A harmadik generációs Skoda Fabia nagyon jól sikerült. Az előd értékeit megőrizte a gyártó, ám a tartalmat a mai kor követelményeinek felújította és egy kicsit a jövőnek is adott egy fricskát: lehet még ennél jobb?
Hogy néz ki?
Mint fabiás, elégedett voltam az élesebb, feszesebb, szögletesebb vonalakkal, az autó főként szemből újult meg, az frissült Skoda márkajegyek szépen mutatnak rajta. A beltér elegánsabb és kellemesebb lett (műanyag betétei kopogósak), a belső és a külső méretek nem várltoztak érezhetően. Ami furcsa, hogy bár bicskakulcsot szorongatunk a zsebünkben, a motor gombnyomásra indul, tolatóradar segít a parkolásban, érintőképernyős a szórakoztató és információs rendszer, de ami még megdöbbentőbb: koccanás- és ráfutásgátló radaros rendszer és automatikus vészfék van a Fabiában (figyelmeztető jelzése kétszer is mentett, időben és megalapozottan szól, ha veszélyt érzékel). Sajnos, nem alapáron, de közepes felszereltségtől. Már csak ezért megérné lecserélni a kocsimat, nem beszélve a kitűnő motorról. Jól felszerelt változatot teszteltem, tempomattal, ülésfűtéssel, kéttónusú szövetülésekkel. Hangrendszere szépen szól, ilyen tökéletes hifit még nem hallottam Fabiában. Számos apróságot találunk a kocsiban: jégkaparó a tanksapka alatt, parkolójegy tartó a szélvédő szélén, higiénikus, zacskóval kibélelt fedeles kuka a jobb oldali ajtó zsebében, hogy csak párat említsek.
Hossza 3992 milliméter, tengelytávja 2470 milliméter, hasmagassága 133 millméter, fordulókörének átmérője 10,4 méter, tömege 1109 kilogramm, csomagtartója 330 literes, nem síkban ledöntött ülésekkel 1150 liter.
Hogy megy?
Az 1,2 literes, négyhengeres TSI több változatban is elérhető a Fabiában. A kocsi méreteihez, habitusához, rendeltetéséhez legjobban a tesztelt 90 lovas változat illik. Legyen szó családi, vagy legyen szó céges használatról, ez a motor teljesen kielégíti a mindennapi igényeket. Erős, csendes, finom járású, stop-startos és takarékos.
Kilencvennél kétezret forog pervenként a főtengely, 120-nál 2750-et, 130-nál 3000-et, 140-nél 3250-et. Legnagyobb teljesítményét magas (percenként 4000-5400) fordulaton adja le, legnagyobb nyomatéka (160 Nm) már 1400-as percenkénti fordulatnál rendelkezésünkre áll. Legnagyobb sebessége 182 kilométer/óra, álló helyzetből száz kilométer/órás sebességre 10,9 másodperc alatt gyorsul fel.
Milyen vezetni?
Rugalmas a motor, pontos a váltó, a kormányzás és a futómű feszes – minden adott az izgalmas autózáshoz. Az úthibákat jól tűri, jól csillapít, ergonómiája hibátlan, a vezetést nem zavarja semmi. Jól összerakták, nincs mit ragozni. Nem fogyaszt sokat, normál használatban, autópályázás nélkül 5,5 litert fogyasztott átlagban a közösen megtett 400 kilométer alatt.
Mennyibe kerül?
Ár-érték arányt tekintve az egyik legjobb vétel a kisautók piacán a Skoda Fabia, legolcsóbban Easy felszereltséggel, háromhengeres egyliteres, 60 lovas motorral szerelve 2,699 millió forintért juthatunk hozzá. A tesztelt 90 lovas TSI-vel a kocsi alapára 3,69 millió forint Active felszereltséggel, a nálunk járt példány ennél kicsit drágább, Style felszereltségű volt és alaphangon 4,51 millió forintba került. Néhány plusz extrával a tesztautó ára közel 5 millió forintra kúszott fel.
Kép és szöveg: Biró Csongor