A legjobb és a legrosszabb gumik fékútja között száraz és nedves úton, 60 kilométer/óráról több mint 3, jeges karakterisztikájú úton pedig már 40 kilométer/órás tempóról is akár 60 méteres lehet a különbség.
Az Autónavigator.hu a a Nonstopgumi csapatával a Hungaroring területén működő Groupama Tanpályán immár tizedszer bonyolította le nagyszabású téligumi-tesztjét, hogy felhívja a figyelmet a gumicsere és a téli közlekedésbiztonság fontosságára. Fékút, kapaszkodóképesség, kigurulás, menetzaj és kopás.
A 2021-es téligumi-tesztnek is a mogyoródi Groupama Tanpálya vezetéstechnikai központ adott otthont, és a lebonyolítás is megegyezett a korábbi évekével. Vagyis amíg a az Autónavigátor.hu szakértői az egyik tesztautóval mérést végeztek többek között száraz és nedves aszfalton, valamint nedves, a jéghez hasonló tapadási tényezőjű műgyantán, addig a másik autón a Nonstopgumi gárdája cserélte a 205/55 R16-os új és használt téli, nyári és négyévszakos abroncsokat. A napos, sokszor még akár ősziesnek is mondható időjárás miatt jellemző, hogy még sokan kivárnak a gumicserével, ezzel azonban szélsőséges esetben magukat és a többi közlekedőt is veszélybe sodorhatják. Az útfelület nedvessége mellett ugyanis az aktuális hőmérséklet is perdöntő lehet.
„A gumik tapadásánál már 1-2 Celsius foknyi különbség is érezhető, akár normál aszfalton és fagypont felett is. Idei tesztünket 4 Celsius fokos levegőhőmérséklet, 2-2,5 fokos aszfalthő mellett kezdtük. Az idő először hűlni, majd melegedni kezdett, ugyanakkor állandó tényező volt, hogy a föld alatti tartályból locsolt aszfalt melegebb lett a rá eső víztől, mint a száraz. Emiatt az a furcsa, de beszédes helyzet állt elő, hogy a melegebb, de vizes aszfalt rövidebb fékutat adott, mint a száraz, de hűvösebb. A teszt eredményei is egyértelműen mutatják, hogy nemcsak a csapadéktól, hanem a hőmérséklet változásától is nőhet a fékút” – mondta Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője.
A 2021-es teszten az összesített első helyen a Bridgestone Blizzak LM005 abroncs végzett, 93,2%-os súlyozott végeredménnyel. A dobogó második helyére a Continental WinterContact TS 870, a harmadikra pedig a Kleber Krisalp HP3 abroncs került.
Összértékelés szerinti sorrend | Súlyozott végeredmény (%)* és értékelés | |
Bridgestone Blizzak LM005 | 93,2% | Nagyon jó |
Continental WinterContact TS 870 | 91,7% | Nagyon jó |
Kleber Krisalp HP3 | 89,4% | Jó |
Hankook Winter i*Cept RS2 W452 | 89,2% | Jó |
Triangle Winter X TW401 | 88,5% | Jó |
Barum Polaris 5 | 87,4% | Jó |
Michelin Alpin 6 | 87,0% | Jó |
Triangle SeasonX TA01 (négyévszakos) | 84,6% | Megfelelő |
Barum Quartaris 5 (négyévszakos) | 84,4% | Megfelelő |
Használt téli gumi | 82,3% | Megfelelő |
Pirelli Winter Snowcontrol Serie 3 | 80,3% | Megfelelő |
Michelin CrossClimate 2 (négyévszakos) | 80,1% | Megfelelő |
Használt nyári gumi | 60,6% | Rossz |
Na igen a rossz gumi mindig csak bajt okoz. A szomszédom is annak köszönheti hogy megszületett. Rengeteg baj volt.van vele!!