A GlobalData legújabb tematikus jelentése rávilágít a legfontosabb autóipari folyamatokra, amelyekre 2023-ban figyelni kell. Az alábbiakban összefoglalunk tíz kulcsfontosságú trendet, amelyek idén és a következő években hatással lesznek az ágazatra.
1. Az akkumulátoros elektromos járművek (bev) iránti globális kereslet 2023-ban megközelíti a 11 milliót
2023-ban a személy- és kishaszonjárművek globális értékesítésének minden nyolcadik tagja, azaz 12,5 százaléka elektromos lesz, míg a villamosított piac az enyhe hibridtől a tisztán elektromosig a kereslet 30 százalékát, azaz összesen több mint 26 millió autót tesz ki. Európa lassú bev-növekedése, amely 2022-ben várhatóan csak 20 százalékos lesz, a csipválság enyhülésével 2023-ra 50 százalékra gyorsul, bár a csiphiány 2023-ban és valószínűleg utána is hatással lesz a járművek elérhetőségére. Ezzel szemben Kínában az akkumulátoros elektromos járművek növekedése 2023-ban mérséklődni fog, miután 2022-ben több mint 100 százalékkal ugrott meg. A gazdaság lassulása és az elkerülhetetlen kiskereskedelmi áremelkedés visszafogja a kínai bev- és plug-in hibrid (phev) keresletet, bár még így is sok ilyen autó kel el a világ legnagyobb elektromosautó-piacán. Az észak-amerikai bev-eladások 2023-ban átlépik az 1 milliót, várhatóan 1,3 millió tisztán elektromos személygépkocsi és könnyű tehergépkocsi talál gazdára. A bev-ek részesedése meghaladja majd az észak-amerikai könnyűgépjármű-értékesítések 7 százalékát, a villamosított járművek pedig az előrejelzések szerint a piac 22 százalékát adják.
2. Továbbra is túl drágák a villanyautók
Az évtized közepéről valószínűleg az évtized végére csúszik az a pont, amikor a tömegpiaci bev-ek a gyártás szempontjából elérhetik a belső égésű motorral vagy belső égésű hibrid motorral összevethető árparitást. Ennek oka, az akkumulátorok nyersanyagainak, különösen a lítiumnak a tartósan magas ára. Számos, a konnektoros járművek számára nyújtott kormányzati támogatási programot azért függesztenek fel, hogy ezek a járművek néhány éven belül versenyképesek legyenek. Emellett – gyakran első alkalommal – adókat vezetnek be a bev-ekre, hogy ellensúlyozzák a belső égésű motorok csökkenő eladásaiból származó bevételkiesést. Európában pedig jelentősen emelkedtek a villamosenergia-árak, és így a bev-ek töltési költségei is. Mindez, valamint a több piacon tapasztalható gazdasági recesszió visszafoghatja a keresletet.
3. Kína felgyorsítja erőfeszítéseit, hogy új tengerentúli piacokat találjon elektromos járművei számára
Egyes kínai bev-gyártók több évvel megelőzik a fejlett piaci márkákat teljesen villanyos, de akár a plug-in járművek területén, különösen ami a nagyon versenyképes árképzés képességét illeti. Nemrég ez még a formatervezés, a teljesítmény vagy a biztonság terén tett kompromisszumokkal járt együtt. Ma már számos olyan kínai márkájú autó létezik, amely vonzó az európai, ázsiai és amerikai vásárlók számára. Ezek az autók a formatervezés, a teljesítmény, a tartósság és a biztonság terén is versenyképesek, miközben jó árakon kínálják. Akár osztályelső fejlett technológiával és olyan funkciókkal is rendelhetők, mint például az akkumulátorcsere. A kínai márkák eddig az európai bev-piacnak mindössze 4 százalékát szakították ki, de ez az arány várhatóan emelkedni fog a következő években.
4. A Tesla és a BYD 2023-ban is a bev-piac meghatározó szereplői lesznek
A Tesla néhány évvel ezelőtt az akkumulátoros elektromos autómárkák közül a legkívánatosabbnak tűnt. A márka népszerűsége töretlen, 2022-ben több mint 1,4 millió példányt értékesítettek, amely majdnem félmillióval több, mint a legközelebbi riválisáé. Ez a rivális a BYD, amely a fejlett technológiának, a széles választéknak és a versenyképes árképzésnek köszönhetően minden riválisát megelőzte a kínai bev-piacon, és hamarosan kihívója lesz a Teslának.
5. Enyhülnek az ellátási lánc zavarai, de kiábrándítóan indult az év
A koronavírus-járvány elhúzódása meglepően erős, több ágazatot érintő ellátási válságot eredményezett. Ez utólagosan nézve talán mindig is valószínű volt, de az ellátási lánc zavarainak szélességét és mélységét mindig is nehéz volt megjósolni. Az autóipari ágazat számára az elsődleges problémát csaknem két éve a félvezetők krónikus hiánya jelenti. A félvezetőhiány leginkább 2021-ben sújtotta az ipart, amikor több mint 10 millió személyautó nem készült el emiatt, ami súlyosan korlátozott eladásokat és kielégítetlen keresletet eredményezett. A 2022-es teljes termeléskiesés valószínűleg közelebb lesz a 7 millió darabhoz, amelyből 1,7 millió darabot az ukrajnai háború következményei okoznak. A 2023-as évre vonatkozóan sok jel utal arra, hogy a termeléskiesés sokkal nagyobb mértékben fog csökkenni, különösen az év második felében. Ez azonban részben a magas infláció, az emelkedő kamatlábak és az ezt követő, a fogyasztási kiadásokra mért csapás miatt kialakuló széles körű recesszióval összefüggésben csökkenő kereslet eredménye lesz. Az év valószínűleg kiábrándítóan fog indulni az értékesítés és a termelés szempontjából, különösen a leginkább érintett európai és észak-amerikai régiókban.
6. 2023-ban Kína fogja szállítani az akkumulátorcellák kétharmadát
A GlobalData kutatása szerint Kínában jelenleg 85 működő akkumulátorcellagyár látja el a globális ágazatot, további 76 pedig építés vagy tervezés alatt áll. Ezzel szemben Európában 15, illetve 41, míg Észak-Amerikában 10, illetve 25 üzem található vagy épp készül. Kína a globális akkumulátorcella-szükséglet több mint 60 százalékát képes ellátni. Európa és Észak-Amerika helyi ellátási láncainak kiépítése még évekbe telik, de várakozások szerint Kína részesedése 2024-re csökken, bár a szállított kapacitás (GWh) nem.
7. Nagyobb formátumú hengeres cellák jönnek
A Tesla 2020-ban mutatta be új, 4680-as formátumú hengeres lítiumion-celláját, de a gyártási problémák miatt a cellák csak nemrég kerültek piacra nagyobb mennyiségben. Az új kialakítás lehetővé teszi a cella sokkal jobb hűtését, ami csökkenti a káros hőfelhalmozódást és meghosszabbítja a cella élettartamát. Néhány vállalat (például a BMW) talán még a 4680-as méretet is túllépi, és a 4695-ös és 46120-as cellákat vizsgálja. Ezek a cellák ugyanúgy 46 milliméter átmérőjűek, mint a Tesla cellái, de 95, illetve 120 milliméter hosszúak, ami nagyobb cellakapacitást eredményez. A hengeres cellák egyik előnye, amely egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy növelni lehet az anódban lévő szilícium mennyiségét. A szilícium hozzáadása által okozott hőtágulás jobban kontrollálható (mint más típusok esetében). A szilícium nagyobb mértékű felhasználása nagyobb energiasűrűséget eredményez a cellában.
8. Fokozódik az ellátási láncok megerősödése
Az OEM-gyártók érthető módon aggódnak az akkumulátor-alapanyagok jövőbeli elérhetősége miatt. A regionális és nemzeti politikai stratégiák, amelyek támogatják a feltörekvő autóipari akkumulátor-ipart ösztönzik azokat az üzleti együttműködéseket, amely a bányavállalatoktól a végfelhasználó OEM-ekig terjedő nagyobb vertikális integráció lehetőségét rejti magában.
A tartalmi együttműködések intenzitása – a modern autókba épített mind a hardver, mind a szoftver tekintetében – exponenciálisan növekszik. Olyan új szolgáltatásokat kínálnak majd, amelyek korábban nem voltak elérhetők az autósok számára. A Sony és a Honda szövetsége az egyik példa arra a fajta, eddig nem várt partnerségre, amely a tisztán fogyasztói és az internetes technológiai cégek sokkal nagyobb mértékű bevonzását hozza a mainstream járművekben.
9. Kínai terjeszkedés a hagyományos piacokon
A közeljövőben egyre inkább jellemző lesz a kínai OEM-ek terjeszkedése a hagyományos (Nyugat-Európa, Egyesült Államok, Japán) piacokon, különösen a jó árértékarányú bev-ek segítségével. A nulláról indulni azonban bármely járműpiacon rendkívül nehéz és nagy végrehajtási kockázattal jár. E kockázatok mérséklésének egyik lehetséges módja a már működő vállalatokkal való partnerség, például független forgalmazási hálózatokon keresztül vagy akár az OEM-ek által közvetlenül támogatott partneri együttműködés.
10. Az 5G hálózatok terjedése
Az 5G-hálózatok kiépítése az elkövetkező években támogatni fogja a járművek fokozott csatlakoztathatóságát. Ebben a tekintetben 2023-ban várhatóan további teljesítményjavulásokat éreznek az autósok. Míg a 4G/LTE csatlakoztathatóság egyre inkább alapnorma, az 5G lefedettség növekedésével az ezeket használó rendszerek is beépülnek a járművekbe. Az Egyesült Államokban például számos OEM-gyártó és távközlési szolgáltató kötött megállapodást a teljes 5G-kapcsolat biztosítására – a 2024-es modellévű járművekben, amelyek értékesítését 2023 második felében kezdik meg. Ezzel együtt a jelentősen javulnak a csatlakoztatási képességek.
A gyártók kidolgozták a nagyobb és stabilabb adatátviteli sebességre támaszkodó új szolgáltatások terveit, végrehajtásuk folyamatban van. A jobb minőségű streaming-szolgáltatások mellett az autóba épített játékok lehetősége is elérhetővé válik, bár néhány évig eltarthat, amíg a mainstream részévé válik.
A Tesla élen járt az autóiparban az OTA-frissítések terén. Most a többi gyártó szépen zárkózik fel, a legújabb modellek már támogatják az elsődleges operációs rendszerek és egyéb kiegészítő komponensek jelentős frissítéseit. Az OEM-gyártók és beszállító partnereik azt ígérik, hogy a jármű idővel, többet tudhat, mint gyártáskor, mivel a teljesítmény, vagy a szolgáltatások javulását közvetlenül a járműbe juttatják el. Az 5G nagy sávszélessége és alacsony késleltetése támogatni fogja ezeket a fejlesztéseket, és minimalizálja a nagy frissítések átvitelének idejét, valamint annak kockázatát, hogy a járművek “tönkremennek” a 4G/LTE rendszerek (az 5G-hez képest) hátrányos tulajdonságai miatt meghibásodott, hiányos frissítések miatt.