Sokak álma, hogy hátul hajtó, farmotoros kocsiban mutassa meg vezetői képességeit. Nekem sikerült. A kis lódarázsban élmény volt minden perc, amit nem az autópálya belső sávjában töltöttem. A Renault Twingo GT-t magyar tervező rajzolta, szlovén munkások szerelték össze, de számos alkatrésze nálunk készült.
Az előbb a Csonkán autószerelést tanuló, majd a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen formatervezést végző Wittinger Csaba munkája az új Twingo és az abból készült elszállt sportautó-tanulmány a Twin’Run, amely a legendás R5 Turbó 21. századi reinkarnációja. A tesztelt Twingo GT a kettő keveréke. Nem elég elszállt, hogy Twingo R.S. legyen, de elég csípős, hogy kapjon egy Renault Sport által fejlesztett GT változatot. Tessék csak ránézni, hát nem ennivaló?
Méregzsák?
Ahogy kinéz, főleg a fara tetszik nekem a két vaskos kidörgővel, azt is hihetnénk, ez valóban egy kis méregzsák. Hát nem az, de attól még jól szórakoztam benne. Alig vannak túlnyúlásai, a teljes hátsója üveg, ami alatt 188 literes csomagteret rejt. Az üléseket lépcsősen hátra hajtva (ekkor 980 literes a poggyásztér) pont be tudtam erőszakolni a hatalmas hokis táskámat, a botom már nehezebben fért be, könyöklőnek használtam a végét. Mivel ugyanerre az alapra építették a smart EQ forfour elektromos autót, a padlója magas, mi is elég magasan ülünk, így a pici ültetés ellenére sem érezzük magunkat sportkocsiban.
Ne feledjük, hogy ez egy kis városi autó, a vadászterülete csakis a településtábláig terjed, olyan, mint az elektromos autó, nem érdemes kimenni vele a városból, mert baj bajt követ. Mi értelme van azonban savazni a versenyzői képességeinek a hiányát? Szóvá tenni egy Twingónak, hogy nem elég sportos, pont annyit ér, mint egy imádkozó sáskától elvárni, hogy friss hóban vezesse a hetes buszt.
A narancs színű matchbox, vagy inkább Hot Wheels 0,9 literes (898 köbcentis) háromhengeres, turbós motorjából 109 lóerőt és 170 newtonméter nyomatékot csaltak elő a mérnökök, ami pont arra elég, ami a csivavának egy dán doggal szemben: hangosan és idegesen csaholni, meg persze feltűnősködni. Aki kevesli a 109 lovat, emlékezzen csak a Golf I GTI-re, az sem volt erősebb. A 929 kilós Twingo GT álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 9,6 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége pedig elérheti a 182 kilométer/órát.
A Twingo tökéletes városi autó, jól fordul, élvezetes vele közlekedni, a GT változat vérpezsdítő kis motorja pedig arra is felhatalmazza sofőrjét, hogy akár legyorsuljon egy Cliót. Vászon harmonika tetejét hátra hajtva (motorizált) pedig majdnem kabrióban érezzük magunkat.
Bogyó és Babóca
Az utastérben is folytatódik a bohókás stílus, az ülések díszesek, sok a narancssárga kontrasztvarrás, a műanyagbelsőt azonban változatlanul hagyták. Kacattartóból van elég, a váltó előtti doboz kivehető. A tesztautót szerencsére a ma divatos érintőképernyős, multimédiás fejegység nélkül kaptuk, így kizárólag a vezetésre és az autóval szerzett élményekre koncentrálhattam. Akinek ez kevés, telefonjára letöltheti az R&Go alkalmazást, amely segít abban, hogy a gyárilag beépített telefontartóba helyezve mobilunkat, teljes értékű multimédiás rendszert kapjunk.
Váltórúdja olyan magas, mint a korábban említett hetes buszé, pontosan olyan hosszú úton is jár, nem túl pontos, de elnézzük neki, mert olyan szépen és okosan néz ránk boci szemeivel. Fékjei átlagosak, ezen nem is csodálkoztam, hátul dobfékek lassítják. Fogyasztására nem volt panasz, a több mint 600 kilométeres télies üzemű tesztet 6,4 literes átlagfogyasztással (100 kilométerenként) zártam.
Nem Porsche, Renault!
Hátsókerekes és farmotoros. Ennél több köze azonban nincs köze például a Porschékhoz. Ne is akarjuk arra kényszeríteni, hogy faroljon vagy drifteljen. Mivel az ESP-t nem lehet kikapcsolni, a kézifék pedig nem kanyarodásra való, kanyarban sem túl izgalmas a Twingo GT. Amikor éppen eldobná a farát, akkor avatkozik be a steril elektronika. Annál vadabb vele autópályán kamionok között lavírozni. Szürreálisabb, mint egy Tomas-Anders Jensen film. Sosem tudjuk, mi lesz a következő jelenet. Csak éljük túl… Úgy dobálja a szél 100 kilométer/óra tempó fölött, mint a volt NFL-es a virslit a rekordkísérletben.
Egy helyben fordul
Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű a normál Twingóhoz képest keményebb, a kerekek 17 hüvelykesek, de hátul alacsonyabb oldalfalú és szélesebb gumikon fut (Yokohama BlueEarth 185/45 R17; 205/40 R17) és mivel az első felfüggesztésen nincs hajtás, tágabb szögben fordítható a két első kerék, parádés ahogy szinte helyben megfordul (fordulókörének átmérője 9,09 méter).
Van benne élet
Hogy hangos? Tessék?! Hangooos? Dehogy, egyáltalán nem! Élveztem az állandó morajt, még országúton és autópályán is, érezni lehetett benne, hogy hús-vér autó, van motorja, kemény futóműve, rázós kasztnija és élénk kipufogója. Nagyapám százas Skodájára emlékeztetett, pedig inkább a 120-asra hasonlít.
A változó áttételű kormány olyan könnyed, hogy egy sóhajjal is befordítjuk, visszajelzést nem kapunk elölről, de azt sem érezzük, hogy a motor hátul van. Csakis akkor, amikor fagyasztott csirkét szállítunk haza az áruházból. Ha hosszú a dugó, akkor esély van arra, hogy csirke gyrost eszik este a macska. A csomag-motortérben ugyanis elég forró tud lenni a motort fedő lemez… Miután kihűlt, meglestem a hat csavar alá rejtett technikát.
Végeredményben elégedett vagyok a tervezők és a mérnökök munkájával, a Twingo GT csinos, praktikus kis autó, amely amellett, hogy jól néz ki, jól is megy a városban és még boldoggá is tesz. És csak egy tized Porsche árát kell érte kifizetni. Egy Clióhoz vagy Twingóhoz hasonlítva a GT drága, 4,299 millió forintot kell kiperkálnunk érte.
Kép és szöveg: Biró Csongor
Beszállítók
Íme, a Szlovéniában gyártott Renault Twingo főbb beszállítói, köztük számos hazánkban, vagy a környékben tevékeny vállalat:
AMTEK TEKFOR – csapágy alkatrészek (Sárvár)
ELRINGKLINGER – hengerfej-tömítések (Kecskemét)
AGC AUTOMOTIVE – oldalsó ablakok (Tatabánya)
DANA – olajhűtő (Győr)
EAGLE OTTAWA: bőr kárpit (Szolnok)
FAURECIA – emissziófelügyeleti rendszer (Jászárokszállás)
BORGWARNER: EGR-hűtő (Oroszlány)
U-SHIN: hátsó kilincs (Kisbér)
TPV GROUP: ülések fémalkatrészei
DIEHL – szinkrongyűrű
HONEYWELL: turbófeltöltő
CALSONIC KANSEI: radiátor
TEKLAS – klíma tömlők
KSPG: olajpumpa
KYB MANUFACTURING: első és hátsó lengéscsillapítók (Temesvár)
SKF –kormány csapágy
IEE – biztonsági öv becsatolására figyelmeztetés
CARBODY – pedálok
CARCOUSTICS – hangszigetelő elemek
EDSCHA – ajtózárak
MAGNA: harmonikatető
SCHAEFFLER: kuplungtárcsa
GKN DRIVELINE: féltengelyek
ZF: automatizált kézi váltó
INTEVA PRODUCTS: ablakemelő-motor
METALDYNE: főtengely vibrációs csillapító
ITT MOTION TECHNOLIGIES: fékbetétek
TRELLEBORGVIBRACOUSTIC – hátsó lengőkar perselyek
BEHR-HELLA THERMOCONTROL – elektronikus klímavezérlő
RÖCHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács