Álló helyzetből 3,8 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órára, akár 290 kilométer/óra végsebesség, RS Torque Splitter, fél-slick gumiabroncsok és RS-specifikus menetüzemmódok – az új Audi RS 3 a legmagasabb szinten kínálja menetdinamikáját, piaci szegmensének csúcsértékeivel.
A 294 kW (400 LE) teljesítményű öthengeres aggregát révén valódi sikermotor gondoskodik dinamikus gyorsulásról és érzelemdús hangról. Az átdolgozott erőforrás most 500 newtonméter forgatónyomatékot állít elő, mégpedig a korábbiaknál is érzékenyebb gázadási reakciók mentén. Az RS 3 egyebek mellett szélesített karosszériával, RS sportkipufogó-rendszerrel és a versenysportban használatos cockpit-kijelzőkkel juttatja kifejezésre sportos génjeit.
Öthengeres, Győrben gyártott nagyteljesítményű erőforrásával az Audi RS 3 egyedülálló piaci szegmensében. Sorozatban kilenc alkalommal nyerte el a 2.5 TFSI az „Év Nemzetközi Motorja” díjat. Az öthengeres motor teljesítményét hétfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó továbbítja, amelyet rövid kapcsolási idők és sportosabb fokozatosztás jellemez. Egyedi, 1-2-4-5-3 gyújtási sorrendje és ebből adódó utánozhatatlan hangja a vezetés még érzelemdúsabb élményéről gondoskodik. Első alkalommal egészül ki a kipufogórendszer olyan változó szabályzású szeleppel, amely köztes állásokat is lehetővé tesz, még szélesebbre bővítve a hangkarakterisztikát. E funkció a menetdinamikai szabályzórendszeren keresztül állítható. A dynamic és az RS Performance üzemmódban például jóval korábban nyitnak a szelepek, még hangsúlyosabbá téve a vérpezsdítő hangot. Az öthengeres erőforrás semmi mással össze nem téveszthető hangját az extrafelszerelésként rendelhető RS sportkipufogó-rendszer erősítheti tovább.
Az új Audi RS 3 az első Audi modellként készül már alapkivitelében a torque splitter technikájával, amely a hátsó tengely differenciálművét, illetve az eddigi többlamellás központi tengelykapcsolót váltja fel. A megoldás részeként egy-egy elektronikus szabályzású, többlamellás tengelykapcsolót alkalmaztak a tervezők a féltengelyeken, így biztosítva a hátsó tengelyre érkező forgatónyomaték megfelelő nagyságát, valamint a hátsó kerekek közötti optimális elosztását. Sportos vezetési stílus esetén megnöveli a kanyar külső ívén gördülő, így nagyobb terhelésű hátsó kerékre jutó forgatónyomatékot, jelentősen mérsékelve az alulkormányozottsági hajlamot. Balra ívelő kanyarokban a jobb hátsó, míg a jobbkanyarokban a bal hátsó kerék javára, egyenes menetben pedig a két hátsó kerék között egyenletesen osztja el a forgatónyomatékot.
A technika akár az ellenőrzött driftet is lehetővé teszi, amikor a torque splitter a hátulra érkező teljes forgatónyomatékot az egyik hátsó kerékre irányítja – ami kerekenként akár 1750 newtonméterig is lehetséges. E célra az Audi specifikus RS 3 menetüzemmódot dolgozott ki, s az RS Torque Rear kifejezetten drift-móduszként saját jelleggörbével rendelkezik a torque splitter szabályzási karakterisztikájában. További újdonság a kimondottan pályahasználatra kialakított RS Performance menetüzemmód, amelyet specifikus motor- és sebességváltó-beállításaival pontosan az első ízben gyári extrafelszerelésként kapható fél-slick gumiabroncsokra hangoltak. A torque splitter ez esetben különösen sportos hosszirányú dinamikáról gondoskodik, a lehető legkisebb alul- illetve túlkormányzottsággal. Az említett menetüzemmódok az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszeren keresztül választhatók, amely még a comfort, auto, dynamic, RS Individual és efficiency móduszokat is kínálja.
Az alapfelszereltséghez tartozó RS-sportfutómű új fejlesztésű RS 3 lengéscsillapítókkal és RS-specifikus szeleprendszerrel készül, amely a megfelelő összenyomási és széthúzási karakterisztika révén különösen érzékeny reakciókat kölcsönöz a lengéscsillapítók számára. A csillapítás ily módon még gyorsabban és hatékonyabban reagálhat a pillanatnyi menethelyzetre. Extrafelszerelésként az adaptív csillapításszabályzással működő RS-sportfutómű plus is rendelkezésre áll, amely mindegyik lengéscsillapító működését egyenként és folyamatosan illeszti az útviszonyokhoz, a pillanatnyi menethelyzethez és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerben választott üzemmódhoz. A háromféle – kényelmes, kiegyensúlyozott és sportos – jellegmező jól érzékelhetően széles szabályzási tartományt biztosít a lengéscsillapítók karakterisztikájában.
Pontosabb kormányreakciókról és fokozott oldalirányú vezetésről gondoskodik a megnövelt negatív kerékdőlés, azaz a kerekek nagyobb mértékben befelé dőlnek. Az új RS 3 első futóműgeometriáját az A3 modellekénél közel egy fokkal nagyobb negatív kerékdőlés jellemzi, amelynek érdekében átdolgozták a lengőcsapágyházakat, feszesebben ágyazták az alsó keresztlengőkarokat, valamint merevebb segédvázat és stabilizátort alkalmaztak. A hátsó kerekeket különválasztott rugó-lengéscsillapító elrendezésű, négykaros felfüggesztések vezetik, amelyek segédvázra csatlakoznak és csőkeresztmetszetű stabilizátorral egészülnek ki. A torque splitter okozta megnövekedett oldalirányú erőket az Audi A3 és S3 modellkénél merevebb hátsó kerékagyelemek veszik fel, a negatív kerékdőlés pedig itt csaknem fél fokkal haladja meg az A3 változatokét. Az RS-specifikus progresszív kormányzás áttétele a bekormányzási szögtől függően változik, utóbbi növekedtével a kisebb áttétel közvetlenebb kormányzást eredményez. A rásegítés mértéke a járműsebesség szerint változik és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer üzemmódjai is befolyásolják. A rugók és a lengéscsillapítók hangolása kimondottan feszes, az S3 változatokénál tíz, míg az A3 család tagjaiénál 25 milliméterrel süllyesztik mélyebbre a karosszériát.
Ugyancsak újdonság az RS 3 modellekben a moduláris menetdinamikai szabályzó (modular Vehicle Dynamics Controller; mVDC), amely központi rendszerként az oldalirányú dinamika szempontjából minden releváns komponens adatait rögzíti, pontosabb és gyorsabb együttműködést biztosítva. Az mVDC a precíz bekormányzási és menettulajdonságok jegyében szinkronizálja a torque splitter, az adaptív lengéscsillapítók és a kerekenkénti forgatónyomaték-elosztás technikáit, összességében – különösen a kanyargós utakon – tovább növelve az RS 3 agilitását.
Alapkivitelben hatdugattyús féknyergekkel és acél féktárcsákkal szerelt, új fejlesztésű és megnövelt méretű tárcsafékek tartják kordában az öthengeres motor tekintélyes teljesítményét, extrafelszerelésként pedig az első kerekekre 380 x 38 milliméter méretű kerámiatárcsákkal készült fékek is rendelhetők, a fékrásegítő speciális pedál-jelleggörbéjével kiegészítve. E nagyteljesítményű fékrendszer tíz kilogrammal könnyebb az acélféknél. A belső szellőzésű és perforált acél féktárcsák elöl 375 x 36, hátul 310 x 22 milliméter méretben készülnek. Ezzel egyaránt nagyobbak és kopásállóbbak is, mint az előző modellen. A specifikus légterelő elemek 20 százalékkal csökkentik a fékek lehűlési idejét, a nagy terhelés eredményezte csúcshőmérséklet így változatlan pedál-visszajelzés mellett gyorsabban mérsékelhető, emellett a rézmentes és 15 százalékkal nagyobb fékbetétek kopása is csökken. Akik a kerámiaféket részesítik előnyben, szürkére, vörösre vagy kékre fényezett féknyergek között válogathatnak, míg az acélváltozatot kedvelők a fekete helyett vörös féknyergeket rendelhetnek.