Bár nálunk az Astra a legmenőbb Opel, 2018-ban és 2019-ben egyaránt a Corsa nyerte óriási fölénnyel az Opel házi versenyét. Horvátországban próbáltuk ki a Magyarország Autója 2020 díjra jelölt kisautót.
Hogy néz ki?
Ahogy 1982 óta minden generációt, úgy a hatodik generációs Corsa is a spanyolországi Zaragozában készül, a gyártás indításán megjelent VI. Fülöp spanyol király, Carlos Tavares, a PSA-csoport igazgató tanácsának elnöke valamint Michael Lohscheller, az Opel vezérigazgatója.
Opel Corsa teljesen új, könnyűszerkezetes alapra épült, légellenállása kiváló (cd 0,29), legkönnyebb változata 980 kiló. Elődjéhez képest 108 kilóval lett könnyebb ez a modell. Az alumínium gépháztető 2,4 kilós előnyt hozott az acélhoz képest, és további tízet faragott le az új ülésstruktúra.
A tetővonal 48 milliméterrel alacsonyabb az elődnél, a vezető 28 milliméterrel lejjebb ül, de az üléspozíció ettől még nem sportos. A hátsó fertály szűk, a beszállás nehézkes, a hátsó ajtók nagyon kicsik. Ezzel szemben elöl tágas a hely, jól átlátható az autó, a digitális műszerfal grafikája és megjelenítése szegényes és fantáziátlan, a fordulatszámmérőt a bal alsó sarokba dugták el. A csomagtartó átlagos, 309 literes, az ülések lépcsős ledöntésével 1081 literesre bővíthető.
A 4,06 méter hosszú ötajtós Opel Corsa 75-130 lóerő közötti teljesítményskálával áll rendelkezésre. A legerősebb változat csakis Aisin nyolcfokozatú automatikus váltóval kapható, amely jó szolgálatot tesz a kisautóban, bár a kézi hatfokozatú is könnyen és pontosan kapcsolható (az automata a gyengébb turbóshoz is elérhető).
A 75 lovas alapmodellt nem volt szerencsénk vezetni a nemzetközi bemutatón, de a 100 lóerős turbós háromhengeres teljesen vállalható menetteljesítményt és elfogadható dinamikát ad. A gyengébbik 1,2 literes turbós nyomatéka eléri a 205 newtonmétert, a 96 kW/130 lóerős csúcsváltozaté pedig a 230-at. Ennél is fontosabb, hogy mindkettő nyomatékmaximuma széles tartományban áll rendelkezésre (percenként 1500 és 3500 fordulat között legalább 95 százaléka). Az erősebb végsebessége 208 kilométer/óra, 0-ról 100 kilométer/órára 8,7 másodperc alatt rajtol. A gyengébb sem lassú, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 9,9 másodperc alatt gyorsul fel, miközben végsebessége 188 kilométer/óra.
A benzinmotorokat 1,5 literes dízel egészíti ki, teljesítménye 75 kW/102 LE, legnagyobb nyomatéka 250 newtonméter (0-100 km/h sprintje 10,2 másodperces, végsebessége 188 km/h). Az emissziót a motor közelében, egységként beépített passzív oxidációs katalizátor/NOx-elnyelő, AdBlue-befecskendező, SCR-katalizátor és dízel részecskeszűrő csökkenti. Ezáltal az NOx-emisszió 90 százalékkal esik vissza, és a szilárd részecskék 99,9 százaléka marad a szűrőben. 15 literes AdBlue-tartály teszi fölöslegessé az utántöltögetést a szervizlátogatások között.
Milyen vezetni?
Több változatot is kipróbáltam a bemutatón, mindannyiszor az volt az érzésem, hogy Astrát vezetek, a Corsa irányíthatósága jelentősen javult az elődhöz képest. Futóműve feszes, kormánya pontos, a 130 lovas GSi Line változat pedig kifejezetten dinamikus (sport módban főleg). A dízel szerény erejét jókora nyomatékkal kompenzálja, fogyasztása pedig kivételesen alacsony, a kipróbált tesztautóban 130 kilométer után 3,8 literes, 230 kilométer megtételét követően 4,4 literes átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép. A benzinesek sem torkosak, a 100 lóerős 5,5 liter/100 kilométer alatt tartható, de sportosan vezetve sem kért 6,5 liternél többet 100 kilométerenként a 130 lovas sem.
Alapáron is jól felszerelt a Corsa, tartalmazza a frontális ütközésveszélyre figyelmeztető asszisztenst automatikus vészfékezéssel és gyalogos-felismeréssel, intelligens sebességszabályozó-korlátozót, sávtartót és jelzőtábla-felismerőt.
Az extralista bőséges, külön hangsúlyt érdemel az adaptív, vakításmentes, LED-mátrix világítás, amelyet először kínál az Opel a kisautó-szegmensben (először LED-esek a ködlámpák is). Összesen nyolc fénydiódát vezérel a legújabb generációs, nagyfelbontású frontkamera, automatikusan, folyamatosan illesztve a fénykévét a mindenkori közlekedési helyzethez és környezethez. Érezhetően fokozzák a biztonságot a modern asszisztensek is, mint a jelzőtábla-felismerő, a radar alapú automatikus sebességszabályozó, vagy az érzékelős oldalvédelem. A Corsa ezen újdonsága 10 kilométer/óra alatti manőverezéskor óv a kocsi oldalának meghúzásától. Ezekhez járul a holttér-figyelő és a parkolást segítő első-hátsó radar, valamint a 180 fokos panoráma tolatókamera. A kényelmet többféle ülés fokozza akár masszírozó funkcióval is…
Az új Corsa 2+3 év kiterjesztett garanciával rendelkezik legfeljebb 100 ezer kilométer futásteljesítményig. Legolcsóbban 4,29 millió forintért juthatunk Corsához, a kipróbált 100 lóerős 1,2 literes alapára 4,92 millió forint, a 130 lovas GS Line változatért legkevesebb 6,74 millió forintot kell leszurkolni, a dízel indulóára 5,44 millió forint.
B. Cs.