A Continental azt tervezi, hogy a pitypangból készült gumiabroncsok 2023-ra a kereskedésekben lesznek.
A Continental technológiai vállalat és Dirk Pröfer professzor közösen vehette át a Münsteri Egyetem elismerését a pitypangból készülő abroncsokkal kapcsolatos kutatásért. A Taraxagum-projekt célja, hogy olyan szériaérett gumiabroncsokat hozzanak létre, melyekben a kaucsukfából származó alapanyagot orosz pitypang nedvével helyettesítik. A díjjal az intézmény elismerte azt a több évet felölelő munkát, melynek során a biotechnológiai kutatásból sikerült eljutni a gumiabroncsokig.
„A münsteri biotechnológiai módszer segítségével a tudósok optimalizálni tudják az iparilag hasznosítható pitypang termesztési idejét. Az elismeréssel járó 10 ezer eurós összeget a díjazottak a Münsteri Egyetem botanikus kertjének adományozták, mert onnan származik az első ipari felhasználásra szánt pitypang” – hívta fel a figyelmet Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria marketingvezetője. A Continental terveinek megfelelően még idén megnyílhat Taraxagum kutatólaboratóriuma a Németország északi részén fekvő Anklamban. A pitypang nedvéből kinyert kaucsuk előállításával jelentősen csökkenhet a szállítási költség, ezáltal jóval kisebb lehet a gumiabroncsok előállításának szén-dioxid kibocsátása. „A Continental tervei szerint a pitypangból készülő gumiabroncsok öt év múlva készen állnak a sorozatgyártásra” – hangsúlyozta a Continental Hungaria marketingvezetője.
Orosz pitypang
A kutatók azért döntöttek az orosz pitypang mellett, mert nedve nagy molekula tömegű gumit, vagyis hosszú láncú gumi molekulákat tartalmaz, melyek fontos alapanyagai számos gumiterméknek. A pitypang nedvének felhasználására tett korábbi kísérletek eddig sikertelenek voltak, de most egészen más a helyzet. „A gumiabroncsokat gyártó Continental a haszonjárművek és a személyautók számára már több, pitypangból készülő abroncs prototípusát készítette el. Az eddigi tesztek és vizsgálatok arra világítottak rá, hogy ezek minden tekintetben biztonságosak és megbízhatóak” – tájékoztatott Musztrai Ferenc. Hozzátette: a Continental 35 millió eurót költ a gumipitypang laboratóriumára, amelyet a német gazdasági minisztérium is támogat.
A Dirk Prüfer professzor által vezetett kutatócsoport kezdetben csak alapkutatással foglalkozott, akkor még fel sem merült a növény konkrét felhasználása. „Nekünk nem az a feladatunk, hogy gumiabroncsokat tervezzünk, mi csak feltártuk a gumi bioszintézis folyamatát ennél a növénynél” – emelte ki Dirk Prüfer professzor. Az orosz gumipitypang (Taraxacum kok-saghyz) több gumimolekulát tartalmaz, mint más pitypang fajták és bár igénytelen növényről van szó, eddig még nem volt olyan stabil hozama, amely ipari szempontból előnyös lenne. A fajtanemesítéssel viszont jelentős előrelépés érhető el.
Gyorsabb előrelépés DNS-elemzéssel
A münsteri kutatók előtt álló egyik legfontosabb feladat a DNS-markerek fejlesztése, a magasabb gumitartalom elérése érdekében. A DNS-elemzéssel a szakemberek meg tudják állapítani, hogy egy adott palánta rendelkezik-e a kívánt tulajdonsággal, így segítve a kutatókat abban a döntésben, hogy melyik fajtával érdemes foglalkozni. „Az a nemesítési folyamat, ami korábban sokszor a megérzésen alapult, és néha évezredekig tartott, mára alaposan felgyorsult, és már néhány növényi generáció után is ígéretes eredményeket hozhat” – hangsúlyozta a Continental Hungaria marketingvezetője.