Palkovics László technológiai és ipari miniszter jelenlétében május 27-én kora délután kilencedik alkalommal nyitotta meg kapuit az AMTS Automobil és Tuning Show keretében a hazai járműgyártás múltját, jelenét, jövőjét bemutató Magyarok a világ járműgyártásában című kiállítás. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke közel kétórás élő show-val lepte meg a nézőket, közöttük 800 fiatalt, akik az ország különböző középiskoláiból érkeztek a rendezvényre.
– Járműipari fejlesztőmérnökök legyetek és ne influenszerek – mondta az ANK elnöke a fiataloknak, s az élő show-val azt bizonyította, a járműipar megannyi szépséget kínál, amelyben a magyarok világszerte sikeresek.
A megnyitón Palkovics László felidézte, orvosnak készült, de nem bánta meg, hogy a Műszaki Egyetemre vették fel.
Palkovics László miniszter
– Ha autós mérnökök lesztek, még ipari miniszterek is lehettek – villantotta meg humorát a technológiai és ipari miniszter, majd a fiatalokhoz szólva elmondta: korszakváltáshoz érkezett a magyar járműipar. Palkovics László szerint az utóbbi 100 esztendőben nem voltak olyan technológiai változások, mint amilyenek a következő években fogják meghatározni a járműipar fejlődését. Magyarország ezekre készülve meghatározó szerepet akar betölteni az elektromos közlekedésben, a kormány ehhez keresett befektetőket az elmúlt években, így belföldön épülhet föl Európa legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitása. – Ezzel együtt a járműgyártás térképe is átalakul, hiszen az autóiparban érdekelt cégek egyre inkább az akkumulátorgyárak közelébe települnek – tette hozzá.
A miniszter úgy véli, a belsőégésű motorok sem fognak teljesen háttérbe szorulni, ezért a szintetikus üzemanyagok kutatásában is nagy lehetőségeket lát. Az önvezető járművek fejlesztése szintén nagyon fontos lesz Magyarország számára, a zalaegerszegi tesztpálya körül már most számos külföldi cég telepedett meg.
A változások érdekében a teljes ipari ökoszisztémát át kell alakítani, és ebben a jövő szakemberei rengeteg érdekes feladatot találhatnak. – Az autó a mindennapi élet meghatározó eszköze, és nagy lehetőségek előtt áll, aki a járműipart választja hivatásának – jelentette ki Palkovics László.
A miniszter köszöntője után átadták a Járműipar.hu és az Autós Nagykoalíció által alapított Év Magyar Autója díjakat. Az egyes kategóriák győzteseit IDE kattintva olvashatja el.
A győzteseknek Palkovics László és Knezsik István adta át a díjakat.
– Innováció, edukáció, környezetvédelem, élmény – e négy kulcsszóban határozta meg az ANK elnöke az idei kiállítás tematikáját. A kocsi kocsiról ezúttal sem feledkezett meg, tisztelegve a Komárom-Esztergom megyei község egykori mesterei előtt, akik Mária Terézia korában a szekérből kocsit alkottak, s beírták nevüket a történelembe.
Az élő show első vendége Bereczki Zoltán színművész volt, akit Knezsik István kocsi vendégszereplésre hívott meg. A népszerű művész elmondta, évente 80 ezer kilométert autózik, városban pedig a Nissan márkanagyköveteként elektromos autót használ.
A színpadon egymás váltották a vendégek. Pálinkás Róbert, a keszthelyi Helikon Kastélymúzeum igazgatója, akinek irányításával elkészült a közelmúltban a kocsi kocsi replikája. Cseri Dávid a szilvásváradi Állami Ménesgazdaság igazgatója a fogathajtók sikereiről, Farkas Bertalan űrhajós pedig 42 évvel ezelőtti történelmi űrrepüléséről beszélt.
Az első magyar űrhajós vendéglátójával, az ANK elnökével.
László Anna gépészmérnök, az Ikarus egykori konstruktőre felelevenítette, amikor 1977-ben az Egyesült Államokba vitték az első magyar Ikarust. Pafféri Zoltán a Volánbusz vezérigazgatója pedig arról beszélt, a társaságnak még ma is 900 Ikarus autóbusza van használatban.
Lőrincz Péter a Galamb-családot képviselte a megnyitón. Galamb Józsefnek, a Ford egykori főmérnökének szülőhazájában Makón múzeum és restaurátorképző épül. Unokája Makón él, ő azonban nem tudott részt venni az eseményen kora miatt.
A Dembell lakóautó magyar alkotóit is vendégül látta Knezsik István. Az 1,2 millió eurós járműből idén ötöt értékesítenek, ez a lakóautók Bugatti Veyronja.
Bennárik Róbert a Bosch, Menkó Illés fejlesztőmérnök és Keszte Róbert a Continental országigazgatója bizonyítja, hogy a magyar mérnöki tudás világszínvonalat képvisel.
Lenkei Balázs és Molnár Péter formatervezők munkájuk szépségéről beszéltek, s hogy a magyar formatervezők minden nagy világcégnél megtalálhatók.
800 diák vett részt a megnyitón.
Nagy Norbert, a Kia Magyarország elnöke és ügyvezető igazgatója és Németh Balázs, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója az értékesítés szépségeit ecsetelték.
– Szép szakma autókkal foglalkozni, tervezni éppúgy, mint eladni, s bár nagy változásokat élünk, a fundamentumok megmaradnak – fogalmazott Németh Balázs.
Bemutatkozott a színpadon a Drëxlmaier magyar cége is. Érden csúcskategóriás autók műszerfalait tervezik.
A járműsportot Bári Dávid és Bári Gergely, valamint Bucsi Attila (M1RA), Tagai Tamás ( Tagai Racing Technology) és Kiss Norbert (Révész Racing) 3-szoros Európa-bajnok kamionversenyző képviselték. Az élő show-ban színpadra lépett még Babics Oszkár drónversenyző, Dankó Péter, aki legókból tervez autókat.
Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút kommunikációs vezetője és Hazafi Sándor, a Magnus Aircraft marketingigazgatója pedig azt bizonyította, a magyar mérnöki tudás világszínvonalat képvisel, közúton éppúgy, mint a levegőben.
– Ne sikeres ember próbálj lenni, hanem értékes – Albert Einstein idézetével adott útravalót Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke a megnyitón részt vett 800 középiskolásnak.
Szöveg: Koloszár Tamás
Fotók: Boros Jenő
Az idei Magyarok a világ járműgyártásában számos érdekességet kínál. Erről IDE kattintva olvashat részletesen.
A kiállítás fő támogatói:
HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.
Generali a Biztonságért Alapítvány