Az Év Magyar Autója versenyben idén rekordszámban neveztek autókat a hazai autógyártók és importőrök. Az Év Zöldautója 2021 díj hibridautók kategóriájába hét autót neveztek, ezért a szervezők úgy döntöttek két konnektoros hibrid is megkapja a díjat.
Hibrid sokféle van, ezt tükrözi, hogy az Év Zöldautója 2021 díjra jelöltek prémium szedánt, kis és nagy szabadidő-autót. A közös bennük, hogy WLTP-szabvány szerint mérve kevesebb mint 50 gramm szén-dioxiddal szennyezik a környezetüket és képesek legalább 30-40 kilométert csakis villanyhajtással megtenni. Két díjazott modellt választhat közülük a zsűri (tagjai: Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán, Biró Csongor).
Jelölt hibridek: BMW 530e, DS 7 Crossback E-Tense 4×4, Ford Kuga plug-in hybrid, Jeep Compass 4xe, Mercedes-Benz CLA 250 e, Renault Captur E-Tech Hybrid Plug-in, Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
BMW 530e
Az új BMW 5-ös limuzin és az új BMW 5-ös Touring egyaránt elérhető plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával. Az 530e hibrid hajtásláncában a benzinmotor 184 lóerő, míg az elektromos motor 109 lóerő maximális teljesítményre képes. Intenzív rendszerterhelés esetén a maximális rendszerteljesítmény 292 lóerő, az alapfelszereltségként kínált XtraBoost teljesítménynövelő funkciónak köszönhetően. A nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor egyetlen feltöltésével a BMW 530e 58-62 kilométert képes megtenni tisztán elektromos meghajtással. A generátor intenzív gyorsulás esetén 11 lóerő többlet-teljesítménnyel támogatja a belsőégésű motort, az utazósebességet pedig önállóan, a belsőégésű erőforrás hajtásláncról való lekapcsolásával is képes fenntartani.
DS 7 Crossback E-Tense 4×4
A DS kompakt SUV modellje 300 lóerő maximális teljesítményt, 450 Nm nyomatékot, összkerékhajtást és 50 kilométeres elektromos autonómiát kínál. Tavalyi bemutatásakor ez volt az első három motorral szerelt kompakt SUV (egy belső égésű és két elektromos motor), amely optimális módon kombinálja a benzin és az elektromosság nyújtotta energiát, és hálózatról, vagy a fékezés során termelődő energia visszanyerésével is tölthető. A motorházfedél alatt egy 200 lóerős (147 kW) benzinmotor található, amelyhez két elektromos motor társul egyenként 109 lóerő (80 kW) teljesítménnyel. A sebességváltó új fejlesztésű, 8 fokozatú (EAT8). Akkumulátorának kapacitása 13,2 kilowattóra, legnagyobb sebessége villanymódban 135 kilométer/óra. A DS 7 Crossback E-Tense 4×4 akkumulátora a 6,6 kilowattos fedélzeti töltő segítségével két óra alatt tölthető fel 32 amperes fali terminálból és nyolc óra alatt az otthoni konnektorból.
Ford Kuga plug-in hybrid
A Ford sikermodellje alapjaiban a Focusra és annak új globális padlólemezére épül. Bár elődjénél 8,9 centivel hosszabb és 4,4 centivel szélesebb, 2 centivel növelt tengelytávolságú és a 15 centis úton tologatható hátsó üléssorral a kategória legnagyobb hátsó lábterét ígérő modell elődjénél 80 kilogrammal könnyebb lett. Csomagtere alaphelyzetben 411 liter, de 581 literre is bővíthető, ülésdöntéssel pedig 1468 literes. A beltér tipikusan fordos, minőségi anyagokból építkezik, az okostelefon-integrációs Ford Sync 3 fedélzeti rendszer vezeték nélküli telefontöltést és akár teljesen digitális, színes műszerblokkot is ad. A hibrid hajtáslánc Atkinson ciklusú, 2,5 literes, feltöltő nélküli benzinmotorból, egy bolygóműbe épített hajtásért felelős és egy ugyanott lévő áramtermelő motorból (generátor) áll. A rendszerteljesítmény a 14,4 kWh-s akkumulátorral szerelt plug-in hybridnél 225 lóerő. Elektromos hatótávja 56 kilométer (WLTP-ciklus szerint mérve), Type2-es töltőről (3,7 kW-tal táplálva) nem egész 4 óra alatt feltölthető a lítium-ionos akkumulátora.
Jeep Compass 4xe
A szabadidő-autó meghajtásáról 1,3 literes benzines turbómotor, valamint a hátsó kerekek között elhelyezett villanymotor gondoskodik. Az önmagában is hatékony turbóaggregát teljesítménye kiviteltől függően 130 vagy 180 lóerő. Az elektromos motor ezt egészíti ki 60 lóerővel. A hibrid hajtás teljesítményéhez a belsőégésű motor 270, az elektromos erőforrás 250 newtonméter nyomatékkal járul hozzá. A két motor együttes használata így kiemelkedő menetteljesítményeket és vezetési élményt eredményez. Az erősebb modell álló helyzetből kevesebb, mint 7,5 másodperc alatt gyorsul óránként száz kilométeres sebességre. Tisztán elektromos hajtással óránként akár 130 kilométeres sebességgel is haladhatunk, a hibrid üzemben elérhető végsebesség pedig 200 kilométer/óra. A Compass 4xe zéró helyi károsanyag-kibocsátást garantáló akkumulátoraira támaszkodva mintegy 50 kilométer megtételére képes. A 11,4 kWh kapacitású akkumulátorok menet közben vagy külső forrásból egyaránt tölthetők.
Mercedes-Benz CLA 250 e
A Mercedes-Benz folyamatosan bővíti a plug-in hibrid hajtással rendelkező EQ Power kínálatát. A vállalat kompaktautó-családjának két hibridmodelljét, a CLA 250 e Coupét és a CLA 250 e Shooting Brake-et is kizárólag Kecskeméten kezdték gyártani. A Mercedes-Benz autók esetében először, a belső égésű motort is az elektromos hajtásért felelős villanymotor indítja el, melynek teljesítménye 75 kilowatt. Az 1,33 literes négyhengeres motorral együtt ez 160 kilowatt (218 lóerő) teljesítményt és 450 newtonméter rendszernyomatékot eredményez.
Renault Captur E-Tech Hybrid Plug-in
A Captur E-Tech Hybrid Plug-in a legelső a B-szegmensben, amely 100 százalékban elektromos üzemmódban és vegyes ciklusban akár 50 kilométer, városban pedig akár 65 kilométer hatótávolságot biztosít. A WLTP kombinált ciklus szerinti üzemanyag-fogyasztása 1,5 liter/100 kilométer, szén-dioxid-kibocsátása pedig 32 gramm/kilométer. A vezetés élményét 160 lóerős teljesítmény garantálja. Akkumulátorának kapacitása 9,8 kWh.
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
A RAV4 Plug-in Hybridben a Toyota több mint 20 évnyi tapasztalata egyesül, amit a márka a hibrid hajtás fejlesztése során szerzett. A Toyota GA-K platformjára épített, és a márka AWD-i intelligens elektromos összkerékhajtási rendszerével felszerelt RAV4 Plug-in Hybrid modellben tökéletes összhangban működik a Toyota hibrid technológiája és a rendkívül takarékos 2.5 Dynamic Force benzinmotor. A 306 LE/225 kW teljesítményű hajtáslánc mindössze 6,2 másodperc alatt gyorsítja az autót álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre. A SUV több mint 65 kilométert képes megtenni csakis villannyal hajtva. Tisztán elektromos hajtással az autó végsebessége 135 kilométer/óra, és a belsőégésű motor ilyenkor még padlógázas gyorsítás mellett sem indul be.