A török járműipar 29 százalékkal esett vissza az első félévben, a helyi autógyártók szövetsége (OSD) 518 ezer 727 összeszerelt járművet jelentett.
Júniusban valamennyire javult a helyzet, a 103 ezer 273 legyártott jármű darabszáma csak 5,4 százalékkal maradt el a tavaly júniusi adattól. A mélypontot a május jelentette, akkor a koronavírus-járvány miatti korlátozások miatt 54 százalékkal zuhant a termelés. A török export 27 százalékkal esett vissza, júniusban 70 ezer 813 járművet exportáltak. Májusban a zuhanás 60 százalékos volt. A török autógyárak többsége március közepétől leállt és csak áprilisban indult újra.
A török gazdasági kormányzat pénzügyi segítséget, jellemzően hosszú lejáratú, kedvezményes hitellehetőséget nyújt júniustól a hazai autóipar védelmében, amelyet csakis azok a vásárlók vehetnek igénybe, akik Törökországban gyártott járművet vesznek.
A török járműipar legnagyobb felvevőpiaca az Európai Unió. A legnagyobb autógyártók az Oyak Renault, a Ford Otosan, valamint a török Koc Holding és a Fiat Chrysler közös vállalata, a Tofas. A török járműipar éves kapacitása mintegy kétmillió jármű. A törökök gyártják többek között a Hyundai H350 kisteherautót, a Renault Cliót, a Renault Fluence, a Fiat Tipo/Aegea, Fiat Doblo, Fiat Fiorino, Citroen Nemo, Peugeot Bipper, Opel/Vauxhall Combo, RAM ProMaster City modelleket, a négyajtós Honda Civicet, a Ford Transitot, a Ford Couriert, a Transit Custom és Transit Custom PHEV kisteherautókat, a Tourneo Courier és Tourneo Custom kisbuszokat, a Cargo nehézteherautókat, a Hyundai i10 és i20 kisautókat, a Toyota Corollát, C-HR-t és Versót. A járműgyártás mellett jelentős a török beszállítóipar is. Törökországban a globális autógyártó vállalatok összesen 17 gyárat tartanak fenn. Mintegy 500 Tier 1-es beszállító működik a 80 milliós országban, a Tier 2-es és 3-as szintű beszállítók száma évről évre növekszik.
A török autóipart a járvány mellett egy komoly elutasítás is sújtja. A Volkswagen német járműgyártó végleg úgy döntött, hogy nem építi meg Törökországba tervezett üzemét, amit a koronavírus miatt visszaeső autókereslettel indokolt. A Volkswagen eredetileg a törökországi Izmir közelében, Manisa városban készült egy gyártóüzemet létesíteni, amelynek beruházási költségét a német Automobilwoche autóipari szaklap a Volkswagen részéről 1,2-1,5 milliárd euróra, a beszállító cégek részéről pedig további egymilliárd euróra becsült. Az autóipari üzemberuházás mintegy négyezer munkahelyet teremtett volna, a gyárban évi mintegy 300 ezer autó készült volna. A Volkswagen tavaly októberben Törökország szíriai katonai akciója miatt elnapolta döntését a beruházás megvalósításáról. Novemberben azonban olyan értesülések láttak napvilágot, hogy a háttérben folytatódtak az egyeztetések a Volkswagen és Törökország között.
B. Cs.