Az Év Magyar Autója 2022-es díjaira jelölt autók közül ezúttal öt szabadidő-autóval ismerkedett a zsűri.
Az öt autó egyből hét lett, mert az Opel Magyarország jóvoltából az új Grandlandból mindhárom motorizáltságot kipróbálhattuk: kaptunk 1,2 literes benzinmotorost, 1,5 literes dízelt és 300 lóerős, összkerék-meghajtású elektromos hálózatból is tölthető hibridet. Az idő nem volt kegyes velünk, szinte végig esett az eső, a tanulságokat azonban levonhatták a zsűri tagjai – Gulyás Péter, Katona Mátyás, Csordás Gábor, valamint jómagam. Miklós-Illés Kálmán éppen az Év Zödautója 2022 díjra jelölt BMW iX modellt faggatta külföldi menetpróbán, ezért nem tudott a csapattal tartani.
Dacia Duster: az árértékbajnok
A frissen megújított Dusteren hossza 4,341 méter, szélessége 1,804 méter, magassága 1,693 méter, tengelytávja 2,673 méter, csomagtartója 445 literes) új az ipszilont mintázó első és a hátsó LED-es fénycsík, az utastér csinosabb lett, bár a kopogós műanyagok a régiek. Új a nyolchüvelykes érintőképernyős szórakoztató, információs és navigációs rendszer, amelyen immár vezeték nélkül is fut a Car Play, vagy az Android Auto. Megújultak az üléskárpitok, kényelmesebbek az első fejtámlák, a középkonzol közel 1,1 liternyi extra tárolóhellyel és csúsztatható könyöklővel lett gazdagabb. Gondoltak a hátsó utasokra is, két USB-csatlakozón keresztül tölthetők ott is a telefonok, tabletek. A kényelmi extrák között találunk automatikus nyitást adó Dacia kártyát, nóvum a kilencven fokonként kapcsolható, és az egész autó környezetét bemutató kamera. Előnyös, hogy a sebességtartó automatika kapcsológombja a kormányra került. Tesztautónkban automatikus váltó továbbította az első kerekekre az 1,33 literes Mercedes eredetű négyhengeres motor 150 lóerős teljesítményét.
Hyundai Tucson: a megfontolt
Korábban hosszú teszten bizonyította alkalmasságát az 1,6 literes, 150 lóerős motorral szerelt benzines Tucson. A közös teszten felsorakoztatott autók közül ez a modell képviselte az arany középutat. A Hyundai Tucson hossza 4,5 méter, szélessége 1,85 méter, magassága 1,65 méter, tengelytávolsága 2,68 méter. Kerékjárati ívei szögletesek, de ettől még terepre nem való a Tucson. Szabad hasmagassága 17 centiméter, ez is karcsú, de leginkább a hajtott hátsó tengely hiánya int óva attól, hogy elhagyjuk a könnyű terepet. Az utastér modern, az ergonómia kiváló, a díszlécbe épített szellőzés alatt textilbetétek pihennek. A Bluetooth egyszerre két telefont is képes az autóhoz kapcsolni. Hagyományos gomb vagy kapcsoló nincs a műszerfalon, mindent érintésérzékeny kapcsolókkal vezérelhetünk. Könnyen (persze, rossz úton folyton mellé nyúlunk, de ennek is megvan a maga romantikája) és többé kevésbé biztonságosan. Az anyaghasználat példás, kárpit jutott a műszerfalra is, az ülések kényelmesek. A helykínálat nagyvonalú (akár egy kategóriával feljebb is megállja a helyét), a második sorban két felnőttnek is kényelmes az utazás (külön állítható a klíma). A hátsó ülések 40:20:40 arányban dönthetők, a háttámla több fokozatba állítható. A csomagtartó hatalmas alaphelyzetben 626 literes (defektjavítóval, a fedél alatti rekeszeket is beleszámítva), de az ülések ledöntésével akár 1,795 köbméteresre hizlalható. A négyhengeres motor legnagyobb nyomatéka 250 Nm (percenként 1500-4000-es fordulaton), álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,3 másodperc alatt gyorsul, végsebessége eléri a 180 kilométer/órát.
Opel Grandland: a merész
Új, modern és izgalmas arcával a megújult Opel szabadidő-autó, immár Opel Grandland néven folytatja pályafutását, a Crosslandhez hasonlón az X betűt elhagyták a németek. A Grandland teljesen digitális műszerfallal érkezett és olyan technológiákat, illetve vezetéstámogatási rendszereket is felvonultat, amelyekkel eddig az ügyfelek csak felsőbb kategóriájú járművekben találkozhattak. Ezek közül kiemelkedik az adaptív fényszóró, amely 168 LED-egységet tartalmaz. Az éjjellátó rendszer premierjét ünnepli az Opelnél. Akár 100 méteres távolságból is érzékeli a gyalogosokat vagy az állatokat a sötétben és figyelmezteti a vezetőt. Az integrált autópálya asszisztens a Grandlandet a sáv közepén tartja és a követési távolság figyelembevételével halad az előtte haladó jármű mögött. A Rüsselsheimben tervezett és Eisenachban gyártott (a csiphiány miatt azonban idén ott kevés autó készülhet) Grandland a márka új arcát, az Opel Vizort is megkapta. Az új SUV tökéletesen illeszkedik az Opel villamosítási stratégiájába. A nagy teljesítményű és hatékony plug-in hibrid változatokat kedvelő ügyfelek választhatnak az első- vagy az elektromos összkerékmeghajtás között. Nálunk az összkerekes járt, esős, vizes úton a hátsója hajlamos kitörni. A három kipróbált motorváltozat közül a dízellel tetszett a legjobban az autó.
Renault Arkana: a csinos
Az ötösből (hetes volt igazából) a Renault küldte harcba az egyetlen full hibridet. Jól néz ki a Mégane és a Talisman közé ékelt, ám jól megemelt és a ma divatos kupé szabadidő-autó formába öntött Renault Arkana. Dél-Koreában készül (Busan), ott és az oroszoknál Samsung XM3 néven hozzák forgalomba. A teljesen hibrid 145 lovas változatban 1,6 literes szívómotor dolgozik. A hibrid Arkana hossza 4568 milliméter, szélessége 1821 milliméter, tengelytávja 2720 milliméter, magassága 1576 milliméter. Érdekes, hogy hasmagassága 200 milliméter, amivel bátran letérhetünk az épített utakról, persze, ne felejtsük el, hogy összkerék-meghajtás nélküli az autó és a peres gumik sem terepezésre valók. Elöl kényelmes, hosszú úton is jó benne ülni, és meglepetésre hátul sem reménytelen a helyzet, 180 centi körüli felnőttek skalpolás és egyéb tortúrák nélkül is elférnek. A lábtér bőséges, a gyártó szerint 211 milliméteres hátul. A digitális kényelmet négy USB-csatlakozó és egy indukciós mobiltöltő javítja, a Car Play és az Android Auto természetesen fut a fedélzeti eszközön. Kacatoknak összesen 26,2 liternyi tárolót találunk, a csomagtartó a sima változatban 513 literes (VDA), a full hibridben csak 480 literes. A csomagtartó dupla padlós, így akár síkba is dönthetők a hátsó ülések (így 1263 literes a puttony). A Bose hifi kiválóan szól.
A hibrid rendszer ugyanaz, mint amit korábban a Clióban és a Capturben már kipróbáltunk (az E-Tech Hybrid megoldás egy belsőégésű motorból, két elektromos motorból és egy akkumulátorból áll), minden esetben villannyal indul az autó és városban az út akár 80 százalékát is így teszi meg. Az 1,2 kWh kapacitású, 230 V teljesítményű akkumulátorral támogatott rendszer takarékosnak ígérkezik, minden különösebb erőfeszítés nélkül 5 liter alatt tartható a fogyasztása 100 kilométerenként. Ha nem hiszi, járjon utána!
Futóműve kissé sprőd, kormányzása pontos, alulkormányzottsági hajlama nem tolakodó. A multi-mode sebességváltó három meghajtási módot tesz lehetővé: teljesen elektromos, benzines, vagy hibrid. A váltó B módja fokozottabb motorfékkel több energiát képes visszanyerni és forgalmi dugóban kényelmesebb vezetést tesz lehetővé. Van sport és takarékos üzemmód is. A fékek határozottan fognak, a féktárcsa átmérője elöl 296 milliméter, hátul 260 milliméter, vastagsága elül 26, hátul 8 milliméter.
Subaru Outback: a meglepő
A Subaru idén tavasszal mutatta be a teljesen új, hatodik generációs Subaru Outbacket. A Subaru alapértékeinek számító szimmetrikus összkerékhajtás és boxermotor mellett számos kifinomult műszaki megoldás található az új modellben, mint például az éberségfigyelő rendszer vezetőfelismerő funkcióval, a továbbfejlesztett és új funkciókkal rendelkező EyeSight vezetéstámogató rendszer. A megújult külső és a minőségi kialakítású, akár 5 felnőtt számára is bőséges helyet kínáló utastérnek köszönhetően az Outback nemcsak sokoldalú, de kényelmes versenyző a szabadidő-autók között. 2,5 literes motorjának legnagyobb teljesítménye 169 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 252 Nm. Nem ijed meg a tereptől sem, első terepszöge 19,7 fok, hátsó terepszöge 22,6 fok, átlépőszöge 21 fok, szabad hasmagassága 213 milliméter.
Kifinomult futóműve meglepett, nem gondoltam, hogy ilyen jó utazóautó lehet az Outback. A közös teszt során ez lett a kedvencem, bár a városban 12 liter körüli, országúton 9-10 literes átlagfogyasztás elszomorít. A 2,5 literes boxermotor lomha, de a finom rugózás, a pontos kormányzás és a hatalmas méretei igazi családi autóvá teszik.
Összkerék-meghajtása megingathatatlan, ahol az Opel elektronikus 4×4-ese feladja, ott a Subaru rezzenéstelen fenékkel veszi be a kanyart.
Kép és szöveg: Biró Csongor