A korábbiaknál sokkal személyautósabb lett a nemrég teljesen felújított Opel Vivaro, amelynek legnagyobb változatát teszteltük 150 lóerős motorral és pazar felszereltséggel. Ha már nálunk volt, rendesen meg is pakoltuk.
Hogy néz ki?
Piros fényezésével kitűnik a fehér furgonok tömegéből a tesztelt Vivaro Cargo L, de nem csak a színe miatt. A korábbi Renault alapok helyett, most a PSA egyen furgonjára épül a Vivaro, csinos orrán nagy Opel logót hord, az utastér is opeles jegyekkel teli, de valójában minden ízében francia. De ez jól is áll neki. Kivéve a középső visszapillantó tükör, amelynek semmi haszna.
Hossza 5,3 méter, tengelytávolsága 3,275 méter; ennek tudatában nem is olyan rossz a 12,9 méter átmérőjű fordulóköre. Terhelhetősége 1,4 tonna, üres tömege 17 mázsa. Vontatási képessége sem csekély: 2,5 tonnányi terhet húzhat. Raktere 2,862 méter hosszú, belmagassága szerény, 1,339 méter. Utóbbi nem, de előbbi még egy jó méterrel meghosszabbítható, a jobb szélső ülés felhajtáséval és az alatta található lemezfedél kinyitásával 4 méteres vasrudakat, létrákat, léceket szállíthatunk. Lenyitott hátfallal 6,6 köbméter a raktér űrtartalma. Rögzítőszemből sok van, de ha megpakoljuk a rakteret bútorokkal hamar kiderül, hogy a sok kevés. Kerékdobok között a szélessége 1258 milliméter, ami azt jelenti, hogy benyeli a szabvány raklapot, akár hármat is. Tolóajtaja széles, így targoncával is pakolható, a hátsó ajtók 180 fokban nyithatók, de nem tapaszthatók rá az oldalfalra.
Hogy megy?
Kétliteres dízelmotorral igen élénk a Vivaro, még megpakolva is megfelelően rugalmas, nyomatékből bőven van tartalék. Legnagyobb teljesítménye 150 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 340 newtonméter, álló helyzetből 100 kilométer/órára üresen 12,9 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége meghaladja a 180 kilométer/órát. Az egyhetes teszt során több mint 600 hasznos, azaz jól megpakolt kilométert tettem bele, ezalatt 6,3 literes átlagfogyasztást mértem, ami igen kedvezőnek mondható. A motorjában annyira bízik az Opel, hogy kétéves, illetve 50 ezer kilométeres szervizperiódust ír elő, ami előnyt jelent az üzemeltetésben.
Milyen vezetni?
Alapja az EMP2 platform, amelyre a Citroen Jumpy, a SpaceTourer, a Peugeot Expert, a Traveller, a Toyota Proace és persze a Zafira Life épül. És még rengeteg más autó: Peugeot 3008, 5008; Opel Grandland X, Peugeot Partner és Rifter, stb.
Szerethető egy munkahely a pilótafülke, aki ilyenben dolgozik, nem panaszkodhat a körülményekre. Tárolóból bőség van, nagyok az ajtózsebek, a kesztyűtartó méretes és a műszerfal tetején is találunk üreget. A középső ülés alatti tároló hasznos, ha elemózsiát pakol asszonyunk az útra, a háttámláját lehajtva irattartós asztalkát kapunk. A zajszigetelés példás, autópálya-tempónál sem hangos az autó. A hátfal persze nyöszörög, a gumipókok is zajosak mögöttünk, de az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, csavarrugós felfüggesztés kényelmes autózást tesz lehetővé. A kézifék karja mélyen van, ha mindhárom ülés foglalt, elég nehéz behúzni, illetve kiengedni.
Mennyibe kerül?
Innovation felszereltségű tesztautónkban van szem-szájnak ingere: többek között érintőképernyős multimédia rendszer (az érintőképernyő alig reagált az érintésre, sokkal inkábba bökésre és a lökésre hallgatott csak, ha éppen reagált), holttérfigyelő, tolatókamera, sávelhagyásra figyelmeztető, ülésfűtés (feláras), Apple CarPlay, kétzónás automatikus klíma (feláras), jelzőtábla felismerés, automatikus távfény, tapadásoptimalizálás (feláras), LED-es raktérvilágítás, szövet-bőrülések (feláras), fáradtságra figyelmeztető. További extra a peremvédős fa raktérburkolás, amely akkor jön jól, ha bútorokat tologatunk rajta. Sem a bútor, sem a jármű padlója nem sérül. A tesztelt változat ennek megfelelően nem olcsó, a tesztautó bruttó 12 millió forintnál is drágább alatt, alapára ezzel a motorral és Innovation felszereltséggel bruttó 10,6 millió forint. Legolcsóbban Vivaro furgonunk bruttó 7,8 millió forintért lehet (S méret, 102 lovas 1,5 literes dízelmotorral).
Kép és szöveg: Biró Csongor