Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy június 10-től 5 százalék vámot fog kivetni minden mexikói árura, ami havonta 5 százalékkal fog nőni, míg október 1-jén el nem éri a 25 százalékot, hacsak Mexikó nem tesz azonnali intézkedéseket az Egyesült Államok déli határához egyre nagyobb számban érkező közép-amerikai illegális bevándorlók feltartóztatására. A kivetendő vámok több nemzetközi céget is keményen sújthatnak, különösen az autóiparban.
Autógyártó cégek ugyanis már régóta jelentős gyártókapacitással vannak jelen Mexikóban kihasználva a helyi olcsó munkaerőt, a szabadkereskedelmi megállapodásokat, valamint az Egyesült Államok közelségét, amely Kínát követően a legnagyobb felvevőpiac termékeik számára. A Reuters hírügynökség a Mexikói Autóipari Kamarára hivatkozva összesítette a Mexikóban termelő jelentősebb vállalatok 2018-as gyártási és export adatait. A legnagyobb autógyártó Mexikóban 14 üzemmel az amerikai General Motors, amely éves 834-ezres termeléséből több mint 811 ezret exportál.
A Nissan Motor a legnagyobb japán autógyártó a közép-amerikai államban, Szakértők szerint a Mexikóból Egyesült Államokba irányuló exportja mintegy negyedét teszi ki a cég eladásainak az Egyesült Államokban. A Nissan a Sentra és Versa típusokat gyártja Mexikóban az amerikai piacra. A Fiat Chrysler olasz-amerikai autógyártó termelése 639 ezer feletti, ebből az export 631 ezer jármű. A Volkswagen német autógyártó, 435 373 járművet gyárt évente és 377 437-t külpiacokon értékesít. A Kia Motors, a Ford Motor több mint 200 ezer autót, a Toyota Motor, az Audi, a Mazda és a Honda 100-200 ezer közötti darabot exportál.
Az autóalkatrész-gyártók közül a Denso és az Aisin Seiki japán vállalatok rendelkeznek gyártókapacitásokkal Mexikóban.
Az amerikai statisztikai hivatal szerint összesen 93,3 milliárd dollár értékben járművek és alkatrészek tették ki az Egyesült Államokba irányuló mexikói export legnagyobb részét 2018-ban.
Az elektronikai cégek közül a dél-koreai LG televíziókat és hűtőket gyárt Mexikóban az amerikai piacra. A tévék szinte mindegyikét az Egyesült Államokba exportálják, a hűtőknek viszont csak egyharmadát a vállalat szóvivője szerint. A repülőgép-alkatrész gyártók közül pedig a francia Safran együttműködésben a General Electric amerikai aviatikai céggel és az amerikai-francia CFM Internationallal az amerikai Boeing 737 típusához szállít hajtóműveket. A kanadai Bombardier hátsó géptörzseket gyárt Global 7500-as típusú nagy hatósugarú repülőgépeihez Querétaro városában.