Idén megújult, búcsúzóul mégis a régit teszteljük. Ha munka van, nem számít a külső. Az immár kilencedik évét taposó, többször frissített modellt, a majdnem leghosszabb, 6,2 méteres és 13 köbméteres L3H2 változatában teszteltük 145 lóerős, 2,3 literes, ikerturbós dízelmotorral.
Hogy néz ki?
Színével kirí a forgalomból, leginkább az autópályamérnökség parkolójába tudna elbújni a tesztelt Master, de akkora, hogy mindenhonnan kilóg. Rakterébe simán befér egy Suzuki Jimny úgy, hogy még költöztetni is lehet mellette. 1970 kilogramm üresen a tömege, így 1,5 tonna hasznos terhet cipeltethetünk vele, a több hetes próba során vittem vele gipszkartont, csempét, bútort, fát, téglát, vasat és mindent, ami egy házfelújításnál és költözésnél szóba jöhet.
Hossza 6198 milliméter, tengelytávja 4332 milliméter, 2070 milliméter széles, szabad hasmagassága 172 milliméter, magassága 2502 milliméter. Raktere ebben a változatban 13 köbméter, belső legnagyobb szélessége 1765 milliméter, a kerékdobok között 1380 milliméter. A csúsztatható oldalajtók mérete: 1780×1270 milliméter, a hátsó ajtó magassága és szélessége: 1820×1580 milliméter. A raktérpadló hosszúsága 3733 milliméter, így simán befért a konyhapultnak szánt falappból több 3 méteres darab is. A hátsó ajtók 270 fokban nyithatók, a karosszéria külső felére mágnesesen rögzíthetők. A raktérbe az oldalajtókon is beférnek, akár széltében is az európai méretű raklapok. Jól gazdálkodva akár öt raklapnyi árut is bepakolhatunk.
Felhasználóbarát munkahely a Master, két személy kényelmesen elfér a vezető mellett, az ajtók 1,5 literes palackot is elnyelnek, a jobb oldali ülések alatt bőséges pakolóhelyet találunk, nagy a középső második kesztyűtartó, és apróságok elférnek a szélvédő fölötti rekeszekben is. A tolatókamera opciós, képe elég halvány, így sokszor ki kellett szállnom a járműből, hogy ellenőrizzem a mögöttes teret. A navigáció már elavultnak számít, de ha kell, eligazít, a bluetoothos kihangosítás ugyanakkor jól működött és a tolatóradarnak is nagy hasznát vettem.
Hogy megy?
A Renault Master többféle teljesítménnyel érhető el a 110-170 lóerő tartományban, nálunk a 145 lovas, ikerturbós változat járt 350 newtonméteres maximális nyomatékkal. Autópályán is bírja a 130 kilométer/órás tempót, akár a 160-at is, de a hatalmas oldalfelület miatt érdemes lassabban haladni. Váltója hatfokozatú, jó kiosztású, a legnagyobb nyomatéka már 1250-es fordulatnál is elérhető.
Milyen vezetni?
Fronthajtású, hátsó tengelye merev, de még terheletlen sem kemény a futóműve, az oldalsó műanyagcsíkok a mindennapi apró sérülésektől hivatottak megvédeni. A forgalomra jól rálátunk, az osztott tükrök elég nagyok, esős időben azonban könnyen koszolódnak. Fogyasztása kedvező, a közel 1000 kilométeres dolgos teszt során télies üzemben 8,2 liter gázolajat fogyasztott, az 105 literes tankja 1300-1500 kilométeres hatótávot is lehetővé tesz.
Mennyibe kerül?
Több száz variációban lehet kapni a Mastert, mindenki az igényei alapján állíthatja össze haszonjárművét, a nálunk járt változat alapára 9,2 millió forint (bruttó), a tesztjármű ára kb. 10 millió forint. Az új, 2019-es évjáratú Master már elérhető Magyarországon, bruttó 7,283 millió forintért hazavihető a 135 lovas, 2,8 tonnás L1H1 alapmodell.
Kép és szöveg: Biró Csongor