Ha Putyin a barátod, ez a te autód!

Audi RS Q8 teszt

Audi RS Q8
Ha létezik az autók között felesleges kategória, akkor az Audi RS Q8 ott van a legelőkelőbb polcon: brutális, agresszív, modortalan és borzasztóan nagy étvágyú. Kihalásra van ítélve. Könnyeket nem hullatok utána, de a vészjóslóan horkoló hangját nem felejtem soha.

Hogy néz ki?

Nem mondom, hogy jelentéktelen és szürke szereplő az autópiacon a Q8, illetve annak sportváltozata, de ha már ilyen erőket mozgósít, akkor nézzen ki legalább úgy, mint egy Lamborghini Urus. Ez a visszafogott stílus inkább rosszul álcázott titkosszolgára, vagy rossz arcú zsoldosra utal, akiről távolról ordít, hogy gonosz, jobb vele nem kötözködni. Filmekben ilyennek ábrázolják a megkeseredett, exkommandós, alkesz bérgyilkost, aki képtelen kiszállni és nemet mondani. Bevallom én sem tudtam nemet mondani, amikor felmerült lehetséges hétvégi játszótársként az RS Q8. Kényszer volt, biciklit szerettem volna szállítani, az pedig egy S5 kabrióban nehézkes, a behemót raktere, pedig mindent benyel.

rsq8_44

A motor beröffentésének pillanata egyből átír mindent, ahogy lábbal vezényeljük a V8-as szimfóniát, a környezettudatos énünk átadja az irányítást az önpusztító valónknak. Tudatomban egyszerre szól Cseh Tamás Nincsen mása és a Belga Gérvágója, persze, hogy a buddhista srácok győznek! Ezt is ki kell próbálni – mondom magamnak, Tibi, a kormányon flegmán benyomom az RS gombot és kíméletlenül magam mögött hagyom a normalitás, a politikai korrektség, illetve a tolerancia világát.

rsq8_5

Ha nagyon megnézzük, a szürkesége alatt találunk sportos jegyeket: szélesebbek a kerékjáratok, ott a szénszálerősítésű műanyag vízszintes összekötőidommal kialakított, RS-specifikus, fényes fekete diffúzorbetét, kályhacső méretűek az ovális kipufogóvégek, méhsejtrácsos a hűtőmaszk, feketék a pedigrét jelző egymásba karoló karikák rajta, szériában kapjuk a kényelmes sportüléseket, módosítottak a lökhárítókon és nehéz nem észrevenni a vörös féknyergeket a 23 hüvelykes keréktárcsák takarásában.

rsq8_10

Az öt méter hosszú (egészen pontosan 5012 milliméter, szélessége 1998 milliméter, magassága 1694 milliméter, tengelytávja 2998 milliméter) kocsiban hátul is fejedelmi a láb-, fej és egyéb tér, a puttony 605 literes, a hátsó ülések lehajtásával pedig 1755 literesre bővíthető.

rsq8_789 rsq8_8

Hogy megy?

Négy liter, két turbó, nyolc henger (gyújtási sorrend: 1-3-7-2-6-5-4-8), az összesen 600 lóerő és 800 Nm. Maradhat? Tömege 23,5 mázsa, ennek ellenére rendesen összekapja magát, ha padlógázt rúgunk. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 3,8 másodperc alatt katapultál, 13,7 másodpercig tart, amíg 200-zal repesztünk, végsebessége (ha kerámiafékkel rendeljük) eléri a 305 kilométer/órát. Kösz, nem szeretném kipróbálni.

rsq8_9

Állítólag 48 voltos lágy hibrid (sőt, alacsony és a közepes terhelési, illetve fordulatszám-tartományokon négy hengert leállítva takaríthat meg jelentős mennyiségű üzemanyagot; lassításnál akár 40 másodpercre is lekapcsolhat teljesen a motor és vitorlázhat az autó). Szíjas indítógenerátor csatlakozik a forgattyús tengelyhez, amely a gázpedál felengedésekor vagy a fékezéskor akár 12 kW teljesítményt is visszatermel, hogy az energiát egy kis lítium-ion akkumulátorban tárolja. Ebben az autóban azonban az alternatív hajtás írmagja értelmezhetetlen. Kétszínűség. 28,2 liter/100 kilométeres átlagfogyasztással vettem át az autót, az adat olyan fizikai fájdalmat okozott, hogy meg kellett állnom és muszáj volt külső segítséggel nulláznom a számlálót. A 18 liter mennyivel jobban hangzik! Egyszer megpróbáltam erőt venni magamon és tojáshéjon lépkedve nyomtam le egy szakaszt, 12 liter/100 kilométer lett annak az útszakasznak a mérlege, de mégy egy ticós nagymama is megelőzött. A kocsi visszavitelekor a Szigetszentmárton – Fővám tér – Fáy utca kora reggeli araszolós utazás fogyasztásai értéke (17,8 liter/100 kilométer) is jelezte, hogy nem túloz a fedélzeti számítógép, amikor 32 ezer kilométerre 18 literes átlagot mutat. A tesztautó a gyakorlat szerint 30 ezer kilométert fut egy évben, a benzinköltsége 700 forintos árral számolva 3,8 millió forint.

rsq8_2

Itt van pár elrettentő fogyasztási adat. Így vettem át az RS Q8-ast. Jó hír, hogy 18 literrel is el lehet vele közlekedni....
Itt van pár elrettentő fogyasztási adat. Így vettem át az RS Q8-ast. Jó hír, hogy 18 literrel is el lehet vele közlekedni….

rsq8_3

Milyen vezetni?

Az elöl 420, hátul 370 milliméteres tárcsákkal (az opciós karbon-kerámia tárcsák átmérője 440 mm) nem lenne nehéz megállni, ha normál méretű autó lenne az RS Q8. De mivel nem az, közúton nem ildomos feszegetni a fizika határait. Ha meg akarunk halni vele, azt inkább versenypályán tegyük. Ott kisebb kárt okozunk a populációban. Gyors, brutál gyors a kocsi, és nem élvezetes vele a dinamikus kanyargás. Elfordul, ahol kell, bevesz minden kanyart vörösben izzó ESP-vel, de mégsem az igazi, ilyen magas és ilyen nehéz dögtől nem is lehet elvárni. A Nordschleifén ennek ellenére sokáig tartotta a körrekordot (7:42.253 perc) – ebből látszik, hogy hozzáértő pilóta ki tudja autózni belőle a sportosság legutolsó cseppjeit is -, amíg egy Porsche Cayenne Coupé vissza nem állította a természet rendjét.

rsq8_99

A quattro összkerékhajtás alapból 60 százalék nyomatékot küld a hátsó kerekekre, de igény szerint mehet 70 százalék előre és 85 százalék hátra. A kormányon található RS gombbal kétféle beállítást programozhatunk, az egyikben az ESP erőszakosságát is állíthatjuk. A gomb megnyomásával az Audi RS Q8 fedélzeti elektronikája lentebb engedi a légrugókat, feszesre veszi a kormányzást, élesebbé teszi a gázreakciókat és kinyitja a V8-as kipufogóit. Az RS Q8 azonban annyira hardvernehéz autó, hogy a programozás folytatódik, hiszen a hátsókerék-kormányzás, az aktív kipörgés- és borulásgátlók, és még a klímaberendezés is a száguldó vezetésre hangolódik, ahogy a német mérnökök viccesen fogalmaznak. És ha egy német mérnök viccel, akkor érdemes megkapaszkodni… Az eredmény döbbenetes, ahogy az a kétség is, hogy vajon képes az úton maradni. Elvileg igen. – Mérnök vagyok, higgy nekem -, hangzik nem túl megnyugtatóan a távoli B&O csipogókból, de láttam én már falon pókot. A 45 kilós kerekekkel valóban simán befordul, de egyszerűen nincs kapcsolatunk az úttal, valahol felette lebegünk és teljesen esetleges, rajtunk kívülálló, hogy mi történik. Mindez 170-180-nal. Pedig tapad rendesen, és amikor már azt hinnéd, hogy elérted a tapadás határát… még jobban tapad.

rsq8_34

Sokkal inkább kellene az RS 6 Avant, amely ugyan szintén legalább 2 tonnát nyom, de 3,5 száz kilóval mégis könnyebb, ugyanolyan praktikus és valóban élvezetes, szórakoztató sportautó. Az izom SUV kategóriában az Audi RS Q8 azonban a legjobbak között van, de emlékeim szerint – amelyeket ideje lenne frissíteni! – a Cayenne Turbo élesebb, dacára gyengébb tűzerejének, a 625 lovas és jóval drágább BMW X5 M Competition pedig élvezetesebb nála.

rsq8_7

Mennyibe kerül?

Nem elég drága az Audi RS Q8, ezt igazolja, hogy idén már mintegy harminc ilyen autót adtak el a hazai kereskedések. Annyit, hogy már nem is rendelhető, még Németországban sem. De ne aggódjon, annak a 60 millió forintnak jobb helye van máshol.

Kép és szöveg: Biró Csongor

rsq8_65 rsq8_221 rsq8_4 rsq8_6