Elemzők és szakszervezetek is üdvözlik a német kormány 130 milliárd eurós gazdaságösztönző programját. A csomag “kiegyensúlyozott, okos, és igen tekintélyes méretű” – nyilatkozott Marcel Fratscher, a berlini DIW (Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung) gazdaságkutató intézet elnöke. Mint mondta, a csomag “újabb fontos lépés a gazdaság újraindításának támogatásában”, de félő, hogy “nem az utolsó konjunktúraprogram lesz”, mert nem lehet számolni azzal, hogy a német gazdaság gyorsan kiemelkedik a világjárvány miatti válságból.
A müncheni ifo (ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München) gazdaságkutató intézet vezetője, Clemens Fuest szerint a program “széles alapozású és többnyire jól átgondolt”. A kormány helyesen tette, hogy elvetette az autóvásárlási kedvezmények gondolatát, és nagy meglepetést okozott az áfacsökkentéssel (19-ről 16 százalékra). Ez a csökkentés az új autók értékesítését is élénkíti, az autóiparnak nyújtott egyéb támogatások pedig elősegítik a jövőt szolgáló beruházásokat – mondta az elemző.
Az első tervek még arról szóltak, hogy a hagyományos és az elektromos meghajtású autók vásárlását egyaránt támogató kedvezményeket vezetnek be a 2008-2009-es válság idején alkalmazott úgynevezett roncsprémium mintájára. Végül arról döntöttek, hogy bővítik az elektromos meghajtású kocsik vásárlását támogató 2018-as programot – a környezetvédelmi prémium elnevezésű támogatás összegét autónként 3000 euróról 6000-re emelik -, elindítanak egy 2,5 milliárd eurós programot a töltőinfrastruktúra fejlesztésére, a gyártókat és beszállítókat pedig egy 2 milliárd eurós programmal támogatják a jövőbe mutató beruházásaikban. A 6000 eurós állami támogatás mellé bruttó 40 ezer euró alatt kötelezően jár még 3000 euró kereskedői engedmény, így összesen 9000 euróval vagyis 3,15 millió forinttal kedvezőbb áron lehet villanyautóhoz jutni. A plug-in hibridek is kedvezménnyel vásárolhatók, akár 6750 euró is lehet a támogatás (2,4 millió forint).
A Deutsche Bahn (DB) vasúttársaság hozzávetőleg 5 milliárd eurós támogatásra számíthat a járvány miatti kiesés pótlására, a helyi közösségi közlekedési vállalatok megsegítésére további 2,5 milliárd eurót fordítanak szövetségi forrásból.
A vállalkozásokat és a háztartásokat egyaránt segíti, hogy az úgynevezett megújulóenergia-törvény (EEG) után EEG-hozzájárulásnak nevezett járulék csökkentése révén kevesebbet kell fizetni az elektromos áramért.
A csomag egy sor további elemet is tartalmaz, amelyek részletes kidolgozása még hátra van. Így a többi között tervezik, hogy az eddigi támogatások után további 25 milliárd eurót fordítanak a válságban leginkább sújtott ágazatok támogatására, hogy megelőzzék a tömeges vállalati csődöket, felgyorsítják az újgenerációs (5G) mobil távközlési hálózat kiépítését és az eddiginél jóval több pénzt fordítanak a technológiai újítások leginkább ígéretes irányaként számon tartott mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések ösztönzésére.