BMW 7 teszt: lasszóval sem foghatsz jobb autót

Újjal körözve hangosítjuk a hifit, lézer fényszóró varázsol nappalt az éjszakából, színes kijelzős kulcsról és hátsó kartámaszból kivehető Samsung táblagépről is irányíthatjuk, légrugói kisimítják a jászsági utakat, halk és izmos dízelmotorja pedig olyan takarékos, mint egy kisautó.

Hogy néz ki?

Az ötméteres luxusautó a ma kapható legszebb négyajtós BMW és a legszebb hetes az E32/E38-as óta, efelől nincs kétségem. Hosszú, méltóságteljes orra, kecses, tömpe fara és elnyújtott, lapos, karbonszállal könnyített teste minden tekintetet begyűjt. Többnyire elismerő, részben irigy pillantásokat. Hogy is ne legyenek irigyek az emberek egy ilyen gyönyörű limuzinra. És ők még nem is tudják, hogy ebben a kivitelben 40 millió az ára.

1

Négy évtized van a hetes mögött, így tapasztalatból nincs hiány a BMW-nél, mindent, hangsúlyozom, mindent beletettek a bajorok, ami ma a piacon létezik. Egy kivételével: villanymotor nincs benne. Még. Hamarosan ugyanis érkezik a 740e, kétliteres benzinmotor és elektromos motor hibridjeként.

2

A tesztelt rövid tengelytávú BMW 7 hossza 5098, szélessége 1902, magassága pedig 1478 milliméter, így az új BMW 7-es a márka valaha készült legnagyobb méretű sorozatgyártású modellje (a trónról a pár éven belül érkező BMX X7-es taszíthatja majd le).

22

A tesztautón M sportcsomag feszített, az 1,8 milliós extrát a küszöbökön, a kormányon, a lökhárítókon és a krómozott kipufogóházakban érhetjük tetten. Bent az elektromosan állítható, memóriás és elöl masszírozó komfortülések, hátul pedig az elfektethető fotelek gondoskodnak a hosszú utazások során is a lehető legmagasabb színvonalú kényelemről. Az ülések egyidejűleg szellőztethetők és fűthetők, az állófűtést az okos kulcsról is kapcsolhatjuk, vagy időzíthetjük a klímát. Hihetetlen a luxus, egy űrhajó Rolls-Royce berendezésekkel. Úgy éreztem magam bent, mintha fogságba estem volna, a luxus fogságába, ahonnan nem akarok szabadulni. Nemcsak sima masszázs van elöl, hanem lehet csak külön hátat, derekat, vállat, egész testet, feneket, medencét átmozgatni. Happy finish nélkül minden megkapunk. Mindenkire jól rászabható, mindenkit jól öltöztet. Beültettem a vezetőülésbe egy meglett, méretes csapattársamat, aki eddig mindig fikázta a BMW-k helykínálatát. Jól hátratoltam az ülést, bekapcsoltam a legerősebb masszázst – láttam rajta, hogy élvezi. Elismerően szólt a beltér szépségéről, de a középkonzol vastagságát nem hagyta szó nélkül. Őt csak az zavarta, hogy nem tudja szétdobni a lábait úgy, mint ahogy azt a Saab 9-3-asában megteheti.

3

Látványos és olcsó extra a gesztusvezérlés. A BMW mozdulatvezérlési rendszerében egy a belső visszapillantó aljába rejtett kamera figyeli az előre betanult mozdulatainkat. A háromdimenziós érzékelők teszik lehetővé az szórakoztató és információs rendszer ilyetén kezelését. Ha körözünk az ujjunkkal, hangosítja, vagy halkítja a zenét, ha pedig V-t formázó két ujjal hirtelen rábökünk a kijelző irányába, elnémítjuk a zenét. Ehhez a mozdulathoz számos egyéb funkciót társíthatunk, a következő zeneszám, a következő rádióadó, vagy TV-adó kiválasztását például. Legyintéssel a bejövő telefonhívásokat fogadhatjuk, illetve el is utasíthatjuk. Elsőre céltalan hadonászásnak tűnhet, de hozzászokva hasznosnak bizonyul abban, hogy még jobban a vezetés élményére és biztonságára összpontosítsunk.17

A hátsó középkonzol kartámaszába épített (az ötödik ülés helyét teljesen elfoglalja, ha lehajtjuk), 7 hüvelykes, szervomotor segítségével kiemelhető táblagép a kényelmi berendezések, valamint a szórakoztató és navigációs rendszer, valamint a kommunikációs funkciók kezelésére is alkalmas. Az első ülések közötti vaskos kartámaszban indukciós töltő található, bár saját telefonomat nem tudtam tölteni vele, az okos kulcs innen szív energiát.

5

Csomagtartója 515 literes, nagy hokistáska is belefér, hosszabb tárgyakat sízsákban tárolhatunk, van síalagút, a háttámlák nem dönthetők, de nem is életszerű, hogy hűtőszekrényt próbálnánk bele betuszkolni.

Hogy megy?

Nagyon halk az autó, hidegindításkor sem zavaró a dízel morgása. Sportosabban használva megélénkül az orgánuma, minden bizonnyal hanggenerátor tesz rá egy lapáttal a brummogásra. A háromliteres, soros hathengeres, változó geometriával töltött, AdBlue-s (Euro 6-os) alapmotor 265 lóerős, az üresen 1825 kilogrammos kocsit a 620 Nm nyomaték 5,8 másodperc alatt katapultálja álló helyzetből száz kilométer/órás sebességre. Turbólyuk nincs, a nyolcfokozatú kormányról is kapcsolható ZF automatikus váltó hibátlanul dolgozik. Sportfokozatban úgy megindul, hogy pillanatokon belül megőszülhetünk, így csak ha valóban szükség van rá, akkor használjuk.

27

Milyen vezetni?

A teljesen légrugós (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink, alapáron elöl-hátul légrugós és szintszabályzós, adaptív lengéscsillapítókkal szerelték) hetes a Mercedes luxuslimuzinjához hasonlóan kamerával pásztázza az utat, úthibákat keresve és annak megfelelően állítva a rugózást. Emellett kanyarban ellen tud tartani a karosszéria dőlésének, amelynek hatására puha beállítás mellett sem dől, ha nem erőltetjük. Sportosra váltva közvetlenebb a kocsi, a farát azonban nem tolja, az xDrive ebben meggátolja. Hatvan kilométer/óra felett az első kerekekkel megegyező, azalatt ellentétes irányba fordulnak el a hátsó kerekek, így a hetes fantasztikus könnyedséggel fordul. A kapun beállni is könnyebb, mint egy ötössel. A parkolást 360 fokos kameranézet segíti, a gesztusvezérléssel (összefogott hüvelyk- és mutatóujjunkkal körözve, mintha egy függönyt huzigálnánk) váltogathatunk a nézőpontok között, forgatva teljes gömbpanorámát kapunk a környezetről. Könnyedén fordul, manőverezéskor sokat segít a négykerék-kormányzás.

8

A B oszlopon egy felirat hirdeti, hogy a vázban is van innováció: a hetesben szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) alkot korszerű kombinációt az acéllal és az alumíniummal. Ez a vegyes anyaghasználat jóval szilárdabb utascella kialakítását tette lehetővé, az új BMW 7-es sorozat tagjai akár 130 kilogrammal is könnyebbek lehetnek elődeiknél. Alapkivitelben automatikus szintszabályzással működik légrugózás és dinamikus csillapítás-szabályzás mindkét tengelyen, az extrafelszerelésként kínált aktív négykerék-kormányzás immár a BMW xDrive összkerékhajtási rendszerrel együtt is rendelhető. Levakarhatatlan az útról, hajóként lebeg az aszfaltcsík felett, semmilyen úthiba nem jut be az utastérbe komfort, vagy még inkább komfort plusz módban. A BMW a szokásos menetdinamikai kapcsoló komfort, sport, és eco pro (takarékos) módjait megduplázta, mindegyikből van standard és mindegyik egyénileg testre szabható.

16

Én végig az egyéni takarékos módot választottam, amelyben a futóművet és a kormányt sportosra állítottam, míg a motort és a klímát takarékon üzemeltettem. Élvezetes és olcsó volt így az utazás. Ha erőre volt szükségem elég volt, nagy gázt adni, vagy visszaváltani a kormány mögötti váltófülekkel, de ha mindez nem lett volna elég, egy mozdulattal tudunk sport módot kapcsolni, vagy a váltót sportba tolva eszeveszetten száguldani. Brutálisan gyorsul az autó, az xDrive révén semmi késlekedés nincs, másodperceken belül beleprésel az ülésbe a tehetetlenségi erő. Ha a 730d ilyen erős, akkor mi van a 740d-vel, vagy ne adj isten a V8-as benzinessel? Bele sem merek gondolni. A nagy sebességet ugyanakkor nem érezzük, 170-220 kilométer/óra meg sem kottyan. Azonban a hirtelen, bután nagy tempós bekanyarodásokat furcsán reagálja le. A futómű mindvégig stabil marad, de a kocsiszekrény úgy kezd ide-oda himbálózni, mint egy aknára futott tengeralattjáró. Pillanatnyi a légüres térben lebegés, a sok okos rendszer hamar kapcsol és kisimítja a lambadát, a hetes ismét stabilan az úttal párhuzamosan suhan. A légrugózás szintszabályozása automatikus, 120 kilométer/órától 10 milliméterrel lejjebb ereszti a karosszériát, de ha szükséges 35 kilométer/órás sebességig mi magunk tudunk rajta emelni 20 millimétert.

14

A feláras lézervilágítás kétszeresére növeli a LED-es adaptív fényszórók háromszáz méteres hatótávját. Vakításmentes, automatikusan kikerüli nyalábjaival az előttünk, illetve a szemből haladókat. Látványos az út szélén gyaloglókat vagy biciklizőket megvilágító funkciója: egy nyalábbal rájuk világít, majd két-háromszor rájuk villant, így figyelmeztetve őket és a sofőrt is a veszélyre. Kiegészítésképpen egy piros gyalogos figura is megjelenik a vetített kijelzőn. Ha netán mégsem fékeznénk, a vészfékező mechanizmust már gyalogosokra is beprogramozták. Az éjjellátó segítségével is könnyebben azonosíthatjuk a semmiből előtűnő embereket, állatokat, bicikliseket.

19

A könnyebb tömeg mellett a takarékos használatot segíti az eco pro mód vitorlázó funkciója, amely 50 és 160 kilométer/óra között gázelvételkor önműködően leválasztja a hajtásláncot a motorról. Szintén spórol a hetes az aktív hűtőmaszkjával: a függőleges lamellák nyílnak és záródnak a motor hűtésigényének megfelelően. Hatótávja az én vezetési stílusommal 1185 kilométer fölötti, a tesztfogyasztás meglepően alacsonyan alakult, a közel 500 kilométeres teszt során 7,4 literes átlagot értünk el, körülbelül annyit, mint az én nyolcéves, háromhengeres, 1,2 literes, 1000 kilós, 70 lovas Skoda Fabiám. Ha ilyen takarékos luxusautókat tudnak gyártani, akkor mégsem kell eltemetni az emberiséget még ebben az évtizedben, talán maradt remény arra, hogy unokáim is vezethessen hasonló autókat.

25

Mennyibe kerül?

Vezetősegédek garmadája, sőt armadája növeli a kényelmet és a biztonságot. Új a hátsó ütközésvédelem, az első és hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, félig önvezetést kínál a kormányzás- és sáv-asszisztens, a sávtartó-asszisztens aktív oldalütközés-védelemmel, a közlekedési torlódás asszisztens.

26

Az alapára riasztó: 27 millió 868 forint, a tesztelt példány végső ára alulról súrolta a 40 milliót – és még nem volt minden benne, a hifi például lehetett volna kétszer drágább is. Ennek ellenér a kategóriájában ár-érték arány tekintetében az egyik legjobb választás.  A legnagyobb tudást, a legkifinomultabb kényelmet és a legélvezetesebb vezetést a hetes adja, még az alapmodellel is.

Kép és szöveg: Biró Csongor

28 23 20 18 15 13 12 11 10 9 7 4

1 Comment on BMW 7 teszt: lasszóval sem foghatsz jobb autót

  1. A legszebb hetes az E-32 óta? Nos kedves Szakértő, azért az E-38-at kihagyni………..nos csak pármillió rajongója volt és van az E-38-nak, kérem tisztelettel ne tegyen elhamarkodott kijelentést! Egy mindenki számára sokkal nagyobb szakértők szerint is az E-38 volt minden idők legsyebb és legkedveltebb hetese !!! Műszaki vonatkozásokban valóbaan ez a legfejlettebb, de nem a legkedveltebb ! Ezt azok vásárolják, akik jó műszaki tartalmú anagyautót, akik sznobok és kirívóan drága autót akarnak venni, de az E-38-at azárt vetták, mert isteni volt vezetni, világszép volt, gyönyörű arányokkal, és amit azóta sem képes a BMW elűáőállítani: sportos, és egyben elegáns! Bár műszakiságában innovációjában kiemelkedő az új hetes, szépség harmónia vonatkotásában sehol sincs az E-38-hoz képest! A feleségemet idézve az az autó tiszta erő és szenvedély és elegancia , ez az új sokat tud és kész! Kérem tisztelettel a Szakértőt, hogy ne hagyja ki a legszebb hetest az írásaiból!

Comments are closed.