkocsi-javításban a műszakilag fejlett és hatékony diagnosztika iránt mutatkozó egyre növekvő igényeknek megfelelően a Bosch folyamatosan továbbfejlesztette kisméretű tesztkészülék-sorozatát (KTS) és Esitronic műhelyszoftverét. Ma már a kipufogógáz- és járműrendszer-ellenőrző berendezéseket egyaránt KTS-modulok egészítik ki, igény szerint PC-t, képernyőt és nyomtatót kombináló szerszámkocsi vagy a műhelybeli mobil használat során is könnyen kezelhető tábla-PC formájában. E technikák szükség szerint Bluetooth-, WLAN- vagy LAN-kapcsolattal csatlakoztathatók más tesztkészülékekhez, a műhely hálózatára vagy az internetre, s az elektronikus járműrendszerekben széles körben használatos minden kommunikációs protokollt támogatnak.
Jövőbemutató hardvertechnika PassThru- és Ethernet-interfészekkel
Legújabb KTS 560/590 diagnosztikai tesztkészülék-generációjával a Bosch a többmárkás, független műhelyek modern járműrendszereken végzett karbantartási és javítási munkáit segíti. Az Euro 5/6 kipufogógázszabvány értelmében a járműgyártók online-portáljaikon keresztül a független szervizek számára is kötelesek elérhetővé tenni minden műszaki javítási információt. Ezen online-portálok eléréséhez PassThru-interfész szükséges. A Bosch KTS-készülékei már 2009 óta PassThru-kompatibilisek, és bizonyos korlátozásokkal még ma is igénybe vehetők javítási adatok lehívására. A jelenlegi KTS 560/590 teszterek már továbbfejlesztett PassThru-interfésszel készülnek, amellyel a műhelyek csaknem minden járműgyártó portáljáról problémamentesen hívhatnak le adatokat. Ezzel a független műhelyek is egyszerűen elvégezhetik a korszerű járműmodellek karbantartását, javítását és vezérlőegységeik újraprogramozását.
A szervizek a jövőt is jól felkészülten várhatják a Bosch KTS 560/590 készülékekkel, amelyek az új, Ethernet-alapú diagnosztikai interfésszel már ma is kínálják a DoIP (Diagnostic over Internet Protocol) rendszerét. Ez az interfész jóval nagyobb adatátviteli sebességet tesz lehetővé, ami az egyre növekvő adatmennyiségek miatt – például a vezetéstámogató rendszerek esetében – bizonyul nagy jelentőségűnek. Ennek megfelelően egyre több autógyártó alkalmazza a diagnosztikában is az Ethernet rendszerét. Az alapdiagnosztika még többnyire CAN-interfészen keresztül is elvégezhető, a széles körű diagnosztika és a vezérlőegységek újraprogramozása (ECU Flash) azonban már Ethernet-interfészt igényel, amint az az új KTS generációval rendelkezésre áll.