Elektromos motorokkal is élmény a BMW X1 vezetése – főleg hóban

Vezettük: BMW iX1 és X1 30e

Európa legmagasabban fekvő országútján, nagy hóban is vezettük a BMW elektromos motorokkal szerelt kompakt szabadidő-autóját. Mivel alaphelyzetben hátsókerékhajtású, nem kell mondanom mekkora élmény volt.

Persze, sokáig nem élvezhettük a farolás élményét, hiszen a megcsúszás pillanatában azonnal bekapcsol a hajtásba az első tengely is, az elektronikus xDrive minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy a nyomvonalon maradjon a kocsi. Kikapcsolt ESP-vel (ellenőrzött, instruktorok által épített környezetben) azonban mit sem tehet a 4×4, vigyorgó üzemmódban taroljuk a hóbuckákat és néha egy-egy terelőbóját is…

BMW iX1

Sokat vártam a BMW hagyományosan Söldenben tartott téli vezetéstechnikai tréningjétől, a hatalmas hó azonban keresztülhúzta a terveket, így a legizgalmasabb gyakorlatok lavinaveszély miatt elmaradtak. Így is élmény volt azonban a téli vezetés, pedig ezúttal nem M modelleket hajtottunk, hanem a frissen bemutatott, Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt X1 benzines (és az oda-, illetve hazaúton használt dízel), plug-in hibrid és az Év Zöldautója 2023 díjra jelölt iX1 villanyos változatával közlekedtünk a kétezer-hatszáz méter feletti gleccseren (az útvonal legmagasabb pontja 2798,16 méteren található, ahogy erről egy emlékmű tanúskodik).

BMW_WinterTechnicDrive_Soelden_41

Kompakt elektromos

A BMW iX1 a kompakt sorozat második legerősebbje, két elektromos motorja összesen 313 lóerő (230 kW) teljesítményt szabadíthat a négy kerékre. A rendszer legnagyobb nyomatéka 494 Nm, ami hatalmas mosolyt fakaszt minden egyes elindulásnál. Főleg hóban. Legyenek azonban száraz vagy nedves körülmények, kanyargós szerpentinen is meggyőző magabiztossággal mozgatja a 20 mázsás testet. A villanyautó 5,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetben (száraz úton…) 100 kilométer/óra sebességre, a végsebesség 180 kilométer/óra lehet. Az iX1 hatótávja 417-440 kilométer WLTP ciklus alapján mérve. A téli teszten ezt nem tudtuk ellenőrizni, a bruttó 64,7 kWh kapacitású akkut (energiasűrűsége 152 Wh/kg) rendesen merítő gyakorlatok nyomán és a mínusz kilenc fokos hőmérsékleten csúnyán rövidült a hatótáv.

ix1_hatotav

A három fázison, váltóárammal akár 22 kW-tal (opciós), egyenáramon legfeljebb 130 kW-tal tölthető villany BMW (hivatalos nevén BMW iX1 xDrive30) csomagtartója alaphelyzetben 490 literes, a 60:40 arányban ledöntött támlákkal 1495 literes, a kocsi 1200 kilogrammos vontatmányt húzhat (a belső égésű változatok 2 tonnával is elbírnak).

BMW_WinterTechnicDrive_Soelden_33

Izgalmas hibrid

A BMW X1 gazdag hajtáslánc-kínálatát novembertől két konnektoros hibrid gazdagítja, ezek közül az erősebb 30e változatot teszteltük az Ötztal gleccser lábánál. A gyengébb xDrive25e is 245 lóerős, ám a 326 lovas xDrive30e normál körülmények között igazi vadállat lehet – a hatalmas hóesésben annak is örültünk, hogy 40-60 kilométer/óra tempóval hajtva az úton tudjuk tartani a kocsit. A rövid, de kimerítő próba során megtapasztaltuk, hogy a phev változat – töltöttsége erejéig – szinte mindig a bruttó 14,2 kWh kapacitású akkumulátorból táplálkozik. Kivéve, ha az autó valamelyik kereke megcsúszna, mert akkor besegít a hajtásba a benzinmotor is. Az elektromos hatótáv elég határozott, a tesztelt – előszériás prototípusban – 83 kilométert írt ki, miután levettük a hóval belepett töltőről (legfeljebb 7,4 kW-tal tölthető). Szerencsére csak mínusz 1 fok volt a hőmérséklet, mert mínusz 10 fok alatt benzint kell égetni az első kilométereken az akku temperálására.

phev_hatotav

A hajtáslánc alapja a háromhengeres, 1,5 literes, 150 lovas benzinmotor (legnagyobb forgatónyomatéka 230 Nm), a hátsó tengelyt hajtó villanymotorjának névleges teljesítménye 130 kW, azaz 177 lóerő, névleges nyomatéka 247 Nm. A dupla kuplungos automatikus váltóval kiegészített rendszer össznyomatéka 477 Nm. A közel 19 mázsás BMW X1 xDrive30e 5,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, végsebessége 205 kilométer/óra, csakis villannyal hajtva 140 kilométer/óra sebességet érhetünk el. WLTP ciklus szerint mérve elektromos hatótávja 76-88 kilométer.

phev2

Németországban gyártják

A bajorországi Regensburg városában novemberben kezdődött meg a tisztán elektromos meghajtású BMW iX1 sorozatgyártása, a modell nagyfeszültségű akkumulátorai szintén itt készülnek. A BMW Group regensburgi gyára – a rugalmas gyártási folyamatnak köszönhetően – egyazon gyártósoron képes előállítani a belsőégésű erőforrással dolgozó, a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt és a tisztán elektromos meghajtású modelleket.

Az üzem legutóbbi kísérleti projektje részeként a gyár minden egyes négyzetcentiméterét digitalizálták, amely a jövőben rendkívül hatékony szerkezettelepítési és folyamatfejlesztési tervezhetőséget garantál. A létesítmény fényezőüzemének működése emellett nagymértékben támaszkodik a mesterséges intelligenciára: a kifogástalan minőség érdekében az elkészült karosszériaelemek felületét digitálisan beszkennelik, a fényezési folyamatot pedig az adott BMW modell tulajdonságai és sajátosságai szerint megírt, teljes egészében automatizált programmal zárják le.

P90487224_highRes_assembly-of-coolant-

A mesterséges intelligencia a regensburgi gyár összeszerelő csarnokában is jelen van – kiváltképp a mesterséges intelligencia támogatását élvező képfelismerési módszerek terén, a munkatársak minőségellenőrzési munkáját elősegítve. Az ehhez használt, AIQX névre keresztelt számítógépes program a mintaképek alapján megtanulja felismerni a különböző tárgyakat és alakzatokat, a hagyományos, kameraalapú minőségellenőrzéseknek így hasznos kiegészítőjévé válik. A gyártósorokon működő berendezések ütemezett, tervezhető karbantartási metódusa ugyanakkor azt is garantálja, hogy a szakemberek még az adott gyártási folyamat megakadása előtt felismerjék a lehetséges műszaki meghibásodások előjeleit. A berendezéseket és a gépeket mindeközben a részletes folyamatadatok automatikus kiértékelésével felügyelik.

A károsanyag-kibocsátás megelőzése és az erőforrások megőrzése szintén a BMW iFactory gyártási stratégia alappillére, amelyet Regensburgban a kis logisztikai távolságok is nagymértékben elősegítenek. A hálózatról tölthető modellek alkatrészeit előállító regensburgi üzem öt, akkumulátorcellák bevonását végző gyártósora közül az első már 2021 áprilisában rendszerbe állt. Idén októberben szolgálatba állították új, nagyfeszültségű akkumulátorokat összeszerelő gyártósorukat is, így a BMW iX1 nagyfeszültségű akkumulátorait a szomszédos üzemből szállítják át. A hálózatról tölthető modellek alkatrészeit előállító, mintegy 45 ezer négyzetméter alapterületű regensburgi üzemben 2022 végére már több mint 400 ember dolgozik majd.

Kép és szöveg: BMW/B. Cs.

ix1_muszerfal ix1_1 BMW_WinterTechnicDrive_Soelden_49 BMW_WinterTechnicDrive_Soelden_28