Megkapta a Mercedes-motort a Renault megújult közepes méretű szabadidő-autója. Kipróbáltuk közúton, erdei ösvényeken és terepen is.
A Renault Kadjar életciklusának harmadik évében megkapta a kötelező ráncfelvarrást, ami az esetében az új arculatnak megfelelő sminket, új színeket, új felniket, új középkonzolt, a Dacia Dusterben is alkalmazott klímavezérlőket és a mi ennél sokkal fontosabb, új motorokat kapott.
Lámpái diódásak
A Kadjar átvette a Renault típusválasztékából jól ismert C-alakú lámpákat, amiket tovább is erősít a nappali menetfénnyel integrált LED-es irányjelzőkkel. A ködlámpák szintén LED Pure Vision technológiával rendelkező fényeket kaptak (az Intens felszereltségi szinttől szériatartozék), így az energiafelhasználás hatszor alacsonyabb, mint halogénizzók esetén. A ködlámpák mostantól szögletesek. Az hátulsó irányjelzők is diódásak, csakúgy, mint az aprócska tolatólámpák és a hátsó ködlámpák is, amelyek ráadásul keskenyebbek és a lökhárítóban találhatók.
Az új Kadjar a magyar piacon januártól érhető el, változatlan alap- és extra felszereltségekkel nagyjából az elődhöz hasonló árakon. A belépő változat százezer forinttal, a csúcsverzió 350 ezer forinttal lett drágább.
Motorjai lendületesek
A frissített Kadjarba bekerült a Daimlerrel közösen kifejlesztett erőforrások új generációja. Az 1,3 TCe erőforrás négyhengeres, már alacsony fordulatszámon is kellően magas nyomatékot képes (a gyengébb, 140 lovas változat nyomatéka 240 Nm-es, az erősebb 160 lovasé 270 Nm) a leadni, de vezetés közben érezni, hogy lökete kicsi. A WLTP norma teljesítése érdekében a Kadjarban a motort részecskeszűrővel (FAP) látták el. A rendszeres időközönként, önműködően regenerálódó, mikroporózus méhsejt-szerkezetű szűrő befogja és semlegesíti a kipufogógázokban lévő káros részecskéket. A dízelmotorokhoz hasonlóan az egység rendszeres időközönként automatikusan regenerálódik, ehhez folyamatosan nagyobb sebességgel kell haladni legalább 20-30 percen át.
A TCe FAP motor négy változatban érhető el: TCe 140 FAP 6 sebességes manuális váltóval, TCe 140 FAP EDC 7 sebességes automata váltóval, TCe 160 FAP 6 sebességes manuális váltóval és TCe 160 FAP EDC 7 sebességes automata váltóval. A nemzetközi teszten a felsorolás első és utolsó tagját próbáltuk ki, a zárt tereppályán pedig korábban még sosem tesztelt 1,7 literes Blue dCi 150 erőforrással (legnagyobb forgatónyomatéka 340 Nm) szerelt Kadjarokat saraztuk be. Ez a motor az 1,6 literes 130 lovas elődmodellhez képest 20 lóerővel erősebb. A manuális váltóval társított blokk két- és négykerék-hajtással egyaránt elérhető lesz jövő márciustól. Szintén tavaszig kell még várni az új 1,5 literes 115 Blue dCi motorra, amelyben a nitrogén-oxid (NO) utókezelését szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerrel oldották meg. Az előző generációs motorhoz viszonyítva a Blue dCi 115 motor 5 lóerővel erősebb és 10 Nm-rel nagyobb nyomatékkal (260 Nm) rendelkezik. Nyomatékfokozó, úgynevezett overboost funkciója pedig igény szerint további 5 lóerőt és 25 Nm-t ad, például a biztonságos országúti előzések elősegítéséhez. A most kézi váltóval rendelhető motorhoz később a duplakuplungos EDC automataváltó is elérhető lesz.
Az 1,3 literes benzinmotor kompakt kialakítása több helyet hagy a motorháztető alatt, illetve a teljes tömeget is csökkenti. Háromszög alakú (úgynevezett delta) hengerfejet kapott. A hengerfalat felületkezelővel permetezték be, ezt a megoldást először a Nissan a GT-R sportkocsi motorjánál használta. Plazmafáklya használatával, vékony rétegben rendkívül erős acélt permeteztek a hengerfuratokra, ez javítja a hőelvezetést az égés során. Amellett, hogy tömeget lehet megtakarítani vele, ez a technológia csökkenti a szabályozatlan robbanások (kopogás) mennyiségét a motorban, illetve növeli a sűrítési arányt a nagyobb hatékonyság érdekében. A befecskendezőket középre helyezték. A kipufogó leömlőt részben integrálták a hengerfejbe, így hatékonyabban hűthető a kipufogógáz, és hatékonyabb az égés, különösen alacsony fordulatszám tartományban és nagy terhelésnél. A turbófeltöltőt elektronikus elkerülőszeleppel szerelték fel, amelyet kis villanymotor hajt meg. Ez váltja a régebbi motorokban használt pneumatikus szelepeket. Ennek köszönhetően a turbó reakciója jobb lett, különösen alacsony fordulatszámon. A jobb porlasztás érdekében a befecskendező-fúvókákon hat furatot alakítottak ki, üzemanyag-ellátásukról 250 baron üzemelő közös nyomócső gondoskodik. Ez hasonló a kifutó 1,2 literes motor 200 baros nyomásához. A vezérmű szelepemelő típusú szelephimbát alkalmaz hidraulikus szelepvezetéssel a szelepemelők helyett. Ez hozzájárul a belső súrlódás csökkentéséhez és tartósabbá teszi a rendszert.
A tesztelt változatok közül a kézi váltós 140 lovas jobban tetszett, mint a fél másodperccel jobb gyorsulással büszkélkedő automatával szerelt 160 lovas, őszintébbnek és kiegyensúlyozottabbnak éreztem. Előbbi beérte 7 literrel 100 kilométerenként, mint utóbbi nagy kedvvel kortyolt be 8,6 liter drága olasz benzint 100 kilométerenként. Alapjáraton mindkét motor nagyon csendes, de hergelve csúnyán üvöltenek, az automata kézzel is kapcsolható, de sportfokozatot nem kínál.
Az EDC, azaz dupla kuplungos váltó finoman, rezzenéstelenül és határozottan kapcsol, nem fogy el a szufla sosem, kézzel azért kellett szorgoskodni, ha nem akartunk a visszafordító közepén lefulladni.
Terepen sem bugyuta
A Kadjar négykerék-meghajtását a Nissan jegyzi, 2WD módban a motor csak az első kerekeknek adja le a teljesítményt, auto módban a fedélzeti elektronika automatikusan osztja el a nyomatékot a két tengely között. A nyomaték akár 50 százaléka is a hátsó kerekekre kerülhet. A központi differenciálmű összezárásával (lock) a nyomaték mindig egyenlően oszlik meg az első és hátsó kerekek között. A terephasználatra szánt funkció legfeljebb 40 kilométer/óra sebességig érhető el.
Üzemmódot a középkonzolon, a sebességváltó kar mögött elhelyezett forgatógombbal lehet választani. 200 milliméteres hasmagasságának köszönhetően a Kadjar könnyedén birkózik meg a járatlan utakkal, a tesztutakat tervezők eléggé határozott önbizalomról tettek tanúbizonyságot, amikor durva köves és sziklás útszakaszokat is beiktattak. Félő volt, hogy elveszítjük a közúton amúgy kifejezetten csodálatosan tapadó Michelin Pilot Sport 4 gumikat, de végül megúsztuk a defektet. A 19-es kerekekkel azonban kínszenvedés volt a cammogás, az rossz úton a létező összes műanyag, kárpit és mechanikai csatolás zörögni, nyöszörögni és óbégatni kezdett. Nem akadtunk el azonban sehol sem, a Kadjar első terepszöge 17 fok, a hátsó terepszöge pedig 20 fok.
Akinek nincs szüksége valódi 4×4-es képességekre, választhatja a szabadidő-autót tapadássegítővel. Sáros, havas utakra optimalizált abroncsokkal használva javítja a meghajtott kerekek tapadását. A középkonzolon, a sebességváltó kar mögött elhelyezett kapcsolóval három funkció érhető el. Országút üzemmódban a kipördülő kereket lefékezi a rendszer, közben a nyomatékot az átellenes kerékre viszi át, ami maximális tapadást biztosít a járműnek. Egyenetlen talaj üzemmódban a kerekek tapadását a sofőr helyett a kibővített tapadóerő-szabályozó rendszer irányítja. A legkevésbé tapadó kerék fékezésével csökkenti a gyorsulást. A sáros, havas utakra kialakított abroncsok hatékonyan rázzák le a sarat, homokot vagy lágy havat. Haladó üzemmódban a kerekekre jutó motornyomatékot a sofőr szabályozza a gázpedálra leadott erő adagolásával és a gyorsulás megfelelő szabályozásával.
Kényelme kifogástalan
Javult a Kadjar kényelme, a könyöktámasz immár csúsztatható, az ülések jól idomulnak az átlagos testalkathoz, hosszban is állíthatók az elsők. A középkonzolon két nagyobb pohártartó kapott helyet, amelyek állíthatóak. A sebességváltó kar előtti tárolórekesz világítást kapott.
Az új Kadjarban az R-Link 2 multimédia-rendszerhez okostelefon-tükrözés funkció is tartozik, amely az Android Auto és Apple CarPlay megoldásokkal egyaránt párosítható. A sofőr közvetlenül az utastér kijelzőjén tudja megjeleníteni kedvenc alkalmazásait, ami nagyobb biztonságot és kényelmesebb használatot tesz lehetővé. Tíz vezetéstámogató rendszer közül válogathatnak az ügyfelek. Többek között van parkoló automatika, városi vészfékasszisztens, ütközésfigyelmeztetés elől, sávelhagyás-figyelmeztetés, holttér-figyelmeztetés. A palettát mostantól gyorshajtás-megelőzést segítő funkció is gazdagítja, amely a GPS által jelzett sebességet összeveti a jármű elején lévő kamera által rögzített sebességkorlátozó táblákkal. A sofőr így mindig tisztában lesz azzal, hogy átlépte-e a sebességhatárt. Szardíniában amúgy nem sok sofőrt érdekelnek a határok, számos sebességkorlátozó táblát egyszerűen szitává lőnek a helyiek.
A Kadjar 427 literes (VDA szerint mérve) csomagtartója dupla padlós, így a hátsó üléssort 2/3-1/3 arányban ledöntve majdnem teljesen sík padlót kapunk. Hasznos, hogy az első ülés teljesen dönthető, ezáltal több mint 2,5 méter hosszú tárgyak is szállíthatók az autóban. Az első ajtókban kialakított tárolókban 1,5 literes palack is elfér. A hátsó utasok részére két USB-aljzat áll rendelkezésre telefon, táblagép, játékkonzol töltéséhez. A kompakt SUV kategóriában (C szegmens) versenyző Kadjarnak széles mezőnyben kell helytállnia, olyan ellenfelekkel szemben, mint a Seat Ateca, a Ford Kuga, vagy a Nissan Qashqai. Utóbbi ismerős lehet a számára, hisz szegről-végről azonos a két modell, igaz, a Qashqai csomagtartója kisebb.
Biró Csongor