Opel Insignia GSi teszt: forró búcsúcsók

Insignia GSi
Mindig az utolsó lángok a legforróbbak: az Insignia jövője még kérdéses, de ha ez a búcsú, akkor jól sikerült. Végre egy rendes autó!

Hogy néz ki?

Legutóbb 2020 januárjában frissült a Vectrát váltó Insignia. A GSi változatnak egyedi a lökhárítója – szélein található krómkeretes légbeömlőitől szélesebbnek látjuk az autót, az oldalszoknyája is egyedi. Az összes friss Opel Insignia megkapta a vezérelt nyitású légbeömlőket, amely a légellenállást csökkenti, illetve hidegben gyorsabb bemelegedést eredményez. Hátul hiába keressük a vaskos kipufogókat, csak a helyüket találjuk, hangot ne is várjunk. A futóművet egy centivel lejjebb ültetették, a hátsó szárnyacska az átlagnál nagyobb. Komoly fékek lassítják: elöl 345 milliméteres négydugattyús Brembo fékeket kapott az autó, a futóművet és a kormányzást is áthangolták. Széria a 245/35 R20-as méretű Michelin Pilot Sport 4 S abroncs (nyári szerelés). A LED-mátrixos fényszórók (mindegyike 84 LED-del világít) magabiztosan és a forgalom vakítása nélkül, automatikusan világítják meg sötétben az utat és környezetét. A fénykéve hosszúsága és iránya a menethelyzettől és a környezettől függ. A funkciók a kanyar- és rossz időjárási világítástól a városi-, országúti- és autópálya-fényig, illetve a beparkolás-segítésig terjednek. Különösen az adaptív autópálya-világítást optimalizálták: balkanyarban még jobban balra fordul a fénycsóva, így nagyobb távolságból lehet észrevenni jelzőtáblákat. Jobb kanyarban határozottabban jobbra fordul, nehogy véletlenül elvakítson szembejövőket. Az ultra karcsú fényszórók fénydiódáit három sorban rendezték el. Ezekhez járul a kanyar- és a tompított-fény modulja, valamint a főfényszóró alatt a LED-es nappali menetfény.

gsi4

Az utasteret a modern autókhoz képest földhözragadtnak vélhetnénk, de pont az egyszerűség és a jól elrendezettség az erénye. A GSi kagylóülései megérnek egy misét (bőrkárpittal elkérnek értük 800 ezer forintot). Nemcsak fűthetők, szellőztethetők és elektromosan állíthatók, hanem masszíroznak is a vezető oldalon.

gsi7

Az Opel Insignia GSi hossza 4910 milliméter, szélessége 1863 milliméter, magassága az ültetés miatt 1445 milliméter, tengelytávolsága 2829 milliméter, a csomagtér 490 liter, de jól pakolható, a hátsó ülések síkba döntésével 1450 liternyi raktérrel számolhatunk.

Hogy megy?

Az Opel Insignia GSi új, 169 kW/230 LE teljesítményű motorját új, kilencfokozatú automata váltó, elektrohidraulikus fékerő-rásegítő, mechatronikus flexride-futómű (nemcsak a lengéscsillapítást állítja folyamatosan az elektronika, hanem a kormányszervó érzékenységét is) és nyomatékérzékelős összkerékhajtás egészíti ki.

gsi10

Míg az Insignia OPC V6-os motorja 325 lóerős volt, addig a korábbi GSi kétliteres turbósa 260 lóerőt teljesített, az új, most tesztelt változat pedig még ennél is szerényebb: 230 lovas, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 350 Nm-re csökkent 400 Nm-ről. A GSi esetében tehát nem érvényes az autóiparban alkalmazott hármas szabály: az utód legyen nagyobb, gyorsabb és erősebb elődjénél. A visszafogottság oka a károsanyag-kibocsátás erőszakos mérséklése: valóban, a korábbi Insignia GSi 12 liter benzint nyelt be 100 kilométerenként, ez a mostani átlagban beérte 8,5 literrel. Hurrá, megmentettem egy hektár esőerdőt!

IMG_7315

Azért nem kell szomorkodni, simán lehagyjuk a többi autóst a lámpánál – rajtam csak egy V8-as Infiniti fogott ki. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,4 másodperc alatt gyorsul fel (az AWD, azaz az összkerékhajtás aktiválásával) az üresen 17 mázsás GSi, a legnagyobb sebessége pedig 237 kilométer/óra, tehát a német autópályán sem vallunk szégyent.

Milyen vezetni?

Az Insignia felfüggesztése parádés, a GSi a szerpentinekre termett, de ahhoz, hogy élvezzük is a menetet, az adaptív futóművet sport állásba kell kapcsolni. Sportos hangot ne várjunk egyik változattól sem, csak hidegen ropog erősebben a kipufogó, menet közben legfeljebb a turbó surrogását hallgathatjuk. A GSI futóművének finomra hangolását Volker Stryceknek köszönhetjük, aki amellett, hogy német túraautó-bajnokságot (DTM) nyert, az Opel motorsport programjait és az OPC-modellek fejlesztését is irányította.

gsi2

Az összkerékhajtást a brit GKN szállította az Opelnek. Érdekessége, hogy ugyanez az intelligens rendszer dolgozik a Ford Focus RS-ben. Jellegzetessége, hogy nemcsak az első a hátsó kerekek között szabályozza a nyomatékarányt, hanem két lamellás kuplunggal a hátsó kerekek között is. Ez a valódi nyomatékvektorálás. Az ívkülső hátsó kerékre terelt nagyobb nyomatékkal az Insignia fürgébben fordul, az orrát alig túrja, öröm kitépni a kanyarból. Menetstabilizálója kikapcsolható, de vészhelyzetben aktiválja magát, így nagyon sportolni nem lehet az autóval. Havon és jégen is jól tapad, ebben partnerek a Hankook téli abroncsok (25/35 R 20 méretben).

gsi5

Három menetdinamikai program közül választhatunk, a normál, a túra mellett a sport mód is van, ha kétszer megnyomjuk a ESP kikapcsoló gombját, akkor engedékenyebbé válik. A váltó kilencfokozatú automata, kormány mögötti fülekkel is lehet kapcsolni, sport módban igazán élénk. Új, elektrohidraulikus fékerő-rásegítő fokozza a fékhatást és javítja a pedálérzést.

Mennyibe kerül?

Húzós lett az Insignia GSI ára, 18,5 millió forint az alapváltozata. A képeken látható tesztautó mintegy 21 millió forintért kelleti magát.

gsi3

Kép és szöveg: Biró Csongor

IMG_7314 gsi9 gsi8 gsi6 gsi11