A szuperszonikus utasszállítók oroszországi gyártásának felújítását sürgette ismét Vlagyimir Putyin orosz elnök Kazanyban.
Putyin méltatta, hogy Tatárföld fővárosában a Tu-160-as szuperszonikus rakétahordozó repülőgép és fegyverzetének felújításával “gyakorlatilag új gépet hoztak létre”. “Vissza kell most térnünk a szuperszonikus utasszállításhoz. Ezen kell most gondolkodnunk” – jelentette ki az elnök egy közösségi fórumon, amelyen felmerült az a kezdeményezés, hogy interaktív műszaki múzeumot alakítsanak ki egy felújított Tu-144-es utasszállító belsejében. Emlékeztetett rá ugyanakkor, hogy Alekszej Koszigin szovjet miniszterelnök hajdan nem volt hajlandó elárulni, mennyibe kerül egy Tu-144-es előállítása. Arra intett, hogy a projektet “a józan ész keretei között” kellene felújítani.
Putyin legutóbb tavaly januárban, a kazanyi repülőgépgyárban vetette fel a nyilvánosság előtt a Tu-160-as polgári változatának megépítésének gondolatát. Jurij Szljuszar, az Egyesült Repülőgépipari vállalat vezetője azt közölte akkor, hogy az utasszállító terve már elkészült.
A Tu-160-as (a Nato-kód szerinti nevén Blackjack) a TASZSZ háttéranyaga szerint a legnagyobb változtatható szárnyállású repülőgép és a világ legnehezebb harci repülője, amely nukleáris robbanótöltettel felszerelt manőverező robotrepülőgépek szállítására alkalmas. Eredeti változatát a Szovjetunióban hozták létre, válaszként az amerikai Rockwell B-1 Lancer interkontinentális bombázóra. Noha eredetileg 100 ilyen, Oroszországban “Fehér Hattyú” néven emlegetett repülőgép megépítését tervezték, 1981 és 1996 között csak 42 készült el belőle. Az orosz légierő egy évvel ezelőtt 16 régi típusú modellel rendelkezett.
A számos tekintetben korszerűsített, hivatalos nyilatkozatok szerint 60 százalékkal megnövelt hatékonyságú stratégiai rakétahordozó kazanyi gyártásáról 2015-ben született döntés. Az első új gépet 2017. november 16-án adta át az összeszerelő üzem. A próbarepülések tavaly januárban kezdődtek el.
Az orosz védelmi tárca 10 modernizált Tu-160M2 típusú rakétahordozó megvásárlására szerződött le, 160 milliárd rubel (mintegy 710 milliárd forint) értékben. A minden elemében elkészült új bombázó első repülése a következő évtized közepén várható majd. A Tu-144-es 1968 végén hajtotta végre szűzrepülését. Összesen 16 darabot gyártottak belőle. 1977-től alkalmazták utasszállításra a Moszkva-Almati útvonalon. Az Aeroflot légitársaság színeiben 102 járatot hajtott végre, ebből 55 alkalommal szállított utasokat.
Egy Tu-144-es 1973-ban a fedélzetén hatfőnyi személyzettel zuhant le a Le Bourget-i légi bemutatón. Egy másik 1978 májusában tesztrepülés közben kényszerleszállásra kényszerült és kiégett Jegorjevszk közelében, üzemanyag-szivárgásból származó tűz következtében. Hét hónappal az üzembe állítását követően 1978. június 1-jén leállították alkalmazását a légi utasszállításban.