Döbbenet, hogy mekkorára nőtt a hetes BMW. Egyébként nem fért volna el benne a tömény luxus, a jövőt idéző technika és a látványos kényelem páratlan elegye. Pozsonyban találkozhattunk a nagy szürke bálnával.
A sorozat első tagja az i7, amely mindezt a hangtalan és helyi kibocsátástól mentes suhanással fejeli meg, igaz a bemutatón legfeljebb a figyelmeztető hangokat, masszírozó ülések duruzsolását, a csúcshifit és a maguktól nyíló, csukódó ajtók diszkrét puffanását lehetett hallani. Pedig a villanymotor járt…a kiírt hatótáv 414 kilométerre adódott.
Néhány hónapig még várnunk kell a dinamikus próbával, addig nézzük a tényeket.
Az új BMW 7-es sorozat világszerte kizárólag hosszított tengelytávolságú karosszéria-kialakítással válik elérhetővé (a monolit tengelytávja 3215 milliméter), amellyel maximalizálja a hátsó üléssor helykínálatát. Az új 7-es sorozat műszaki alapjaira épített biztonsági luxusautó 2023-ban csatlakozik a portfólióhoz.
Nagyon korai volt a találkozás az autóval, hiszen az piaci bevezetése 2022 novemberében kezdődik. 45 évvel az első 7-es BMW világpremierje után, hetedik modellgenerációjába lépve a luxuslimuzin továbbra is a BMW Group dingolfingi gyárában készül. Ott tisztán elektromos meghajtással, belsőégésű erőforrással és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatai egytől egyig ugyanarról a gyártósorról gurulnak le. A BMW i7 elektromos motorjait és nagyfeszültségű akkumulátorait ugyancsak Dingolfingban állítják elő.
Zöldített gyártás
A BMW Group dingolfingi gyárában – akárcsak a bajor prémiumgyártó teljes beszállítói hálózatában – a gyártási folyamatokhoz szükséges energiát egyre átfogóbb arányban zöld energia hasznosításával állítják elő. Emellett a nyersanyagok szigorúan ellenőrzött kiválasztása és a másodlagos anyagok széleskörű alkalmazása is nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy az új BMW 7-es sorozat hatékonyan segítsen elérni a vállalatcsoport ambiciózus fenntarthatósági céljait – erről meggyőző prezentációt is hallhattunk a bemutató helyszínéül szolgáló Danubiana modern képtárban, ahol a hetes mellett a Jeff Koons által átfestett M8 Gran Coupét és a megújult – akár 23-as kerekeken futó – BMW X7-est is megmutatták nekünk.
Luxus alapáron
Az új BMW 7-es sorozat már alapfelszereltségként (a BMW i7 legolcsóbb változata 52,4 millió forint) mátrix funkciójú távolsági fénnyel és elvakítás-mentes távolságifény-asszisztenssel dolgozó, adaptív LED-technológiás első fényszórókkal érkezik meg az utakra. A mérnökök a modell világításfunkcióit két külön területre összpontosították. A magasabbra tett, vízszintesen elnyújtott és rendkívül keskeny LED-fényforrások a nappali menetfényeknek, a helyzetjelzőknek és az irányjelzőknek adnak otthont. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető kristályfényszórók korábban nem látott fényhatásokat idéznek elő, a nappali menetfények és a helyzetjelzők szerepét ugyanis itt az L alakban elrendezett és LED-ekkel egyenként megvilágított Swarovski kristályok töltik be. A citroenesen elhelyezett alsó fényforrásokban a tompított és a távolsági fényszórók kaptak helyet, sötétített búrájukkal mélyen az első lökhárítóba ágyazódva. A frontrész hatásos kisugárzását a két BMW hűtőrács elegáns kontúrvilágítása fokozza tovább, amely látványos üdvözlő és elköszönő fényjátékra is képes.
A nappali menetfényeket hosszan ívelt övvonal köti össze a hátsó lámpákkal, elegáns átmenetet képezve a karosszéria alsó és felső kialakítása között. A be- és kiszállást nagyméretű ajtók könnyítik meg. Sőt, felárért gombnyomásra, vagy hangutasításra nyitódnak a nehéz ajtók, látványos, ám fölösleges extra.
Az új BMW 7-es sorozat és így a BMW i7 műszerfalán jelentősen kevesebb gomb, kapcsoló és vezérlőelem található, mint a luxuslimuzin elődmodellje esetében. A teljes mértékben digitális technológia egy 12,3 hüvelyk képátlójú műszeregység és egy 14,9 hüvelyk képátlójú központi kijelző kettőséből áll. A korábbi diszkrét háttérvilágítás, most előtérbe került, a műszerfal teljes szélességét felöleli és még az ajtókárpitokban is folytatódik, a hangulatnak és a menetmódnak, illetve a veszélyre figyelmeztetéseknek megfelelően különböző színekben pompázik.
Ágy, asztal, tévé
Az új hetesben az utóbbi kapott a korábbiaknál nagyobb hangsúlyt: a mennyezetből lenyíló, 8K felbontású és 31,3 hüvyélykes érintőképernyő, a Bowers & Wilkins surround audiorendszer (az opcionális extrafelszereltség részeként akár ülésekbe épített kiegészítő funkciókkal), valamint a hátsó ajtókba épített, 5,5 hüvelykes táblagépek az új BMW 7-es sorozat hátsó üléssorát kerekeken guruló privát moziteremmé varázsolják. Az utasok itt videókat nézhetnek, játékokkal játszhatnak, zenéket hallgathatnak, informálódhatnak és letöltött programokat használhatnak – mindezt menet közben. Az Amazon Fire TV a népszerű stream-funkciókat és az élő sporteseményeket, illetve híreket egy változatos, szórakoztató csomag képében egyesíti.
A BMW 7-es sorozat vezetője és első utasa a központi kijelzőn keresztül a YouTube tartalmai között is böngészhet, most először. Az 5G-kompatibilis mobiltechnológia rendkívül gyors online kapcsolatot garantál.
Páratlan kényelem
Az új BMW 7-es sorozat már alapfelszereltségként újfejlesztésű komfortülésekkel szerelve gurul le a gyártósorról. Az új komfortülések szélesebb ülőfelülettel, valamint nagyobb tartományt lefedő elektromos állíthatósággal, fűtési lehetőséggel és ágyéktámasztó funkcióval fokozzák a vezető és első utasa kényelmét. Az első és a második üléssor opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető, multifunkciós ülései optimalizált hűtéssel dolgozó, aktív ülésszellőztetést és kilenc programot kínáló masszázsfunkciót tartogatnak. Kasmírgyapjú kárpit is rendelhető.
A különleges ügyfeleknek ennél magasabb szintű, igazából már-már felülmúlhatatlan menetkomfortot és páratlan kényelmet is adhat az autó. Opciós az első utas ülése mögött kialakítható fekvőfunkció, amely hézagmentes lábtámasszal fokozza a pihentető utazás kényelmét.
Tiszta erő
Európában a BMW 7-es sorozatot eleinte kizárólag a tisztán elektromos BMW i7 xDrive60 modell képviseli. Hajtásáról két elektromos motor gondoskodik 400 kW / 544 lóerő maximális rendszerteljesítménnyel és egy sor olyan technológiai innovációval, amelyeknek köszönhetően a modell a nagyfeszültségű akkumulátor (kapacitása 101,7 kWh, maximális töltési teljesítménye 195 kW, amivel 10 perc alatt 170 kilométerre elegendő energiával tölthetjük fel ideális esetben) egyetlen feltöltésével elméletben 590-625 kilométer megtételére képes. Az Egyesült Államokban, Kínában és más kijelölt értékesítési régiókban az új BMW 7-es sorozat piaci bevezetését két, benzinmotorral és 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó lágy hibrid technológiával szerelt modell színesíti. A zászlóshajó szerepét ezeken a piacokon a BMW 760i xDrive modell tölti be 400 kW / 544 lóerő maximális teljesítményre képes V8-as erőforrásával. Európában 2023 tavaszán csatlakozik a portfólióhoz az új BMW 740d xDrive modell, motorházteteje alatt egy 220 kW / 300 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres dízelmotorral.
2023 elején bizonyos piacokra megérkeznek a plug-in hibridek. A későbbiekben a tisztán elektromos meghajtású BMW i7 újabb változatai is bemutatkoznak, köztük az új zászlóshajóként érkező BMW i7 M70 xDrive modellel, amely 485 kW / 660 lóerő maximális teljesítményt ígér.
Mint a vaj
Az új BMW 7-es sorozat futómű-technológiája egy sor innovációval segíti a modell menetdinamika és menetkomfort közötti egyensúlyának fenntartását. Az ideális műszaki alapot e téren az elődmodellhez képest jelentős mértékben megnövelt karosszériamerevség, a szélesebb nyomtávok és a nagyobb keréktárcsák egysége adja. A tervezőmérnökök az első és a hátsó tengely alapfelszereltségként kínált légrugós felfüggesztését és az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető aktív hátsókerék-kormányzást is részletekbe menően továbbfejlesztették. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető kiegészítő futómű-szabályzás aktív borulásgátló rendszerének hatékonyságát immár 48 Volt kapacitású elektromos motor fokozza. Miközben a technológia folyamatosan csökkenti az eltérő útegyenetlenségek okozta karosszéria-kilengéseket, új funkciójával ehhez mérten, aktív közbeavatkozásokkal képes állítani a karosszéria adott oldali magasságát. A hajtásfüggő kipörgés-korlátozás minden korábbinál gyorsabb és precízebb működéssel fokozza a vezetés lendületes, kényelmes és biztonságos élményét. Az integrált fékrendszer legújabb generációja ugyancsak nagyobb pontossággal dolgozik, minden egyes fékezéskor maximális kezelhetőséget és kiváló pedálérzetet garantálva.