Régi ismerős a Caddy, a Volkswagen kisteherautós alapokra épített egyterűjének ezúttal hosszított, hétszemélyes, benzines és DSG váltóval szerelt változatát hajtottuk.
Hogy néz ki?
Bár az utolsó csavarig újjáépítette a népszerű Caddy kishaszonjárművet és családi változatát a Volkswagen, egyből felismerjük az utcán. A Volkswagen Caddy 1978 óta a mesteremberek és a nagycsaládosok egyik legjobb barátja, megjelenése óta több mint hárommillió talált gazdára. Az ötödik generáció immár a Volkswagen moduláris keresztirányú (MQB) platformjára épült, ami jelentős mozgásteret adott a tervezőknek. A 2003-tól kapható közvetlen elődjénél 93 milliméterrel hosszabb, 62 milliméterrel szélesebb, légellenállási együtthatója 0,33-ról 0,3-ra csökkent. Az MQB platformra való váltás az új Caddy dinamikusabb megjelenésű arányaiban látható. Három kivitelben érhető el. A Cargo (zárt felépítményű dobozos furgon) változat elsősorban áruszállító, a Kombi (utastér ablakokkal) és a Van (egyterű) kivitel személyszállításban erős. azonban személyszállításra vannak kalibrálva. Ám mivel kétféle tengelytáv választható (2755 milliméter, illetve 2970 milliméter), a praktikus variánsok száma jelentősen megnőtt. A rövid tengelytávolságú változat 4500 milliméter, a tesztünkben szereplő hosszú tengelytávolságú Caddy Maxi hossza 4853 milliméter, szélessége 1,85 méter, magassága 1,79 méter.
Míg a rövid tengelytávú Cargóval meghiúsult egy bútor elszállítása, a Maxival nem volt ilyen gondom. Minden belefért, a 3×7-es alumínium létra még úgy is, hogy rajtam kívül négy személy és csomagjaik is befértek volna. Kényelmesen. Kevés olyan hétszemélyes autó van a piacon, ahol leghátul ne nyomorogna az ember. A Caddy-ben nem fog: világos, szellős, kényelmes és tágas az utolsó sor is. És marad csomagtartónk, a hokis táskám simán befért. Ha egymásra pakolnám, elnyel hármat.
A Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Caddy hétszemélyes változatban is kapható, az arra jogosultaknak akár 2,5 millió forintos állami támogatással. Mind a második, mind a harmadik üléssor lehajtható – sőt az ülések kivehetőek -, a jobboldali első ülés háttámlájának lehajtásával is nyerhető plusz hely a csomagoknak. Alaphelyzetben 629 literes a hétszemélyes Caddy Maxi csomagtartója, ha mindkét üléssort kiszereljük, 2,3 köbméternyi világos és napfényes rakteret kaphatunk. Ha csak a leghátsó két ülést csavarozzuk ki, 1,5 köbméterrel gazdálkodhatunk – velünk utazhat például egy kalodányi fa. Ideális családi rőzseszedéshez…
A Caddy Maxi utasterét teljesen átrendezte a Volkswagen, az immár digitális műszerfalon érintőképernyőn vezérelhetjük az interaktív felületeket, a szórakoztató és információs rendszer tesztautónkban 8,25 hüvelykes képátlójú, de felárért akár 10 hüvelykes is lehet, ahogy a hagyományos körórás műszerfalat is teljesen digitalizált képernyő válthatja. Az integrált eSIM-mel rendelkező online csatlakozási egységen (OCU) keresztül az infotainment rendszerek hozzáférhetnek a „Volkswagen We” mobilonline szolgáltatásaihoz és funkcióihoz, vagyis a Caddy mindig hálózatban van. Az Apple Car Play simán futott rajta, leszakadást csak párszor tapasztaltam.
A VW-családban már megszokott funkciót is kapott a Caddy-n: digitális gombokat a lámpa, az audiorendszer és a menü vezérléséhez. A klíma két gombbal is bekapcsolható (a képernyőn és a műszerfal közepén), csakis digitálisan állíthatjuk be, érzésre, mert Celsius értékeket nem kapunk.
Nagyon praktikus a Caddy Maxi, a tetőre rögzített tárolók, oldalzsebek, műszerfali árkok nyelik el a hasznos és haszontalan holmikat. Az oldalablakok hátul nem nyithatóak, így jó szolgálatot tesz a tetőkárpitba épített szellőzőrendszer.
Hogy megy?
Hatékony és fenntartható a 84 kW/116 LE teljesítményű turbófeltöltött 1,5 literes benzinmotor (TSI)- állítja a Volkswagen sajtóanyaga, a hétfokozatú duplakuplungos váltóval kombinálva pedig igen kényelmes a vezetése – ezt már én állítom. A motor legnagyobb forgatónyomatéka 220 Nm. Habitusa nyugodt – magyarul: elég halvány. Hét felnőttel és csomagokkal (üresen 16,5 mázsa a tömege) nem leányálom vele megmászni a Matterhorn szerpentinjeit. Ám üresen, a sík magyar rónán kellemes vele autózni, egy-egy lassúbb jármű megelőzését akár be is vállalhatjuk még a váltó sportfokozatának használata nélkül is. Nem érdemes vele vigéckedni, hamar kifullad és a gyerekek is összerázódnak hátul a kefirekkel. Állítólag 182 kilométer/óra a végsebessége, álló helyzetből pedig 12,4 másodperc alatt „katapultál”.
Fogyasztásával nem foltam elégedett, ennek a motornak az erősebb változatával a Golf 5 liter alatt fogyaszt 100 kilométeren, a dízel rövid Caddy pedig 4,5 literrel elpöfög, ami nyomatékosan jelzi, hogy ilyen dobozoshoz dízelmotor dukál. Rövid tesztünkben a Cadyy Maxi átlagban 6,9 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként.
Milyen vezetni?
Futóműve kényelemre hangolt: elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, hosszlengőkarokkal és Panhard-rúddal vezetett merev hátsó tengellyel. Kormányzása steril, vezethetősége teherautós, semmiféle visszajelzést nem kapunk az útról. Nagy tempónál fokozódik a szélzaj. A nagy homlokfelület és a méretes tükrök miatt azonban kiváló a kilátás az autóból, tolatókamera híján is könnyen manőverezünk vele.
Mennyibe kerül?
Caddy személyautót legolcsóbban 75 lovas dízelmotorral vehetünk mindenféle bónuszokat (casco, finanszírozás, hűség) bepipálva 7,647 millió forintért. Ha igényben vesszük a nagycsaládos kedvezményt is, a Maxi változat minimum 8,279 millió forintba kerül, a hétüléses kivitel felára amúgy 467 ezer forint. A DSG-s tesztautó ennél valamivel húzósabb árú, több mint 9 millió forint. Ha ez soknak tűnik, megnyugtató a tudat, hogy a lakóautó változat indulóára extrák nélkül 23 millió forint (még mindig a Caddy-ről beszélünk…).
Felárért többek között 18 hüvelykes könnyűfém felnik, tolóajtók, elektromosan működtethető csomagtérajtóval, extra nagy, 1,4 négyzetméteres panoráma üvegtetővel is rendelhető. A magasabb felszereltségi szinteknél alap a LED-es első fényszóró, valamint a LED-es hátsó lámpa, a kulcs nélküli indítás, valamint a digitális műszerfal.
Kép és szöveg: Biró Csongor