Családos üzletember autója a Hyundai Grand Santa Fe: kényelmes, tágas, erős, takarékos, szép és elegáns.
Hogy néz ki?
Igazi amerikai batár a Hyundai Grand Santa Fe, de újvilágbeli rokonaihoz képest sokkal kecsesebb, finomabb, elegánsabb. 1,9 méteres szélességével, 1,69 méteres magasságával és 4,92 méteres hosszával, valamint tesztautónk egyedi halványkék színével feltűnést kelt. Hossza 22,5 centit nőtt, tengelytávja 10 centivel bővült, szélessége csak féllel, magassága eggyel. Csomagtartója viszont 118 literrel lett bőségesebb, már alaphelyzetben is hatalmas, 634 literes, a síkba döntött középső és hátsó ülésekkel pedig 1842 literes. Egyetlen, csakis hétüléses verzióban kapható, csúcsfelszereltséggel. Alaktényezője 0,34-es.
Nem lóg ki a nagytestű szabadidő-autók közül, az Audi Q7-esnél több mint 17 centivel kurtább, de a BMW X5-ösnél közel három centivel hosszabb. Ha a milliókat nézzük azoknál 5-10 millió forinttal olcsóbb.
A leghátsó ülések a csomagtérből is ledönthetők, a raktér 2 méter hosszú és 1 méter széles, sőt még egy padló alatti fedett rekeszbe is pakolhatunk, ha onnan kidobáljuk az egyébként hasznos tartozékokat. Visszapillantó tükrei hatalmasak, hátra jól látunk a segítségükkel, azonban előre zavarják a kilátást, az A oszloppal együtt sokat kitakarnak a látómezőből, ez főként balra kanyarodásnál jelent problémát.
A második sorban is fejedelmi a kényelem, a szélső üléseket fűthetjük, a harmadik sor székei inkább szükségülésnek felelnek meg, a második sor tologatásával növelhető a lábtér. Külön szabályozható a fűtés és a hűtés a leghátsó sorban is, a praktikumot 220 voltos csatlakozó fokozhatja.
Hogy megy?
A 2,2 literes CRDi a világ jelenleg legerősebb egyturbós, négyhengeres dízel erőforrása. 197 lóerős teljesítményét 3800-as percenkénti fordulatszámnál adja le, 436 Nm-es nyomatékcsúcsa percenként 1800-as fordulatszámtól él. De igazából nincs rá szükségünk, ha csak páran és csomagok nélkül utazunk. Ilyenkor érdemes a takarékos üzemre kapcsolni (eco), kevesebb lőerőt és nyomatékot használunk, de tankoláskor ezt meghálálja. Automatikus váltója hatfokozatú, stop-start nem jár a motorhoz. Tömege 2 tonna, így a fékeit kissé gyengének érezhetjük, érdemes határozottan taposni, ha lassulni akarunk.
Milyen vezetni?
A műútról csak a fotózás kedvéért merészkedtem le, a Grand Santa Fe nem igazi terepjáró, bármennyire is azt szeretné a tulajdonosa. Alapesetben csak az első tengely hajtott, a lamellás kuplunggal szükség esetén a hátsókat is meghajtja, 40 kilométer/óra sebesség alatt fixre is zárható az összkerék-meghajtás (50-50 százalékban). Terepszöge elöl 16,7 fokos, hátul 20,2 fokos, rámpaszöge 15,8 fok, szabad hasmagassága 180 milliméter. Ezen még a lejtmenetvezérlő sem segít, pláne nem a 19 hüvelykes malomkerekek. De ezek pont arra jók, amire a nagy Santa Fét kitalálták: finoman, kellemesen, lágyan ringatva kifussunk a világból, vagy ameddig a hetven literes tartály engedi. Nem kell megijednünk a fogyasztásától, a 400 kilométeres teszt során főként országúton és elővárosban használva a nagytestű Hyundait, 6,9 literes átlagfogyasztást mértem száz kilométerenként.
Kormányzása nem tetszett, indirekt és nem pontos a visszajelzése. Alig segít ezen az érzeten a kormányzás érzékenységének testre szabása. Sport, komfort és normál közül leginkább a sport program ad a legközvetlenebb visszajelzést az útról. Fordulóköre hatalmas, nehéz vele szűk helyen mozogni, parkolásban radarok és hátsó kamera segít. A 19-es kerekek sem segítenek a manőverezésben. Futóműve érzéketlen az úthibákra, átringat minden kátyún, fekvőrendőrön vagy útpadkán. Amerikai autókban érezzük magunkat így.
Mennyibe kerül?
15 millió forint a kocsi ára (benne ülésfűtéssel elöl és hátul, szellőztethető első ülésekkel, hifivel, érintőképernyős navigációval, kormányfűtéssel, tolatóradarral, elektromosan eltolható panoráma üvegtetővel, sávváltásra figyelmeztetővel, háromzónás klímával, 220 voltos csatlakozóval, bőrkárpittal stb.), ha lenne ennyi pénzem, inkább ilyent vennék, mint használt, vagy fapados Mercedes-Benz ML-t, BMW X5-öst, vagy Audi Q7-est. Hasonló felszereltséggel és izomzattal azok legalább 5 millió forinttal drágábbak újonnan. A Hyundai jelenleg csak az ötüléses Santa Fe modellt forgalmazza 13,849 millió forintos alapáron.
Kép és szöveg: Biró Csongor