A BMW X3 kényelmét, sokoldalúságát és tágas helykínálatát füst és más károsanyagok nélkül adja az új BMW iX3. Az, hogy Kínából érkezik, mit sem von le a használati értékéből, sőt még az ára is versenyképes.
A BMW iX3 pontosan arról győzi meg a laikust, hogy milyen egy igazán jó villanyautó. Tágas, gyors, elegáns, takarékos, okos és képes elmenni legalább 400 kilométert egy teli töltött akkumulátorral.
Hogy néz ki?
Jót tett a ráncfelvarrás az X3/iX3 sorozatnak: a kocsi karakteresebb a megnövelt méretű vese alakú hűtőrácsnak, a 10 milliméterrel keskenyebb fényszóróknak és az új kialakítást kapott első köténylemeznek köszönhetően. Az iX3 mégsem lóg ki az utcaképből, sőt, nyugodtan mondhatjuk rá, hogy inkább belesimul. Persze, ebben a szép bordó-lila színben elég feltűnő, a hangtalan érkezése még az erő vadjait is meglepi: percekig nézett velem farkasszemet egy trófeás őzbak, nem értette, hogy jutottam olyan közel hozzá az erdőszélen.
Méretei (majdnem) ugyanazok, mint az X3-nak (hossza 4734 milliméter, szélessége 1891 milliméter, magassága 1668 milliméter, tengelytávolsága 2864 milliméter), a hasmagassága a beépített akkucellák miatt 20 centi helyett 19 centis. A tavaly év végén megújult BMW iX3 az alapfelszereltség részeként elérhető modellspecifikus M Sport csomaggal érkezik. Az új M aerodinamikai keréktárcsák az alapfelszereltségként elérhető 19 hüvelykes méret mellett 20 hüvelykes méretben is rendelhetők. Az adaptív LED fényszórók szintén az alapfelszereltség részét képezik, a lézeres világításrendszer opcionális tételként rendelhető. Ajánlott extra, nagyon szépen megvilágítja az éjszakát. A műszerfal közepén elhelyezkedő digitális kijelző átmérője 12,3 hüvelykre hízott és a rajta elérhető kezelőszervek mérete is nagyobb lett. Szériában kapjuk az új perforált kárpitozású sportüléseket és az új, sötét felületű alumínium hatású belső burkolatcsíkokat.
Az első lökhárítót és a vese alakú maszkot szinte teljesen zárt formában, az autó hátsó részét pedig a minél jobb légellenállás-csökkentés érdekében alkották meg a tervezők. A jármű körüli légáramlat optimalizálásában aerodinamikai keréktárcsák is fontos szerepet játszanak. Ezek az X3 belsőégésű erőforrással szerelt modelljeihez képest mintegy 5 százalékkal csökkentik a modell légellenállását. A V küllődizájnú keréktárcsák alumínium öntvényét úgy formázzák meg, hogy a légterelő betétek tökéletesen illeszkedjenek a küllők közé és a felnik külső síkjába. Kiválóan csökkentik a kerékjáratokban kialakuló turbulenciát, így az autó légellenállását. Mindez körülbelül 10 kilométerrel (WLTP) nagyobb hatótávolságot eredményez. A jármű körüli légáramlatot továbbá hátsó diffúzor, alvázborítás és aktív hűtőrács lamellák optimalizálják, légellenállási együtthatója 0,29 (Cd).
Az elektromos hajtáslánc-technológiát a karosszérián és az utastérben is a BMW i divízió kék színe jelöli. Az ajtók mögött letisztult elrendezés, kiváló minőségű anyaghasználat fogad. A helykínálatot semmi sem csorbítja, a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla ledöntésével a csomagtér alapesetben 510 literes térfogata (negyven literrel kevesebb, mint a hátsókerekes X3-asnak) könnyedén akár 1560 literesre is bővíthető.
Hogy megy?
Az elektromos motor, a váltó és a hajtáslánc vezérlőelektronikája közös házban kapott helyet. Az elektromos motor, szinkronmotor-elv szerint, mágnesek használata nélkül dolgozik, amely lehetővé teszi az erőforrás ritkaföldfémektől mentes tömegtermelését. Elektromos rendszerének energiafelvétele és energialeadása 30 százalékkal haladja meg a BMW-csoport jelenleg elérhető, tisztán elektromos meghajtású modelljeiben használt megoldást. Az elektromos motor hatásfoka elérheti a 93 százalékot, míg a hagyományos belsőégésű motorok hatásfok maximuma 40 százalék alatt marad. A hajtáslánc-technológia maximális teljesítménye 286 lóerő, 400 newtonméteres csúcs forgatónyomatékát pedig a legtöbb mai elektromos motorral ellentétben még a legmagasabb fordulatszám-tartományban is képes leadni. A BMW iX3 6,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre, olyan élénk, mint a háromliteres benzines és olyan nyomatékos, mint a háromliteres dízel. És nagyon takarékos. Közel 900 kilométert autóztam a kocsival, ezalatt 15,5 kWh/100 kilométeres fogyasztást mértem, úgy, hogy egyáltalán nem voltam alárendelt közlekedő. A hatótáv az én közlekedési stílusommal (többnyire eco pro mód) klíma, fűtés és tartós autópályázás nélkül 410-430 kilométer lehet legfeljebb (a gyártó ehhez képest 462 kilométert ígér). Klímával és autópályán is megkockáztatnám a 300-330 kilométeres hatótávot. Végsebességét a vezérlőelektronika 180 kilométer/óránál szabályozza le.
A BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátora 188 cellát egyesít, bruttó kapacitása 80 kWh – amelyből a rendszer 74 kilowattórát hasznosít. Az alapáron hőszivattyúval szerelt modell egyfázisú és háromfázisú töltéssel is táplálható, akár 11 kW töltési sebességgel. Gyorstöltőre csatlakoztatva a nagyfeszültségű akkumulátor akár 150 kW töltési teljesítménnyel is képes felvenni az elektromos áramot, amely azt jelenti, hogy a BMW iX3 energiatároló egysége teljesen lemerült állapotból nem kevesebb, mint 34 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre tölthető. 10 perc alatt tölthetünk megfelelő sebességű töltőn az akkumulátorba 100 kilométerre elegendő energiát. Otthon lassabb a töltés, ha üres az akksi, bizony két napig is töltögethetjük.
Külön dicséretet érdemel a vezetés közbeni adaptív energia-visszatáplálás, amely fokozza a hajtáslánc hatékonyságát és az utazás kényelmét. A fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálását vezérlő technológia folyamatosan elemzi a navigációs rendszer adatait és figyeli a vezetést támogató rendszerek szenzorjait, az visszatöltés intenzitását így az adott útvonal és a vezetési szituáció sajátosságai szerint állítja be. Kereszteződéshez, sebességkorlátozás alá eső útszakaszhoz vagy forgalmi torlódáshoz érkezve például a technológia maximális intenzitású rekuperációt alkalmaz, üres úton pedig a vitorlázó funkció azonnal aktiválódik, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról.
Milyen vezetni?
Bár, az iX3 hátsókerék-meghajtású – 43-57 százalékban oszlik meg a terhelés az első és a hátsó tengelyek között -, nem nagyon dobja el a hátsóját, ugyanakkor a hajtásfüggő kipörgés-korlátozásnak (ARB technológia) köszönhetően maximális tapadás és kimagasló hatékonyság mentén csak visszaad valamennyit a klasszikus BMW-s vezetési élményből. Ebben segít az is, hogy az akkumulátor mintegy 7,5 centiméterrel alacsonyabbra helyezi az üresen 2,25 tonnás BMW iX3 súlypontját a belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodellekhez képest. A dinamikus oldalirányú gyorsulás garantált. Az alapfelszereltségként kínált adaptív futómű elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozik, amelyek az útfelület és a vezetési szituáció szempontjai szerint hangolják át karakterisztikájukat.
A kormány vastagsága megfelelő, rendelhető már kormányfűtéssel is, a kormányzás precíz és megfelelő visszajelzéseket ad az útról. Futóműve lágy, a legrosszabb utakon is kellemes vele az autózás. Bevallom, laza terepen és sártócsákkal tarkított földúton is kipróbáltam, hol is találkoztam volna egyébként őzekkel, fácánokkal és vadnyulakkal? Megfelelő lendülettel átevickéltem minden akadályon, mentésre ezúttal nem volt szükség.
Mennyire fenntartható?
A BMW az i modellek esetében a fenntarthatósági szempontok tekintetében holisztikus megközelítést alkalmaz. Az elektromos motorok szinkronmotor-alapelv szerinti működése lehetővé teszi az erőforrások ritkaföldfémektől mentes sorozatgyártását. A BMW iX3 erőforrás-hatékony sorozatgyártásához a másodlagos nyersanyagok alkalmazása is hozzájárul. A BMW a nagyfeszültségű akkumulátorokhoz szükséges kobaltot és lítiumot ellenőrzött forrásokból szerzi be. A modell és a beépített akkumulátorcellák teljes termelési folyamatához szükséges energiát kizárólag megújuló erőforrásokból nyerik ki.
Mennyibe kerül?
Sokba, pedig a kínai Dadong-Senjangban készül. Minősége persze garantáltan bajor (vagy amerikai, hisz az X3/X4/X5/X6/X7 család Spartanburgban készül). Ahogy a 23,52 millió forintos indulóára is. Tesztautónk jól felszerelve 26,2 millió forintba került (a kínai gyártás hátránya, hogy csak kétféle felszereltségi szintben választható az autó). Ha sokallja az árat, nézze meg, mennyiért adják a versenytársak a hasonló, igaz, összkerekes prémium autóikat (Jaguar i-Pace, Mercedes-Benz EQC 400, Audi e-tron 50). Ugye, ugye?
Kép és szöveg: Biró Csongor