Villanypróba: Kia e-Niro

A legjózanabb és legélhetőbb villanyautók egyikét kínálja a Kia tartalmas felszereltséggel, alacsony fogyasztással, hosszú hatótávval és hétéves garanciával. Kipróbáltuk az Év Zöldautója 2020 díjra nevezett villanyautót.

Hogy néz ki?

A dizájnerek valahogy nem tudtak elszakadni egy kis boci látványától, az e-Niróról minden lehet mondani, csak azt nem, hogy szép. Talán este, sötétben… Látványosak a menetfényei, főként a hátsó LED-ek izgalmasak. Az utastér sem az extravaganciát hirdeti, de otthonos, jól berendezett, átlátható: kedvemre való. A vezető előtti héthüvelykes műszer digitális, a középkonzolon található érintőképernyős egység kijelzőjének átmérője 8 hüvelyk. A tesztautó még ráncfelvarrás előtti volt, a 2020-as évjáratú modell már csinosabb belül.

4

Besorolását tekintve az e-Niro egy elektromos, középkategóriás összvér, azaz crossover, hossza 437 centi, szélessége 180 centi, magassága 156 centiméter, tengelytávja 270 centi. Légellenállási együtthatója 0,286, ami a zárt hűtőrácsnak, az egyedi lámpáknak, a lökhárítóknak és a felniknek köszönhető. A dupla padlós csomagtartója elméletileg 451 literes, de a töltőkkel is számoljunk, és a padló alatti rekessze ne nagyon, amikor pakolunk. A nagy hokistáskám ledöntött hátsó ülésekkel simán befért az ilyenkor 1405 literre növelt puttonyba, de akkor sem volt gond, amikor feleségem vett pár 100×150 milliméteres festményt – pont ekkora a ledöntött ülésekkel a hasznos felület. Az utasoknak is rendben van a helykínálat, az ülések fűthetők és az első hűthetők is, a kormány is felforrósítható, a klíma csak egyzónás, de hőcserélős, azaz nem zabálja annyira a hatótávot.

IMG_3672 (Szerkesztve)

Hogy megy?

Két villanyos változatot kínál a Kia a Niróból, az egyik (39 kWh, kb. 290 kilométeres hatótáv) amolyan városi szabadidő-autó, a másik, a 64 kWh-s (névleges kapacitás 180Ah) csúcsváltozat pedig igazi országjáró, a maga elméleti 455 kilométeres hatótávjával. A nagyobb akkupakk 294 cellából áll (gyártója a dél-koreai Mobis), a 453 kilós terhet (energiasűrűsége 141,3 Wh/kg) a padlón és az ülések alatt cipeli az így közel 18 mázsás kocsi.

6

Az akkumulátort folyadék hűti és fűti, névleges feszültsége 356 volt, így egyenáramú, 50 kilowattos gyorstöltőről 75-80 perc alatt 80 százalékra tudjuk feltölteni a teljesen lemerített akkumulátort. Érdemes nagyobb kapacitású oszlophoz is beállni vele, állítólag 70 kW-al is képes magába szívni az energiát, nekem csak 22 kW-os maximumot sikerült elérnem a 22-es kútoszlopon. A váltóáramú fedélzeti töltője 7,2 kilowattos, fali töltőről 9-10 óra egy teljes töltés, háztartási konnektorból kb. 33 óra.

8

A hosszabb hatótávú e-Niro teljesítménye 204 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 395 Nm, ami azonnal a rendelkezésünkre áll. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,6 másodperc alatt gyorsít fel, autópályán 130-140-nel simán hasít. Végsebessége 167 kilométer/óra. Fogyasztása nagyon függ a vezető stílusától, a komfortigényétől és a külső hőmérséklettől. Kevés fűtéssel, normális vezetési stílusban, eco üzemmódban, sok visszatöltéssel 14,7 kWh/100 kilométeres fogyasztást mértem a több mint 900 kilométeres tesztelés során. 400 kilométeres valós hatótávja enyhe februári körülmények között elfogadható.

9 5 1

Milyen vezetni?

A kormány mögötti váltófülekkel jól kezelhető egypedálos autóként az e-Niro, a motorféket legalább öt fokozatban állíthatjuk.  Hagyhatjuk, hogy automatikusan lassítson, ha egy előttünk közlekedőt érzékel, számos intelligens rendszer fut az autóban, amilyen szerény, olyan okos a Kia e-Niro.

7

Bár magasan ülünk benne, de a padlóba szerelt akksiknak köszönhetően egyáltalán nem billeg az autó, jól fekszi az utat, de a kormányzás steril. A kerékfelfüggesztés elöl és hátul is független, elöl McPherson, hátul többlengőkaros. Sebességváltó nincs benne, a lassító áttétel egyfokozatú.

IMG_3690 (Szerkesztve)

Mennyibe kerül?

Állami támogatással 11,55 millió forintba kerül az izmosabb e-Niro, a kipróbált csúcsmodellért 13 millió forintot is elkérnek. Alapáras a LED-fényszóró, a távtartós tempomat, a sávkövető, a ráfutásos ütközéselkerülő, hét légzsák. A Kia 7 éves, 150 ezer kilométeres garanciája az e-Niróra (valamint annak villanymotorjára és akkumulátorára) is korlátozás nélkül érvényes.

Kép és szöveg: Biró Csongor